- Score redactie /20
Alfa Romeo-baas Jean-Philippe Imparato heeft gezegd dat de beslissing om volledig elektrisch te worden noodzakelijk is voor het overleven van het merk, maar het is duidelijk dat die transitie er niet zou komen zonder de Tonale. Van die SUV, die de melkkoe van de Italiaanse constructeur is geworden, is nu een plug-inhybridevariant te krijgen.
Voldoet de Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4, die voornamelijk gericht is op bedrijfswagenparken, in de dagelijkse praktijk aan de verwachtingen? Dat probeerde ik uit te zoeken tijdens een testweekje, inclusief een korte trip naar Londen.
Leuk Alfa Romeo Tonale PHEV
Hoewel hij niet meer het 'wow'-effect heeft van toen de conceptversie in 2019 werd onthuld, is de Alfa Romeo Tonale nog steeds aantrekkelijk. Met elegante, goed geproportioneerde lijnen en een zekere finesse, voor het genre welteverstaan, plaats ik hem in mijn top 3 van SUV’s als het over looks gaat. Zijn lijnen zijn anders dan die van de concurrentie en zullen uitstekend verouderen.
Bovenal identificeert de Tonale zich onmiddellijk als een Alfa Romeo. Niet slecht voor een – grondig – gemodificeerde Jeep Compass! En dat geldt ook voor het interieur, met een sportief ogend dashboard, zonder dat het geheel nodeloos gesofisticeerd – of complex? – werd gemaakt. Met als kers op de taart een uitstekend afwerkingsniveau.
“Bij een Alfa Romeo gaat het evenzeer om hoe hij rijdt dan om hoe hij eruitziet”, vertelde een fan van het merk me. Hij heeft waarschijnlijk geen ongelijk, maar wie hoopt op een sportieve SUV, moet toch elders zijn gading gaan zoeken. Als je echter op zoek bent naar een dynamisch model zonder het ophangingscomfort of de sereniteit aan het stuur in het gedrang te brengen, dan is deze Alfa Romeo Tonale een zeer goede keuze.
Ik ben het eens met collega Xavier over de kwaliteit van de stuurinrichting: het Torque Vectoring voegt een beetje extra ziel toe aan de zware Alfa Romeo Tonale PHEV met een hoog zwaartepunt. De grip in de vierwielaangedreven modus draagt bij tot het rijplezier en garandeert een aanzienlijke actieve veiligheid. Een mooi compromis, dat alleen ontsierd door een iets te licht stuur naar mijn smaak, maar niets onoverkomelijk. De Jeep Compass-genen zijn bijna volledig verborgen!
Als je op zoek bent naar een dynamisch model zonder het ophangingscomfort of de sereniteit aan het stuur in het gedrang te brengen, dan is deze Tonale een zeer goede keuze.
De Alfa Romeo Tonale is vooral een uitstekende gezinsauto met voldoende ruimte voor twee volwassenen en twee kinderen in autostoeltjes en hun verzameling knuffels. Goede punten voor het aantal beschikbare USB-poorten zodat je naast de inductielader tot vier apparaten kunt aansluiten. Over het algemeen is de uitrusting compleet, het comfort is goed en op de kwaliteit van het audiosysteem valt niets aan te merken, net zomin als op de efficiënte en intuïtieve connectiviteit.
Maar goed, meer dan om een Alfa Romeo Tonale, gaat het hier om een plug-inhybride Tonale. Een pakket dat slechts relevant is voor een zeer beperkt aantal klanten: zij die dagelijks minder dan 50 km rijden, indien mogelijk in de stad of op niet te snelle landwegen, en de mogelijkheid hebben om elke dag op te laden, hetzij op het werk, hetzij thuis. Ik pas in deze categorie van potentiële klanten
En ik moet toegeven, als we ons aan dat gebruikskader houden, is de PHEV een goede oplossing: minder duur dan een elektrische auto en minder beperkend bij lange ritten. Met tot 50 reële kilometers in volledig elektrische modus kon ik in Londen rondrijden zonder ooit de verbrandingsmotor te gebruiken. Niet slecht!
Jammer Alfa Romeo Tonale PHEV
Maar dat plaatje is toch niet zo idyllisch, want deze Alfa Romeo Tonale kampt met twee grote gebreken die verband houden met zijn PHEV-architectuur: een gewicht van meer dan 2 ton met inzittenden en bagage aan boord en een verbruik op de snelweg – 9,2 l/100 km over 800 km bij een gemiddelde snelheid van 115 km/u – dat maakt dat je even vaak moet stoppen om te tanken als met een elektrische auto op de snelweg: om de 325 km ofzo. Vervelend, ook al duurt het maar 2 minuutjes om te benzine te tanken!
Ik moet toegeven dat ik relatief teleurgesteld was in de prestaties van de Alfa Romeo Tonale PHEV. De 280 pk volstaan wel om deze SUV van meer dan 1800 kg te verplaatsen en de acceleraties zijn stevig en veilig... maar: Wanneer je besluit dynamischer te gaan rijden, kies dan zorgvuldig waar je dat doet en profiteer er ten volle van, want het zal niet lang duren, omdat de accu dan veel te snel leegloopt.
En de schakellepels aan het stuur zijn weliswaar heel mooi, maar van weinig nut als de elektrische boost verdwijnt! Alfa Romeo had er beter aan gedaan een meer uitgesproken en instelbare energierecuperatiefunctie tijdens het remmen aan te bieden via die bepaamde peddels. Op dat gebied denk ik dat de Aziatische concurrenten het veel beter doen dan deze Tonale.
Deze plug-inhybride Tonale kampt met een snelwegverbruik dat maakt dat je even vaak moet stoppen om te tanken als met een elektrische auto: om de 325 ofzo.
De batterij doet de Alfa Romeo Tonale bijna 200 kg extra op de weegschaal zetten, maar de bijdrage van de elektromotoren compenseert dat in termen van prestaties en de algemene balans van het voertuig. Daar staat tegenover dat het bagagevolume met 115 liter afneemt. Met slechts 385 liter is de beschikbare ruimte niet erg royaal voor een voertuig van 4,53 meter lang. Een weekendje weg kan prima, maar een week, vergeet het maar!
Andere kleine klachten betreffen de stoelen en de geluiddemping van de Alfa Romeo Tonale. Ik vond dat de rugleuningen de bovenrug bijzonder slecht ondersteunen, zowel verticaal als lateraal. Ik ben nochtans niet erg lang of smal. Jammer voor een sportieve SUV die overigens uitnodigt tot reizen.
De isolatie tegen geluid van buitenaf is erg gemiddeld, vooral wat betreft rolgeluiden. Op stukken snelweg met een ‘korrelig’ betonoppervlak lijken de voorwielen van de Alfa Romeo Tonale te resoneren met het chassis en maken ze zo'n ondraaglijk geluid dat je niet eens normaal met je passagier kunt praten. Misschien lag het aan de 20-duimwielen met zeer laag profiel, maar toch, op dit prijsniveau vind ik dat pijnlijk.
Dus Alfa Romeo Tonale PHEV
Deze Alfa Romeo Tonale is een mooie auto, goed gebouwd, aangenaam om mee te rijden en vrij comfortabel. Hij is up-to-date wat betreft comfort- en infotainmentuitrusting, al kampt hij wel met te ingewikkelde menu's. Ik heb er echt graag mee gereden, door zijn goede prestaties en zijn ondanks zijn zware gewicht levendige weggedrag.
Ook het volledig elektrisch rijden in stedelijke gebieden is overtuigend, al had ik graag de mogelijkheid gehad om het regeneratief van de Alfa Romeo Tonale PHEV remmen te moduleren. Je kunt toch rekenen op een volledig elektrisch rijbereik van zo’n 50 km, in de stad tenminste, en dat is voor mij meer dan genoeg.
De tekortkomingen die inherent zijn aan plug-inhybride aandrijflijn van de Alfa Romeo Tonale PHEV blijven echter opvallend. Het flink geamputeerde koffervolume, het brandstofverbruik van meer dan 9 l/100 km op de snelweg en het verschillende prestatieniveau naargelang de batterij vol is of niet, maken het plaatje minder rooskleurig.
Om nog maar te zwijgen van de prijs, die voor een particuliere klant moeilijk te rechtvaardigen is in vergelijking met de 1.5 Hybrid met 160 pk, die in dit Edizione Speciale-uitrustingsniveau 10.000 euro minder kost...
Verwante testen
17-11-2022
7
03-08-2022
Detailtests
Alfa Romeo Tonale 1.5 MHEV 160 (2022) - in detail
Het heeft eventjes geduurd, maar de Alfa Romeo Tonale is eindelijk daar. Kan deze compacte SUV de door het...
25
05-05-2022
Eerste tests
Alfa Romeo Tonale (2022): Erop of eronder?
Het is erop of eronder voor Alfa Romeo: als het merk tegen het einde van het decennium niet winstgevend...
24
In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Tonale
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!