- Score redactie /20
De Compass is misschien niet zo succesvol als de Renegade (de bestseller van het merk in Europa), maar kijk onderweg maar eens goed rond, want in werkelijkheid kom je hem vaak tegen. Hij blinkt gewoon uit in discretie – en dat is een kwaliteit voor zijn kopers. Een carrosserie met onopvallende, maar harmonieuze lijnen, geïnspireerd op het Cherokee-gamma. In ieder geval blijft rijden in een Jeep een tamelijk exotische keuze in het huidige autolandschap! Een vleugje Amerika, zeker, maar een eerder Italiaanse stamboom, want hij wordt geassembleerd in de Laars van Italië (in Melfi), naast de Jeep Renegade en de Fiat 500X, waarmee hij chassis, motor en diverse technologieën deelt.
Inladen!
In vergelijking met de sympathieke Renegade biedt de Compass zowel in het interieur als in de koffer meer ruimte. Voor onze kleine week vakantie met drie (volwassen) inzittenden bleken de volumes in ieder geval ruim voldoende. Met de koelbox op de achterbank (om in de files onder de brandende zon makkelijk een deugddoend koud drankje te kunnen pakken) was de kofferbak niet overvol, zodat ondergetekende nog een kistje of twee, drie Provençaals druivensap mee naar huis kon nemen... Op de voorstoelen is genoeg plaats voor een uit de kluiten gewassen bestuurder van 1,87 meter, achterin voor de jonge passagier van 1,80 meter. Een gezin van vier zal echter best een dakkoffer gebruiken om valiezen en kleine spulletjes voor twee weken te vervoeren.
De invoerder had ons de bijzonder goed uitgeruste nieuwe versie Upland meegegeven. Het Uconnect-systeem met zijn scherm van 10,1 duim was een aangename tripmaster, zowel voor navigatie als voor muziek (en verkeersinformatie) dankzij het geluid van het Alpine-systeem van 506 watt. Natuurlijk zullen sommigen zeggen dat de interieursfeer nog altijd te ‘plastiekerig’ is, maar in ieder geval is de presentatie netjes en ging de kwaliteitsindruk binnen in de Compass er bij de facelift van 2021 op vooruit in vergelijking met de eerste exemplaren van 2016.
Op de snelweg
Het was ons een genoegen om tijd door te brengen met de 1.5 e-Hybrid, een aandrijfgeheel dat snel veralgemeend zal worden in de modellen van Stellantis. In dit type van mild hybrid blijft de benzinemotor het meeste werk verrichten, maar wordt hij ontlast door een kleine elektromotor die geïntegreerd is in de gerobotiseerde versnellingsbak met 7 verhoudingen (Getrag). Hier, in zijn 130 pk-versie, bewees hij de Jeep-SUV waardig te zijn, dat wil zeggen: voldoende dynamisch. Nul tot 100 km/u wordt bereikt in 10,3 seconden. Niets spectaculairs, maar ook niets apathisch, integendeel. Wat de topsnelheid betreft, haalt de 1.5 e-Hybrid voor de goede orde 193 km/u, wat nauwelijks minder is dan de 240 pk sterke PHEV-versie (200 km/u).
Maar we blijven erbij dat de Compass geen auto is die je aanzet tot brutaliteit. Op hoofdwegen kun je heerlijk vlot 130 km/u rijden bij net geen 3.000 o/m. in het voorgebergte van de Alpen herneemt de Compass en haalt hij in zonder dat je hem al te veel moet bruuskeren. Bij lage snelheden kun je enkele honderden meters elektrisch afleggen, wat het gevoel van gemak versterkt.
Op de drukkere delen van de route, zoals de onvermijdelijke doorsteek van het centrum van Lyon door de Fourvière-tunnel, vertrouwden we op de automatische snelheidsregelaar. We hebben al systemen gekend die de stop- en go-fases nauwkeuriger en verfijnder afwisselen, maar over het geheel genomen is het veiligheidspakket doeltreffend.
350 kg lichter
Buiten de snelweg valt de Compass nog steeds op door zijn gebruiksgemak en zelfs zijn lichtheid. In vergelijking met de Compass PHEV die we in mei 2021 testten, zet hij meer dan 350 kg minder op de weegschaal, en dat voel je aan het stuur! Deze SUV is behoorlijk levendig, ook al lijkt het onderstel soms wat stug, maar in ruil daarvoor ben je niet bang om het tempo op te drijven op een afdaling. Op de kronkelwegen van kleine dorpjes als Gigondas of Vaison-La-Romaine kan hij met zijn afmetingen (4,40 m) vrij gemakkelijk uit de voeten (draaicirkel: 11,07 m, minder dan een Fiat 500X).
En dankzij zijn royale bodemvrijheid (198 mm) hoef je er nooit voor terug te deinzen een stoeprand op te rijden of "in het decor" te parkeren. Je kunt zelfs een klein riviertje oversteken (dat door het warme zomerweer flink was opgedroogd) dankzij de doorwaadbare hoogte van 406 mm. De 1.5 e-Hybrid is echter niet leverbaar met vierwielaandrijving. Terwijl deze motor ons over het algemeen overtuigde, stoorde de aarzeling van de gerobotiseerde zevenbak bij het overschakelen tussen benzine- en elektrokracht bij lage snelheden ons soms... Maar na een paar dagen leer je erop te anticiperen.
Budget
Het instapkaartje is behoorlijk pittig: 37.740 euro voor de basisversie Longitude tot 44.490 euro voor het vijfde uitrustingsniveau, de S. Niet goedkoop, maar toch 5.000 à 8000 euro minder (afhankelijk van de versie) dan wat de plug-inhybrideversies (4xe) kosten. In vergelijking met de niet meer verkrijgbare 1.3 Turbo zonder enige vorm van hybridisatie (en dus met een hoger verbruik), kost hij ongeveer 3.000 euro meer. Kortom: nog steeds ‘relatief bereikbaar’ voor particulieren die een originele gezins-SUV op benzine willen kopen die bovendien niet al te gulzig is.
Het relaxte tempo dat we tijdens onze vakantie aanhielden, kwam immers ons benzinebudget ten goede: 6,8 l/100 km gemiddeld, voornamelijk op de Franse snelweg aan 120 à 130 km/u en met een airco die non-stop werkte tijdens onze reis (wel zonder dakkoffer of fietsenrek). Dat kon dalen tot 6,2 l/100 km tussen de dorpen van Drôme in, waar 80 km/u de regel is.
Dus
De Jeep Compass 1.5 e-Hybrid is niet zo zuinig als de toonaangevende zelfopladende hybrides, maar hij houdt het brandstofverbruik op een redelijk niveau, althans in vergelijking met SUV's met een kleine verbrandingsmotor met turbo.
De hybride aandrijflijn past goed bij de geest van deze ‘kleine Cherokee’, die er opnieuw zijn talenten als reiswagen mee tentoonspreidt. Als 1.5 e-Hybrid heeft de Jeep Compass het nooit lastig... op voorwaarde dat je op de Amerikaanse manier rijdt, dat wil zeggen: ontspannen.
De relatieve stilistische discretie (hoewel de door ons geteste Jeep Compass in het zwembadblauw van onze Upland-versie meer opvalt) is een welkom alternatief in een segment waar bepaalde concurrenten soms misbruik maken van modernistische trucs (uitgerekte koplampen, strakke lijnen). De aangeboren charme, zonder twijfel, van Jeeps historische legitimiteit in het SUV-segment.
De Jeep Compass 1.5 e-Hybrid-versie is niet goedkoop, maar je zult hem vele jaren willen houden (afschrijven), want hij mag nog tot ver na 2035 rondrijden.
In dit artikel : Jeep, Jeep Compass
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!