Trouwe lezers weten ongetwijfeld dat ik geen fan ben van SUV's, die qua brandstofefficiëntie tegen de redelijkheid indruisen, en zeker niet van elektrische SUV's. Maar goed, ik moet toegeven dat pick-ups aan mijn wraakzucht ontsnappen, simpelweg omdat ze over het algemeen niet doen alsof. Een pick-up is ontworpen om tegen een stootje te kunnen en ‘nuttig’ te zijn.
Hun vaak eenvoudige maar rustieke chassis maakt ze solide en in staat om elke uitdaging aan te gaan, en jammer als dat gepaard gaat met een ietwat delicaat weggedrag, vooral in achterwielaangedreven modus. Je moet weten wat je wilt. Wil je een ton kunnen vervoeren in je laadbak of een bergpas aanvallen zoals in een Lotus Elise?
Zolang je hun roeping niet verkeerd begrijpt, trekken ze de kaart van authenticiteit, zonder valse voorwendselen. En deze Ford Ranger 2023 past helemaal in deze trend.
Leuk Ford Ranger Wildtrak
De nieuwe voorkant is erg suggestief en de look is indrukwekkend. Niet zo karikaturaal als die van een Raptor weliswaar – iets beschaafder, maar met een echte persoonlijkheid. Deze Ford Ranger is een echte blikvanger en zijn commerciële succes is ongetwijfeld geen toeval. De geteste Wildtrak-versie wordt aangedreven door een tweeliter-diesel met een vermogen van 204 pk en 500 Nm.
Het is vooral dit laatste cijfer dat belangrijk is, omdat het veel relevanter is voor dagelijks rijden dan vermogen. Het is het koppel dat de auto tijdens het rijden zo aangenaam maakt, tenzij je je geluk kunt gaan opzoeken in de hoge toerentallen, zoals in een Honda S2000 bijvoorbeeld. Maar dan hebben we het over iets heel anders, laten we niet afwijken.
Dus ja, de Ranger is een plezier om mee op de weg te rijden en hij rijgt de 10 versnellingen van zijn automatische versnellingsbak met verve aaneen. Bovendien doet hij dat geruisloos, wat hem in combinatie met de kwaliteit van het onderstel tot een zeer aangename metgezel maakt, zelfs voor lange ritten.
De Ford Ranger Wildtrak heeft namelijk geen last van een wiegend onderstel zoals dat bij andere pick-ups vaak het geval is. En dat siert hem, net als zijn filtercapaciteit, dat verbazingwekkend is gezien zijn sleepvermogen (3500 kg) en het gewicht dat hij kan vervoeren in zijn laadbak. Ford heeft hier uitstekend werk geleverd. Standaard start deze Wildtrak-versie altijd in de achterwielaandrijvingsmodus: je moet zelf de vierwielaandrijving inschakelen, of zelfs de reeks korte versnellingen, tenzij je kiest voor de automatische modus, die de transmissie beheert naargelang van de omstandigheden.
De rijhouding is uitstekend, het interieur behoorlijk knus, het FordSync4-multimediasysteem zeer efficiënt en ergonomisch, en er is veel opbergruimte. In ieder geval heeft deze Ranger, zonder dat ik aan extreem terreinrijden heb gedaan, me meer dan eens gered in de modderige weilanden die als parkeerplaats werden gebruikt tijdens het festival van Ronquières.
Wat een gemoedsrust om zo ongeveer overal te kunnen parkeren terwijl iedereen om je heen soms urenlang staat te wachten tot een tractor hen uit de modder komt bevrijden. Een gelukkig toeval dat we net dan deze Ranger als testauto hadden...
Jammer Ford Ranger Wildtrak
Dit had ik graag op voorhand willen weten: het metalen vouwgordijn dat de laadbak bedekt, garandeert niet dat die waterdicht is. Zo was de laadbak na een lange dag in de gietende regen veranderd in een zwembad en het materiaal dat erin lag, in een vormeloze, druipende magma. Degenen die ons hadden zien glimlachen toen we ons een weg baanden uit de weilanden, konden op hun beurt lachen met ons gezicht bij het zien van deze doorweekte en... onbruikbare spullen.
Dat een pick-up rustiek is, oké, maar dit… Om nog maar te zwijgen over hoe moeilijk het is om spullen helemaal achteraan in de laadbak te pakken als de achterklep open is.
En nu we het toch over onze grieven hebben, er is er één die alle pick-ups, of bijna allemaal, gemeen hebben: een beperkte ruimte voor de achterpassagiers in verhouding tot de buitenmaten, en vooral een te verticale rugleuning om echt comfortabel te zijn. Een ander punt om op te letten: een brandstofverbruik tussen 9,5 en 10 l/100 km.
Dus Ford Ranger Wildtrak
Sinds de wijziging in de belastingwetgeving zijn pick-ups veel minder interessant geworden voor particuliere klanten, gezien de wegenbelasting die nu vergelijkbaar is met die voor een gewone personenwagen. Zelfs professionals moeten het gebruik van een pick-up door hun beroep rechtvaardigen om in aanmerking te komen voor lagere belastingen.
Hoe logisch het ook is, deze recente wetgeving komt de Ford Ranger niet ten goede, terwijl hij ongetwijfeld een van de beste voertuigen was om werk en vrije tijd te combineren voor dagelijks gebruik of uitstapjes met het gezin. Maar dat doet geen afbreuk aan zijn onmiskenbare kwaliteiten, waarvoor hij wel minstens 44.750 euro (exclusief btw) vraagt – de prijs van een zekere veelzijdigheid.
In dit artikel : Ford, Ford Ranger
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!