- Score redactie /20
Noem het gerust een bedreigde diersoort, deze Skoda Octavia RS. Nog niet zo lang geleden keken we reikhalzend uit naar dit soort sportievelingen, maar de tijden veranderen. Plug-inhybride en elektrische wagens worden steeds belangrijker en doorgaans is dat een goede zaak, tot je het financiële plaatje bekijkt. En ook als autoliefhebber blijf ik een beetje in de kou staan, want dynamisch kan je die geëlektrificeerde wagens zelden noemen. Snel, dat wel. Vooral in een rechte lijn. Maar dan probeer je een bocht te nemen en begint het enorme gewicht van de batterijen te spelen...
Leuk?
Het is goed dat Skoda nog de moeite neemt om sportieve RS-modellen te maken. In het geval van de Octavia heb je zelfs de keuze tussen drie verschillende varianten, want naast de door mij geteste 2.0 TSI kan je ook opteren voor de 1.4 PHEV of de 2.0 TDI. Bovendien heb je de keuze tussen de berline en de Combi, zoals de Tsjechische VW-dochter de breakversies omschrijft. En die pronken met een maximaal laadvolume van 1.700 liter, toch als je niet voor de plug-inhybride RS-variant gaat.
De Skoda Octavia Combi RS met 2 liter-turbobenzine verzamelt een vermogen van 245 pk, ontwikkelt een maximumkoppel van 370 Nm en schakelt via een gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling. De afstelling van die transmissie overtuigt moeiteloos: zacht en soepel in de stad, zonder de motor onnodig in de toeren te jagen. En dat zorgt voor een aangenaam geluidsniveau en voor een redelijk brandstofverbruik van ongeveer 7 liter per 100 kilomerer, benzinedorst die wat verder zakt als je voor de Eco-modus opteert. Een autonomie van 650 kilometer, dat we dat anno 2022 nog kunnen zeggen...
Ook weg van de snelweg, wanneer de wegen gaan kronkelen en de piloot in mij even wakker wordt, toont de Skoda Octavia Combi RS een heel ander karakter. De versnellingsbak schakelt snel, de besturing toont zich precies en het onderstel blijkt communicatief, zodat je het motorpotentieel uitstekend kan aanspreken. De aangedreven voorwielen hebben nauwelijiks last op tractie te vinden en dankzij de schakelpeddels aan het stuur kan je je volledig focussen op de weg die voor je ligt. Wat meer motorrem had handig geweest, maar verder vervult de Octavia RS zijn dynamische missie mer verve. Dat hij geen 300 kilogram aan batterijen hoeft mee te sleuren, zal daar wel niet vreemd aan zijn.
Jammer?
Ik moest even slikken toen ik het prijskaartje van de Skoda Octavia Combi RS onder ogen kreeg. Meer dan 50.000 euro! En dat is geeneens full option, want voor de 19-duimsvelgen, voor de adaptieve demping, zelfs voor de laktint Black Magic van de testwagen moet je opleggen. Akkoord, daarvoor krijg je een uitstekend geassembleerde wagen in de plaats, met een kwalitatieve afwerking en een loyale binnenruimte. Toch blijft het schrikken. Vooral omdat ik niet naar de fiscale kosten heb durven kijken.
Dus?
De Skoda Octavia Combi RS is zoals een Zwiters zakmes: je kan er werkelijk alle kanten mee op. Lange snelwegritten maalt hij in alle comfort, met zowel vrouw als kinderen en een heleboel bagage aan boord. Tot je een bochtenrijk parcours voor de wielen gegooid krijgt en je zijn sportieve potentieel kan exploreren, want ook met de rijdynamiek zit het snor. Nog niet zo lang geleden had dit ik dit de perfecte gezinswagen voor de sportieve vader of moeder genoemd, maar de tijden veranderen... En na een weekje met deze Octavia RS kan ik dat enkel betreuren.
Verwante testen
28-03-2022
6
11-03-2022
Korte tests
Skoda Enyaq Coupé RS (2022) - strak in het trainingspak
De elektrische Skoda Enya iV is er nu ook als Coupé. En die slanke Coupé kan je ook bestellen...
14
26-01-2022
Korte tests
Skoda Octavia Combi RS iV PHEV (2022) - beter met stekker?
De Skoda Octavia Combi RS is er ook als plug-inhybride iV. Wat vindt AutoGids van deze combinatie tussen sport...
20
In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!