- Score redactie 14.21 /20
In navolging van moederhuis Toyota is Lexus zich als koele minnaar van dieselmotoren in 2005 op hybrides gaan focussen. En dat lijkt op lange termijn – en al zeker in de nasleep van Dieselgate – zijn vruchten af te werpen, want op vijf jaar tijd is de verkoop van Lexus Europe met maar liefst 76 procent gestegen, tot 76.188 stuks in 2018 (waarvan 45.675 hybrides)… enkel in Europa dus. De UX wordt de instapper van het SUV-gamma van Lexus, onder de NX, ook al is hij dan eerder een cross-over dan een echte SUV, een beetje zoals de Mercedes GLA. De naam zegt het trouwens al: UX staat voor ‘Urban X-over’ of urban cross-over. Hoewel de nieuwkomer werd ontwikkeld in het zuiden van Frankrijk, schuift Lexus toch zijn Japanse eigenheid naar voren. Terwijl de Europese versies van zijn neef, de C-HR, in Toyota’s fabriek in Turkije van de band rollen, wordt de UX trouwens altijd ingevoerd vanuit Japan.
- Uitstekend compromis comfort-weggedrag
- Zitcomfort
- Afwerking en materiaalkeuze (voorin)
- Originele look vanbinnen en vanbuiten
- Laag verbruik mogelijk
- Zicht rondom (vooral schuin naar achteren)
- Kleine koffer, hoge vloer
- Verstelbereik stuur, bediening via touchpad
- Krappe middelste plaats achterin; instap achterin
- Uitrustingsbeleid
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!