- Score redactie /20
Ik heb het wel voor Japanners, maar verder is mijn gestripte Honda Civic Type R in alles het tegenovergestelde van deze hybride Lexus UX. Al hoeft dat geen nadeel te zijn. Eens geen beenharde en springerige ophanging of geen hoogtoerige en kort aan het gas hangende VTEC; maar een relaxte cross-over die je aanmoedigt om rustig rond te rijden. Niet omdat deze UX saai is, maar omdat een Lexus zich liever lui laat rijden.
Leuk
Voor mij zijn er twee dingen belangrijk aan een auto: de ophanging en de muziekinstallatie. En op beide vlakke scoort de Lexus UX bijzonder goed. De onderstelset-up is lekker comfortabel, met een demping die de oneffenheden netjes neutraliseert. Al mag dat geen verrassing heten, want ook de technisch nauw verwante Toyota C-HR heeft een uitstekende ophanging.
De Mark Levinson-geluidsinstallatie die Lexus aanbiedt, moet een van de betere zijn die je vandaag om een auto kan krijgen. Verwacht geen daverende bassen, maar een mooi gebalanceerde en neutrale klank. Zoals het hoort.
Ik had een beetje schrik van de versnellingsbak, want die e-CVT’s die de Toyota-groep gebruikt voor zijn hybride voertuigen liggen me niet. Ze blijven trekken in de hoge toeren, waardoor de verbrandingsmotor luidruchtig uit de hoek komt. Daar heeft de UX weinig last. Waarschijnlijk omdat de UX een grotere motor heeft en dus over additionele pk’s en Nm’s beschikt.
Jammer
Wielen zijn rond. Wie is dan in hemelsnaam op het idee gekomen om vierkante wielkasten te ontwerpen? Het is lelijk om de Lamborghini Urus en het is lelijk op de Toyota RAV4, en dus ook op deze Lexus UX. Eigenlijk wist enkel de Fiat Coupé ermee weg te komen…
Over vreemde designkeuzes gesproken: ik kon maar niet wennen aan die touchpad waarmee je het infotainmentsysteem moet bedienen. De UX (User Experience) van de UX (Urban Cross) is niet gebruiksvriendelijk en hopeloos achterhaald in vergelijking met andere systemen die swipen en pinchen.
Vooraan zit je uitstekend, maar achteraan is het ruimteaanbod wel erg beperkt. Ik ben 1,72 meter en kan achter mezelf gaan zitten, maar dan heb je nog nauwelijks beenruimte over. Achter een bestuurder van 1,80 meter moet je geen volwassene zetten, dat komt niet goed. Ook de koffer stelt teleur: het volume is te beperkt en de drempel te hoog. De stoffen afscherming die als hoedenplank dient, wordt meestal omhooggeduwd zodra er iets in de koffer zit.
Dus
Een SUV die aangenaam rijdt, ik wist niet dat dat kon. De Lexus UX bewijst het tegendeel. Het hybride aandrijfgeheel heeft me nooit gestoord, maar een gemiddeld testverbruik van 6,2 liter per 100 kilometer is bezwaarlijk uitzonderlijk. En goedkoop is de 250h evenmin, toch niet als F-Sport.
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!