Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de elektrische Peugeot e-2008?

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op

Eindredacteur Werner Van Kerckhoven kon een week lang een Peugeot e-2008 aan de stekker hangen. Wist de elektrische SUV zijn beloftes waar te maken?

Prijs
NB
  • Score redactie /20

De hele wapenwedloop bij de EV’s – met vermogens en koppelwaardes waarvan verbrandingsmotoren enkel maar kunnen dromen – is me altijd al een beetje een doorn in het oog geweest. Alsof het hele concept van elektrisch rijden staat of valt met de optrektijd naar 100 km/u... Neen, dan heb ik veel meer sympathie voor de manier waarop een groep als PSA (Citroën, DS, Opel en Peugeot) naar de elektrische auto kijkt.

Bij de elektrische modellen uit Frankrijk (en Rüssselsheim) zegeviert de rede en staan vooral een degelijke verhouding prijs-rijbereik en slimme oplaadmogelijkheden centraal. Het vermogen is met 136 pk/100 kW nog enigszins bescheiden en voor alle elektrische auto’s van de groep hetzelfde, en ook het batterijpakket is telkens identiek (50 kWh, waarvan 45 bruikbaar).

De laadmogelijkheden durven echter van model tot model verschillen. Deze Peugeot e-2008 krijgt standaard een eenfasige interne omvormer van 7,4 kW mee, maar het loont zeker de moeite om de slimme driefasenomvormer te bestellen, waarmee je aan een laadpunt van 11 kW de batterij in 5 uur weer helemaal gevuld krijgt. Op gelijkstroom bedraagt het laadvermogen 100 kW. Voeg daar de praktische kwaliteiten en het onderstel van de 2008 aan toe, en je hebt op papier een erg aanlokkelijke cocktail. Maar wat zegt de praktijk?

Leuk?

Blogtest Peugeot e-2008 (AutoGids 2020)

Hoewel de e-2008 niet op een specifiek EV-platform rust, is de technische basis van de 2008 wel ontworpen met een volledig elektrische variant voor ogen. En dat loont, want elektrisch of niet, de e-2008 blijft perfect inzetbaar als gezinswagen. Overal is ruimte genoeg, zelfs in de koffer. Al kun je de bodem wel maar beter in de hoogste stand zetten; zo kun je de laadkabels netjes onder de vloer kwijt.

In de eerder gepubliceerde wegtest van de e-2008 deed de testredacteur van dienst zijn beklag over stugge onderstelreacties, een gebrek aan vloeiendheid, opspringende wielen, enzovoort. Pardon? Hebben we het hier over dezelfde auto? Ik was namelijk net bijzonder te spreken over het compromis dynamiek-comfort van deze elektrische SUV. Nader onderzoek leert dat onze medewerker toen met een (duurdere) GT-versie onderweg was, zou dat de verklaring zijn?

In elk geval heb ik ontzettend genoten van mijn kilometers in de e-2008. Die zachtheid en stilte, het blijkt een ideaal recept voor ontspannen rijden. Met als het moet kattenrappe tussensprintjes, begeleid door het verslavende gefluit van de elektromotor. Zelfs in de Normaal-stand, waarin het vermogen nochtans begrensd is op 108 pk, kom je moeiteloos met het snellere verkeer mee. Meer is écht niet nodig...

Jammer?

Blogtest Peugeot e-2008 (AutoGids 2020)

Standaard krijg je bij Peugeot enkel een Mode 2-laadkabel, waarmee je alleen aan een stopcontact kunt laden (maximaal 2,3 kW). Voor een plug-inhybride met een bescheiden batterij oké, maar bij een volledig elektrische auto mag een Mode 3-kabel om aan te sluiten op een thuislaadpunt toch wel inbegrepen zijn. Een beetje krenterig van Peugeot...

In theorie kom je met een volle batterij een mooie 330 kilometer ver volgens de WLTP-cijfers, maar bij ons gaf de boordcomputer nooit meer dan 304 kilometer aan. En zelfs dat bleek puur mathematisch gesproken al een overschatting, want met een gemiddeld testverbruik van ongeveer 18 kWh haal je in de praktijk maar 250 kilometer uit de batterij. Op een traject met wat meer recuperatie is 275 kilometer mogelijk, maar alles daarboven wordt een uitdaging.

Ook jammer: ‘one pedal driving’, waarbij je (bijna) helemaal tot stilstand kunt komen puur door met het gaspedaal en de energierecuperatie te spelen, is hier niet mogelijk. De ‘motorrem’ is niet consistent en bijvoorbeeld totaal afwezig de eerste kilometers nadat je met een volle batterij vertrekt.

Zodra de batterij wat meer ontladen is, is er wél sprake van een goed voelbare vertraging wanneer je in de Brake-stand van het gas gaat. Eentje die zo uitgesproken is dat eigenlijk de remlichten zouden mogen gaan branden. Na enkele bange momenten met achterliggers die zich duidelijk van geen kwaad bewust waren, hebben we die B-stand maar wijselijk gelaten voor wat ze is.

Dus?

Als totaalpakket is er bijzonder weinig op de Peugeot e-2008 aan te merken. Dit is allicht de meest functionele en geslaagde verpakking van PSA’s elektrische aandrijftechnologie. Doe er een vaste parkeerplek met laadpunt bij en dit is alles wat ik van een pendelauto verwacht. Maar als enige vierwieler binnen het gezin? Neen, dan is een reëel rijbereik van 230 à 270 kilometer toch nog altijd net iets te beperkend...

Verwante testen

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 2008

Eindredacteur AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker