Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de vernieuwde Alfa Romeo Giulia Competizione ?

Geschreven door Xavier Daffe op

Momenteel is Alfa Romeo een van de minst geëlektrificeerde constructeurs op de markt. Maar wil dat dan zeggen dat de met een 100% thermische benzinemotor aangedreven Giulia Q4 Competizione niets meer te vertellen heeft? Wat vond AutoGids-redacteur Xavier Daffe leuk en wat jammer?

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Een week aan het stuur van de vernieuwde Alfa Romeo Giulia Q4 Competizione overtuigden me ervan dat de Italiaanse constructeur nog steeds weet hoe je aantrekkelijk ogende en leuk rijdende auto's moet bouwen. Echt nieuw kan je de vernieuwde Alfa Romeo Giulia nochtans moeilijk noemen, want veel verder dan aangescherpte lichtblokken voor- en achteraan gaan de wijzigingen eigenlijk niet. Verkijk je niet op die Competizione-badge, want het betreft niet meer dan een uitrustingsniveau.

Leuk Alfa Romeo Giulia Competizione

Voor mij is de Alfa Romeo Giulia een van laatste echt mooie berlines op de markt. Vergelijk die Italiaanse finesse die zowel soberheid als finesse uitstraalt maar eens met het geforceerde koetswerkontwerp van een BMW 3 Reeks... Het harmonieuze ontwerp mag intussen van 2015 dateren, het is en blijft er eentje voor fijnproevers.

Dat kan je ook van het interieur van de vernieuwde Alfa Romeo Giulia zeggen. Geen gigantische displays en geen dominant infotainmentsysteem, maar gewoon een knap vormgegeven geheel, dat uitblinkt door zijn eenvoud en functionaliteit. Het is niet hypergeconnecteerd, neen. En dan?

Je zit lekker laag in de Alfa Romeo Giulia, zodat mens en machine een worden. Want dit is nog een auto die vooral gereden wil worden. Deze Q4 Competizione combineert een 280 pk sterke 2 liter-turbobenzine met een uitstekende achttrapsautomaat van ZF en met gestuurde dempers en een slimme vierwielaandrijving. En het geheel is nog beter dan de som der delen, met een vooras die zich niet meteen in onderstuur verliest. De tractie is feilloos, de koetswerkbewegingen worden netjes onder controle gehouden en het rijcomfort blijft overeind, ook met runflats van Pirelli (255/35 R19).

BLOG REVIEW - Alfa Romeo Giulia Q4 Competizione

Jammer Alfa Romeo Giulia Competizione

Nu is er nog wel ruimte voor verbetering. Zo verdient de Alfa Giulia Q4 Competizione een betere soundtrack. Ik besef ook dat de tijdloze muzikaliteit van een Italiaanse V6 een zeldzaamheid geworden is, maar de drukgevoede vierpitter klinkt wel erg plat. En dat is een gemiste kans.

Die 2 liter-turbobenzine blijkt bovendien best dorstig. Hoewel ik me tijdens de testweek als een verantwoorde familieman verplaatst heb, schommelde het gemiddelde testverbruik tussen de 9 en de 9,5 liter per 100 kilometer. Je moet niet vragen hoe gulzig de vierpitter is wanneer je alle 280 paarden de sporen geeft.

Het grootste euvel is evenwel de prijs van de Alfa Romeo Giulia. Deze Competizione kost minstens 64.750 euro, maar een beetje opties (zoals de laktint Grigio Moonlight Opaco: 1.250 euro) bij en je flirt gauw met de 70.000 euro. Zelfs een technisch sterk vergelijkbare BMW 330i xDrive verkoopt zijn nochtans dure huid voor 10.000 euro minder. En die kan je desgewenst ook als break bestellen.

BLOG REVIEW - Alfa Romeo Giulia Q4 Competizione

Dus Alfa Romeo Giulia Competizione

Een auto zoals deze Alfa Romeo Giulia is een zeldzaamheid geworden en dat is jammer. Gewoon zelf rijden, zonder al te veel betutteling of onnodige elektrificatie. Lekker old school, zonder daarom ouderwets te zijn. Ik ben niet tegen de elektrische auto, maar op het gebied van sensaties hebben ze toch nog een hele weg te gaan vooraleer ze nog maar in de buurt van deze Competizione komen.

 

Verwante testen

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulia

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker