Concept Alfa Romeo Giulia
De Alfa Romeo Giulia is een verleidelijke auto, met een knappe lijn en een amusant weggedrag. Maar dat volstaat niet om te concurreren tegen de premium concurrentie, die een hoger kwaliteitsniveau combineert met technologische superioriteit. Nu wil de Italiaanse constructeur zich niet zomaar laten doen door de Duitse Drie. De Giulia krijgt een facelift die naast wat esthetische updates ook een heleboel digitale upgrades introduceert. Wie hoopt op een plug-inhybride motorisatie of op een wat praktischere breakversie, moeten we evenwel teleurstellen.
De facelift van de Alfa Romeo Giulia loopt grotendeels parallel met die van de Stelvio. Dat wil ook zeggen dat de kritiek zowat hetzelfde is. Zoals die op de nochtans vernieuwde multimediamodule, waarvan het display te klein is, te laag staat en te gevoelig voor reflecties blijkt. De digitale tellerpartij van 12,3 duim wint een aantal mogelijkheden, maar verliest wel de charme van de analoge tellers. Nu heeft Alfa Romeo wel aan de nostalgici gedacht: naast de weergavemodi Evolved en Relax kan je ook kiezen voor het door de jaren 60 en 70 geïnspireerde Heritage-design voor het digitale instrumentarium.
Soms gaan de updates niet ver genoeg. De vernieuwde Alfa Romeo Giulia krijgt een inductiemodule waarmee je je smartphone draadloos kan opladen, maar je gsm moet wel aan de kabel als je Apple CarPlay of Android Auto gebruiken wil. Een gevalletje van too little, too late? Gelukkig oogt de Italiaanse berline nog steeds charmant, een effect dat versterkt wordt door de nieuwe matrixkoplampen en de nu transparante achterlichtblokken. Let ook op het Moon Light Grey van onze testwagen, een laktint die voorbehouden blijft voor de speciale introductiereeks "Competizione". Dat uitrustingsniveau komt standaard met getinte ruiten, rode remklauwen, een adaptieve ophanging en een audio-installatie van Harman Kardon.
Rijgedrag Alfa Romeo Giulia
Het motorenpalet van de vernieuwde Alfa Romeo Giulia telt een benzine- en twee dieselopties. Wij gingen op pad met de drukgevoede tweeliter op benzine, een versie die 280 pk sterk is en die je enkel kan combineren met de Q4-vierwielaandrijving. Liever een zelfontbrander? Dan moet je de 2,2 liter grote diesel hebben, verkrijgbaar met 160 en 210 pk. De eerste laat de keuze tussen achter- en vierwielaandrijving, de tweede komt sowieso als Q4. Handmatig schakelen behoort niet tot de mogelijkheden, de Alfa Romeo Giulia verandert van versnelling via een achttrapsautomaat.
Hoewel de Alfa Romeo Giulia al een heleboel jaren op de teller heeft staan, heeft hij nog niets van zijn dynamische kwaliteiten verloren. Ook de facelift blijft een genot om over bochtige wegen te sturen, met een mooi gewogen stuurinrichting en een enthousiast van richting veranderende voorkant. Het weggedrag blijft onder alle omstandigheden evenwichtig en stabiel, maar met dat speelse randje dat zoveel moderne concurrenten ontbreken. Het Giorgio-platform waarop naast deze Giulia ook de Alfa Romeo Stelvio bouwt, bevestigt zijn uitstekende reputatie moeiteloos, waarbij het scherpe weggedrag geruggesteund wordt door een aanvaardbaar veercomfort – zeker in combinatie met de adaptieve demping van onze testwagen.
De 2 liter grote turbobenzine van de vernieuwde Alfa Romeo Giulia heeft wat meer tijd nodig om je te overtuigen. In de lagere toerentellen mist de viercilinder wat pit, terwijl je de turbo moet doen spinnen en de naald van de toerenteller richting rood moet jagen vooraleer je door hebt dat er 280 paarden aan de teugels sleuren. Liefhebbers van een vlottere rijstijl bedienen de achttrapsautomaat best met de aangename schakellepels en zetten de DNA-keuzeknop het best in Dynamic. Het wat banale motorgeluid moet je er wel bijnemen.
Verdict Alfa Romeo Giulia
Deze facelift zorgt ervoor dat de vernieuwde Alfa Romeo Giulia er nog beter gaat uitzien. Maar de inspanningen om de cockpit te digitaliseren, blijken onvoldoende om het gapende gat tot de premiumconcurrentie echt te dichten. En dat is jammer, want de Giulia is en blijft een van de leukst sturende wagens uit zijn segment. De Giulia verdient beter dan de wat anonieme schaduwrol die hij momenteel vertolkt.
- Slanke lijn
- Dynamisch weggedrag
- Opgewaardeerd interieur
- Blijft inhaalrace op de concurrentie
- Geen hybride motorvarianten
- Geen breakversie
Verwante testen
20-03-2023
10
20-09-2022
Korte tests
BMW 320d Touring LCI (2022) - de conditie onderhouden
Na vier jaar op de markt krijgt de BMW 3 Reeks zijn halftijdse opknapbeurt. AutoGids doet de test met...
7
08-11-2021
Korte tests
Mercedes C 200 Break (2021) - goed genoeg?
Ook als Break belooft de nieuwe Mercedes C-Klasse een heleboel comfort en verfijning, maar kan het aandrijfgeheel wel...
14
In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulia
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!