Over het algemeen denken we bij een Chinese auto, elektrisch of niet, aan 'goedkoop' en naar Europese normen ondermaats. Daar lijkt verandering in te komen met de nieuwste producten van MG, waaronder de overigens erg geslaagde MG 4. Maar BYD – Build Your Dreams – wil zich positioneren als een echte premiumspeler en hanteert prijzen die niet echt democratisch genoemd kunnen worden.
Het valt nog te bezien of zijn instapmodel op de Europese markt, de BYD Atto 3, de middelen heeft om zijn ambities waar te maken. Om dat te weten te komen, ging ik een weekje op pad met deze Chinese EV met een cross-overlook.
Leuk BYD Atto 3
De styling van de BYD Atto 3 doet wat denken aan die van recente Honda-modellen, met een vleugje Cupra Born (de geguillocheerde C-stijl) of Smart #1 (de achterlichten), maar het geheel ziet er goed uit. Het exterieurontwerp is coherent en de moeite waard, wat niet per se gezegd kan worden van elke Chinese auto.
BYD wil concurreren met de Europese premiummodellen, dus moet het een degelijke afwerking bieden. De BYD Atto 3 doet het wat dat betreft behoorlijk goed. Natuurlijk kun je discussiëren over de kleurkeuzes, maar op de kwaliteit van de assemblage en de materialen valt niet echt veel aan te merken.
Eerlijk gezegd doet Cupra het met de Born niet beter, en laten we het maar niet hebben over Volkswagen met de ID.3 en ID.4, terwijl Renault met zijn Mégane E-Tech Electric misschien wel een superieure kwaliteitsindruk biedt, maar deze BYD niet overtreft in termen van reële kwaliteit. Ook op dit vlak overstijgt de Atto 3 de vooroordelen in verband met zijn Chinese origine.
Ik stelde vooral de algemene interieursfeer op prijs. Dit merk heeft geen roots te respecteren en je voelt dat de ontwerpers carte blanche hadden. Dat merk je bijvoorbeeld aan de uitgeholde volumes van het dashboard, het draaibare centrale scherm – een beetje gadgetachtig, maar wel amusant – of de ‘deurbakjes’ met touwtjes die zijn opgesteld als gitaarsnaren – en gestemd, alstublieft – waar muzikale kinderen blij mee zullen zijn...
Het maakt allemaal dat je in deze BYD Atto 3 een echt gevoel van iets nieuws ervaart. En het comfort is van de partij, evenals de ruimte, met een zeer goed punt voor een EV: achterpassagiers kunnen hun voeten onder de voorstoelen schuiven. Mooi zo!
Qua gebruikersinterface, een gebruikelijke zwakte van Chinese auto's, doet de BYD Atto 3 het erg goed. Het systeem is vlot en reageert goed, de menu's zijn goed ontworpen en gemakkelijk te gebruiken, met aircobediening die weliswaar aanraakgevoelig is, maar aangenamer in gebruik dan in een Volkswagen.
Wat nu ook weer niet zo moeilijk is… ook de bediening aan het stuur is coherent en ergonomisch. Terwijl het me enige tijd kostte om me aan te passen aan de verschillende logica in de Duitse auto's waar ik zelf dagelijks mee rijd, was dat hier niet het geval. Een gebruiksgemak dat absoluut voor minder stress zorgt en je laat genieten van het comfort van elektrisch rijden.
Jammer BYD Atto 3
Toegegeven, de twee exemplaren van de BYD Atto 3 die ik heb getest, werden me toevertrouwd op een moment dat de temperaturen over het algemeen negatief of in ieder geval aan de lage kant waren. Daaruit bleek het grote manco van deze Atto 3: het drastische verlies aan rijbereik, vooral op snelwegen. Op de enige dag dat het weer zacht was – meer dan 10 graden en zonnig – bedroeg de actieradius bij 120 km/u op de snelweg 320 km, wat erg acceptabel is.
Op de andere dagen echter smolt het rijbereik echter als sneeuw voor de zon en bedroeg die slechts 210 à 220 km om van 100 naar 10% van de lading te gaan. Het thermomanagement van het accupakket kan duidelijk beter.
Jammer, want de BYD Atto 3 blijkt zowel op hoofdwegen als in de stad erg comfortabel te rijden en zijn zachte ophanging nodigt uit om in alle rust te rijden. Verhoog het tempo een beetje en de beperkingen van het onderstel worden duidelijk. Je wordt dan al snel tot de orde geroepen door de uitgesproken rolneigingen, het enorm onderstuur en een ophanging die de kluts kwijtraakt.
In combinatie met een weliswaar gewillige, maar wat ‘softe’ motor maakt dit dat ik qua rijdynamiek enigszins op mijn honger bleef zitten.
In absolute zin heeft deze BYD Atto 3 geen grote gebreken, maar wel een paar tekortkomingen die ik als vervelend zou omschrijven. Zoals sommige details in het interieur, bijvoorbeeld de ventilatieroosters die eruitzien als goedkoop speelgoed uit de jaren 80, of de keuze van de kleuren – blauw, crème en rood – die op zijn minst twijfelachtig is (houd het meubilair, maar kleed het aan in meer neutrale kleuren of tinten en het effect zal heel anders zijn), of de – tijdelijke? – onmogelijkheid om je smartphone te koppelen aan het infotainmentsysteem om Apple CarPlay of Android Auto te gebruiken. Nogmaals, niets fundamenteels, maar wel een smet op een auto van deze prijs.
Want BYD rekent zijn ambities door in het prijskaartje. Met een basisprijs van 46.740 euro is deze BYD Atto 3 duidelijk niet goedkoop. De uitrusting is wel bijzonder compleet, het model heeft vijf EuroNCAP-sterren behaald en de algemene prestaties zijn van een zeer goed niveau, terwijl het netwerk wordt verzorgd door een invoerder die het klappen van de zweep kent.
Maar we hebben het over een Chinees merk dat uit het niets is gekomen en nog alles te bewijzen heeft op het gebied van betrouwbaarheid, service en duurzaamheid. Hoe zit het met de restwaarde, die zo belangrijk is voor een particuliere klant die zo'n grote som geld wil investeren? Build Your Dreams mikt hoog, maar was het niet beter wat bescheidener geweest bij het bepalen van de verkoopprijs…?
Dus BYD Atto 3
Na mijn twee testritten met de BYD Atto 3 geef ik grif toe dat het product inherent goed is. De auto ziet er niet slecht uit – smaken en kleuren... – en is degelijk gebouwd en goed uitgerust. Bovendien is hij comfortabel en ruim, terwijl hij binnenin een leuke en aparte touch biedt. Eerlijk gezegd was hij een aangename verrassing.
Maar deze prijs betalen voor een Chinese auto die toch nog enkele kleine gebreken heeft – een plomp rijgedrag, een bereik dat te gevoelig is voor de buitentemperatuur en geen Apple CarPlay – lijkt onredelijk voor een particuliere klant als ik. Sorry, maar als ik moet kiezen, is de elektrische Renault Mégane E-Tech toch overtuigender. Als het echter om een bedrijfswagen zou gaan…
Verwante testen
14-06-2022
20
02-06-2022
Blogtests
Wat vind ik van de elektrische Renault Mégane E-Tech Electric?
AutoGids-redacteur Frédéric kon rijden met de elektrische Renault Mégane, die het nieuwe productbeleid van de autoconstructeur belichaamt. Wat vond...
1
19-05-2022
Blogtests
Wat vind ik van de elektrische Cupra Born?
AutoGids-redacteur Frédéric Kevers probeert de Cupra Born, het eerste 100% elektrische model van de Spaanse constructeur. Wat vindt hij...
26
In dit artikel : BYD, BYD Atto 3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!