- Score redactie /20
Ook voor Renault worden fikse winstmarges belangrijker dan hoge productievolumes en daar is de Arkana een uitstekend voorbeeld van. De technische basis wordt grotendeels geleend van de Captur, maar als Fastback-SUV kan de Renault Arkana zijn huid wel wat duurder verkopen. Zeker als E-Tech engineered 145 Full Hybrid, met een hybride aandrijflijn die F1-technologie gebruikt. Klinkt goed, maar is de realiteit even overtuigend?
Leuk Renault Arkana E-Tech
Toegegeven: ik ben geen grote fan van SUV's. En al helemaal niet van de exemplaren die zich ook een coupé wanen. Wat niet wil zeggen dat de Renault Arkana geen mooie lijn heeft, want het koetswerkontwerp heeft een zekere elegantie. Zeker in de zwarte kleurstelling van het testexemplaar, dat goed past bij de bronzen designaccenten. Ook binnenin houdt de Renault Arkana het stijlvol, al missen de materialen misschien een beetje cachet.
De stoelen steunen uitstekend en dat ligt mooi in de lijn met de comfortabele positionering van de Renault Arkana. Ook het ruimtegevoel, het goede zicht rondom en de uitstekende geluidsisolatie onderschrijven die missie. Ondanks de schuine achterklep biedt de koffer van de Renault Arkana voldoende laadvolume, zodat deze SUV een echte gezinswagen blijft.
Maar het hoogtepunt van deze Renault Arkana is zijn hybride aandrijflijn. De E-Tech 145 engineered Full Hybrid, zoals deze versie officieel heet, combineert een atmosferische 1,6 liter-krachtbron van 91 pk/144 Nm met een elektromotor van 49 pk/205 Nm die samen goed zijn voor 145 pk.
De verbrandingsmotor van de Renault Arkana E-Tech 145 heeft een 4-versnellingsbak met klauwkoppeling en de elektromotor een 2-versnellingsbak. Alles wordt gesynchroniseerd via de starter-alternator, die de koppeling vervangt. In totaal zijn er vijftien versnellingscombinaties mogelijk. Dat maakt er geen spurter van, maar wel een asceet: ik besloot mijn testweek immers met een gemiddeld verbruik van amper 5,5 liter per 100 kilometer.
Jammer Renault Arkana E-Tech
De Renault Arkana E-Tech kost 38.425 euro, het prijskaartje van de door ons geteste wagen liep verder op tot 41.055 euro. Dat is toch stevig voor wat al bij al toch een redelijk compacte SUV blijft. De lifestyle verpakking kan niet verhinderen dat de Clio-genen toch doorschemeren. Dat is helemaal anders bij de nieuwe Renault Austral, die toch duidelijk aan klasse hoger speelt.
Het hybride systeem van de Renault Arkana E-Tech is dan wel zuinig, de werking is niet altijd even soepel. Alsof de transmissie niet atlijd weet welk verzet hij nu moet kiezen, waardoor er onaangename schokjes zijn die wat irritatie opwekken. En echt krachtig is deze SUV evenmin, waardoor deze fastback helemaal niet zo fast is...
Verder vertoont de Renault Arkana geen al te significante gebreken, al zijn er wel enkele storende factoren die wat op mijn humeur begonnen te werken. Zoals de veel te diep in de achterbank begraven houders voor de veiligheidsgordels, waardoor je met je handen moet goochelen om de kinderzitjes op hun plaats te krijgen. Of de overdaad aan bedieningsmodules aan de rechterkant van het stuur, waardoor je de ruitenwissers aanzet wanneer je eigenlijk van radiopost wil veranderen. En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Dus Renault Arkana E-Tech
Het goede Renault-gevoel dat ik overhield aan mijn testweek met de elektrische Mégane E-Tech bleef moeiteloos overeind bij de hybride Arkana E-Tech. Ik kan perfect begrijpen waarom dit model zoveel commercieel succes boekt, want deze SUV vormt een coherent totaalpakket.
Het sierlijke koetswerk vertekend het een en het ander, want de Renault Arkana is een grote kleine auto. Maar het is ook een goede, grote kleine auto. Natuurlijk zijn er enkele details die me storen, maar eigenlijk zou enkel de prijs me echt doen twijfelen. Nu is dat niet de fout van Renault of van de Arkana, maar van de markt. Of ik moet toch eens opslag vragen...
In dit artikel : Renault, Renault Arkana
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!