- Score redactie /20
In 1995 lanceerde Subaru de eerste Outback op basis van de Legacy Wagon. Het was wat we vandaag een terreinbreak noemen, inclusief avontuurlijke opsmuk en verhoogde bodemvrijheid. En Subaru had het recht dat te doen, want de Japanse constructeur stond zowat synoniem voor vierwielaandrijving. In die periode was Subaru ook actief in het Wereldkampioenschap Rally (WRC), met de in 555-sponsoring gestoken Impreza van Colin McRae en Carlos Sainz. De Subaru Outback kreeg pas 6 jaar later navolging, in de gedaante van de Audi A6 Avant Allroad.
Inmiddels zijn we 26 jaar later. Subaru is niet langer die eigenzinnige autobouwer van toen. Het heeft niet de modellen en beschikt niet over de technologie om commercieel hoge ogen te gooien in de razendsnel evoluerende automarkt van Europa. Al vecht het vooral tegen de schaduw van het verleden. Hoe is het zo fout kunnen lopen? Nu goed, er is een 100% elektrische cross-over onderweg: de Subaru Solterra. En ook de BRZ en de WRX leven nog. Maar wat moet ik van de hedendaagse Subaru Outback denken?
Leuk
De Subaru Outback is een 4,87 meter lange terreinbreak die er evenwichtig uitziet zonder echt mooi te zijn. De wielbasis van 2,74 belooft een heleboel binnenruimte, de koffer slikt tussen de 561 en de 1.822 liter. Samen met de wat ruigere off-roadlook met opgekrikte ophanging en permanente vierwielaandrijving krijg je een auto die gemaakt lijkt voor het avontuur. De Subaru Outback heeft zijn naam dan ook niet gestolen. Maar hoe zit het anno 2021 met die Lineartronic-transmissie? Want ik hou geen al te beste herinneringen over aan die CVT...
Dat bleek enorm mee te vallen. De CVT is goed ingespeeld op de atmosferische 2,5-liter-benzinemotor, allerlei aanpassingen aan zowel de hard- als de software zorgen er intussen voor dat het hinderlijke koffiemoleneffect gereduceerd wordt. En dat vertaalt zich in extra rijplezier, want de technische basis van de Subaru Outback is bijzonder goed.
Nu goed, een strijder is de Subaru Outback niet. Eerder een stille kracht die zich door niets of niemand laat tegenhouden. En al helemaal niet in de modder of in de sneeuw. De vering is bijzonder comfortabel, de geluidsisolatie erg efficiënt en de zettels zitten lekker. Het Starlink-infotainmentsysteem is ook flink verbeterd, met een responsief en goed leesbaar aanraakscherm van 11,6 duim. En met een multimediamodule die bij de tijd is. Ook de EyeSight-veiligheidstechnologie overtuigt moeiteloos.
Jammer
Die 169 pk en 252 Nm sterke 2,5-liter-boxermotor heeft karakter, jawel. Toch is het jammer dat Subaru geen extra motorisaties voorziet. Met hybridetechnologie, bijvoorbeeld. Want de combinatie van een atmosferische krachtbron, een continu variabele transmissie en een permanente vierwielaandrijving vertaalt zich in een hoge CO2-uitstoot van 193 gram per kilometer. Bovendien heb je slechts de keuze tussen twee uitrustingslijnen (Comfort of Premium) en twee uitrustingsniveaus (Outback of Outback Sport, met een wat avontuurlijkere look). Gelukkig staat daar een rijkelijke standaarduitrusting tegenover.
Dat ik tijdens mijn testperiode maar niet onder de 9 liter per 100 kilometer kon blijven, spreekt evenmin in het voordeel van het aandrijfgeheel. Vooral omdat daar nogal platte prestaties tegenover staan.
Dus
Subaru is nog steeds een merk dat rebels tegen de stroom probeert in te roeien. En dat is een goede zaak, toch in het geval van deze Outback. Want deze terreinbreak weet wel degelijk een verschil te maken, ondanks zijn vele kleine kantjes. Het rijcomfort en de wegligging, de interieurruimte en het koffervolume, de kwaliteitsindruk, de verhouding tussen de prijs en de uitrusting... Dat is zeker de 40.000 euro waard die deze Subaru Outback minimum moet kosten. Wie durft?
Foto's: Jeroen Peeters
In dit artikel : Subaru, Subaru Outback
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!