Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de BMW 220i Coupé ?

Geschreven door Frédéric Kevers op

AutoGids-redacteur Frédéric Kevers reed een weekje met de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé. Wat vond hij, als eigenaar van een 325i Coupé uit 2007, leuk en wat jammer aan de 220i?

49.700 €
  • Score redactie /20

De Coupé heeft weinig gemeen met de andere versies van de BMW 2 Reeks, want zowel de Gran Coupé, de Active Tourer als de X2 bouwen tegenwoordig op een voorwielaangedreven platform. Deze jongen houdt het lekker ouderwets en staat op een achterwielaangedreven architectuur, waarbij de motor nog gewoon in de lengterichting ligt. Maar volstaat dat ook om er een 'echte BMW' van te maken? Ik kreeg een weekje met de 220i Coupé om dat uit te zoeken.

Leuk

Rijplezier begint bij een goede zithouding en op dat vlak stelt de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé niet teleur. Ik vind dat zowel de stoel (met goede steun) als het stuur (met dikke velg en ideale diameter) goed afgesteld zijn en dat de pedalen (slechts twee, want de 220i Coupé komt met achttrapsautomaat) precies staan waar ze moeten staan. Helemaal zoals het hoort voor een sportwagen die het dierbare Freude am fahren huldigt.

Ook de ergonomie van het dashboard is me duidelijk, met fysieke bedieningselementen voor de belangrijkste functies (zoals de klimaartegeling). Ook de iDrive-module van de jongste generatie overtuigt moeiteloos, wat er samen met het knappe interieurdesign en de uitstekende afwerkingskwaliteit voor zorgt dat het aangenaam vertoeven is in de BMW 220i Coupé. Jawel, er zijn nog wat harde kunststoffen, maar die zijn zo goed verstopt dat ze de beleving niet in de weg staan.

Voor mij is een BMW een auto met een uitgekiende balans, die progressief reageert en glashelder communiceert. En dat is nog steeds het geval, toch in het geval van de achterwielaangedreven BMW 220i Coupé. Zelfs met de elektronische rijhulpmiddelen uitgeschakeld, reageert deze sportieveling voorspelbaar en correct. Die vlekkeloze rijeigenschappen vertalen zich in een speels, maar veilig weggedrag. Met achterwielen die enkel doorspinnen als je het varken uithangt.

Het onderstel krijgt ruggesteun van de uitstekend op elkaar ingespeelde motor en versnellingsbak. De BMW 220i Coupé wordt aangedreven door een 2 liter-tubobenzine, een viercilinder die over een heleboel trekkracht beschikt: het maximumkoppel van 300 Nm is reeds beschikbaar vanaf 1.350 toeren per minuut. De achttrapsautomaat schakelt soepel en snel, hoe soepel of snel hangt af van de gekozen rijmodus. De drukgevoede vierpitter van de BMW 220i Coupé blijkt ook verrassend zuinig, met een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 7,2 liter per 100 kilometer.

BMW 220i Coupé

Jammer

Hoewel de 2 liter-krachtbron zowel krachtig als zuinig is, mis ik wat ziel in het aandrijfgeheel. Omdat de soundtrack niet meteen meeslepend is, omdat de krachtontplooiing te lineair verloopt en omdat de automaat je niet voldoende toelaat om te spelen met de motorrem. En dat zorgt ervoor dat de prestaties wat afgevlakt worden. Hetzelfde verhaal voor de stuurinrichting, die zich wel scherp en precies toont, maar nauwelijks feedback genereert. Een gemiste kans voor een auto zoals de BMW 220i Coupé, toch een achterwielaangedreven sportcoupé die rijplezier hoog in het vaandel draagt. 

Ik heb ook wat problemen met het lijnenspel van de door mijn geteste, zowat volledig in het zwart gestoken BMW 220i Coupé. Geen slecht woord over het silhouet, met die korte vooroverhang, die lange motorkap, dat ver naar achteren geplaatste passagierscompartiment en dat korte kontje leveren zowat de perfecte verhoudingen op. Maar wanneer ik het koetswerk vanuit andere hoeken bekijk, dan wringt het allemaal een beetje. De koplampen en de achterlichtblokken zijn mijn meug niet, de opgeklopte wielkasten missen elegantie en de achterzijde hangt me te laag, als een afgezakte jeansbroek. Het design is me allemaal wat te vergezocht. Dan maakte BMW vroeger toch mooiere wagens...

BMW 220i Coupé

Dus

Zou ik bereid zijn mijn alweer van 2007 daterende 325i Coupé in te ruilen voor deze BMW 220i Coupé, die zowat even groot is en dezelfde prestaties belooft? Dat was zowat het uitgangspunt van deze testperiode. En na een week kan ik enkel negatief antwoorden. Een sportcoupé koop je met je ogen, je oren en je hart, sensaties die ik miste wanneer ik met deze BMW 2 Reeks Coupé onderweg was. 

Dat wil niet zeggen dat ik deze BMW 220i Coupe geen goede auto vond. De motor is krachtig en zuinig, het weggedrag voldoende comfortabel en lekker spits, aan talent geen gebrek. Maar voor mij was het niet voldoende, ik vind het allemaal net iets te steriel. Dat ik geen fan ben van het gekunstelde design van de BMW 2 Reeks Coupé helpt natuurlijk ook niet, kan ik er aan doen dat ik de slanke, elegante en sportieve coupés waarop de Beierse constructeur een groot deel van zijn reputatie bouwde wat mis in dit koetswerkontwerp...

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker