Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de BMW-Alpina B4 Gran Coupé?

Geschreven door Xavier Daffe op

We hebben het niet vaak over Alpina. AutoGids test het jongste model, de Alpina B4 Gran Coupé. Wat voegt die toe aan het toch al goed gevulde BMW-gamma?

96.088 €
  • Score redactie /20

Alpina is het verhaal van een tovenaar. Geen leerling-tovenaar, maar een meester die vakkundig de toch al reële kwaliteiten van BMW-producten sublimeert. Weinigen kunnen echter zeggen dat ze in een echte Alpina rijden. Het is een kleine kaste van connaisseurs die houden van discretie en van de elegantie van stille kracht.

Ze zijn het soort mensen die bij een publiek van liefhebbers doorgaan voor experts. Gepassioneerden. En de recente Alpina B4 Gran Coupé versterkt dat mooie plaatje nog door er een knowhow aan toe te voegen die zijn gelijke niet kent. Maar wat geeft dat in de praktijk? Ik mocht het enkele dagen onderzoeken..

Leuk BMW-Alpina B4 Gran Coupé

Op dit moment is de krachtigste versie in het gamma van de BMW 4 Reeks Gran Coupé de M440i xDrive, die met zijn 374 pk al niet te versmaden is. Maar wanneer Alpina de zes-in-lijn met dubbele turbo (S58) van de M4 erin lepelt en enkele interne aanpassingen doorvoert (kleinere turbo's voor meer reactievermogen, een nieuwe luchtinlaat, een specifieke uitlaatlijn, een verbeterde koeling, enzovoort), is het resultaat een waanzinnige motor waarvan het vermogen en koppel stijgen tot 495 pk en vooral 730 Nm, beschikbaar over een breed toerentalbereik, van 2.500 tot 4.500 toeren per minuut.

Ter vergelijking, en ter herinnering: een BMW M4 heeft 480 pk en 550 Nm en een M4 Competition 510 pk en 650 Nm. De Alpina B4 is dus iets minder krachtig dan die laatste, maar veel koppelrijker. En geen klein beetje. De uitstekende ZF 8HP76-automaat is daar uiteraard op afgestemd.

Deze krachtbron zou een case study moeten zijn in alle technische richtingen. Hoe kan een motor met dergelijke specifieke waarden (165 pk en 244 Nm per liter cilinderinhoud!) zo beschaafd en bijna schizofreen zijn? Enerzijds komt hij soepel uit de hoek en is hij zeer elastisch bij lage en gemiddelde toerentallen, met een geluidsniveau dat zo redelijk is dat je hem bijna niet hoort, terwijl hij plotseling, of liever gezegd geleidelijk maar met een ongelooflijke levendigheid, kan veranderen in een monster dat je van de ene bocht naar de andere katapulteert voordat je zelfs maar beseft wat er gebeurt.

Een Alpina is als een koning wiens ijzeren handen bedekt zijn met fluwelen handschoenen

Zelden heeft een auto ons met zoveel verve, maar vooral met zoveel elegantie naar onnoemelijke snelheden gestuwd. Er is immers geen sprake van Lamborghini-achtige exuberantie of vulgair knetterende Akrapovic-uitlaatdempers. Een Alpina is als een koning wiens ijzeren handen bedekt zijn met fluwelen handschoenen. Want de eveneens aangepaste ophanging (met in huis geijkte gestuurde dempers) staat deze vurige motor perfect bij: ze is aangenaam, comfortabel en goed filterend bij normale snelheden, maar past zich aan en ondersteunt de koets efficiënt bij snelheden die al snel paranormaal worden.

En aangezien de transmissie gebaseerd is op het xDrive-systeem van BMW, met een lichte aanpassing om de achtertrein iets meer te bevoordelen, wordt het hypersportieve potentieel van de Alpina B4 volledig op de weg gezet, dankzij een immer foutloze trekkracht. Snelle bochten worden verteerd in een natuurlijk evenwicht, aangezien de auto als op rails staat.

De Alpina B4 voelt aan alsof hij geknipt is voor grote wegen, volledig ‘Autobahn proof’ en tegelijk perfect op zijn gemak in de ochtendfiles, waar de kwaliteit van het Harman Kardon-hifisysteem tot zijn recht komt. Zijn rijmodi dragen eveneens bij aan deze veelzijdigheid: Comfort (standaardinstelling), Comfort Plus, Sport, Sport Plus, die allemaal goed gedifferentieerd zijn om zich zo goed mogelijk aan te passen aan de omstandigheden van het moment.

2023 BMW-Alpina B4 Gran Coupé - Moniteur Automobile

Jammer BMW-Alpina B4 Gran Coupé

Ook al heeft hij het potentieel van een supersportwagen, de Alpina B4 zet bijna twee ton op de weegschaal. Dat is de prijs voor luxe, weelde en een uitgebreide uitrusting. En het moet gezegd dat met zo'n koppel en zo'n responsieve versnellingsbak dat gewicht meestal onopgemerkt blijft. Met een topsnelheid van 301 km/u en een 0 tot 100 km/u-tijd van 3,7 seconden kan deze weelderige berline het bovendien opnemen tegen menig zogenaamd sportieve coupé.

Bovendien zijn de remmen van de Alpina B4 zeer correct gedimensioneerd (klauwen met 4 zuigers en schijven van 395 mm vooraan, zwevende klauwen en schijven van 345 mm achteraan, duidelijk zichtbaar achter de erg mooie spaakvelgen van 20 duim) om hem in alle omstandigheden efficiënt af te remmen.

In elkaar opvolgende lastwissels is de Alpina B4 niet het meest op zijn gemak

Maar ondanks het (elektronisch geregelde) sperdifferentieel achteraan word je in de scherpste stukken, in haarspeldbochten, toch het gewicht gewaar. Er is een zekere, maar logische, traagheid bij het aansnijden, die weliswaar snel verdwijnt zodra je op het gas kunt. Maar in elkaar opvolgende lastwissels is de Alpina B4 niet het meest op zijn gemak.

En hoewel Alpina het visueel graag discreet houdt, hadden we misschien graag een meer aanwezig en suggestief geluid gehoord, toch zeker in de standen Sport en Sport Plus. Nu heb je wel recht op een licht gebrabbel wanneer je in de sportiefste modi je voet van het gaspedaal haalt, maar het is heel discreet. Ik ben misschien aan het muggenziften, maar ik moest nu eenmaal dit hoofdstuk gevuld krijgen

2023 BMW-Alpina B4 Gran Coupé - Moniteur Automobile

Dus BMW-Alpina B4 Gran Coupé

Ik vond de Alpina B4 geweldig... Terwijl BMW’s M-afdeling momenteel de neiging heeft te vervallen in misplaatste extravagantie, overdreven visuele agressie en soms zelfs karikaturale trekjes (en hier spreekt een voormalig M3 ‘E30’-eigenaar...), zou de oplossing voor wie afgeschrikt wordt door die overdaad aan overbodige aanhangsels, weleens Alpina kunnen heten.

De basisversie van de Alpina B4 iets duurder dan een BMW M4 Coupé, maar kost hij bijna evenveel als een M4 Competition. En hij heeft dat beetje extra ziel, die exclusiviteit, die elegantie die zijn eigenaar doet overkomen als een echte kenner, een levensgenieter met een goede smaak, en niet als een vet betaalde topvoetballer of een rapper met veel geld in zijn broek

Foto's : Benoît Bouchez

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Xavier Daffe Pro (@xavierdaffe6158)

 

In dit artikel : BMW Alpina, BMW Alpina B4

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker