In het kort
-
Rijdynamiek
De UX staat niet zo hoog op zijn poten, wat in combinatie met zijn uitgekiende platform maakt dat zijn zwaartepunt niet al te hoog is. Daardoor vertoont hij een plezierig weggedrag, gaat hij mooi vlak door de bocht en rijdt hij meer als een compacte middenklasser dan als een SUV. Het nieuwste hybride aandrijfgeheel van Toyota, met een 2-liter in plaats van een 1.8 én een krachtigere elektromotor heeft uiteraard positieve gevolgen voor de prestaties.
-
Veiligheid
Qua veiligheid is de UX goed voorzien, met standaard acht airbags, waaronder een kniekussen voor de bestuurder én de voorste passagier. Aangezien zelfs de instapversie het Lexus Safety System+ meekrijgt, zit het ook met de actieve veiligheid snor, met onder andere automatische grote lichten, verkeersbordherkenning en een spoorassistent. De UX kan ook zelf remmen om een ongeval te voorkomen, op de duurdere versies ook wanneer hij bij het achteruitrijden dwarsverkeer opmerkt.
-
Comfort
De UX kan prat gaan op zeer comfortabele voorstoelen, maar het beste is nog dat zijn zorgeloze weggedrag geen stugge ophanging vergde: zowel de schokdemping als de filtering van kleinere oneffenheden is voorbeeldig, zelfs met de achttienduimwielen en het passieve onderstel van ons testexemplaar. Enkel de F Sport Line Plus heeft recht op een adaptieve ophanging. De comfortuitrusting neemt uiteraard toe (met ventileerbare voorstoelen bijvoorbeeld) als je voor de duurdere uitvoeringen kiest.
-
Praktische kant
De koffer is met 320 liter onder het bagagescherm nog kleiner dan die van de nochtans kortere Toyota C-HR, doordat bij dit aandrijfgeheel de klassieke 12-voltbatterij mee in de koffer zit. En kies je voor de optionele vierwielaandrijving, dan blijft er in die configuratie zelfs maar 283 liter over. Bovendien is de laaddrempel vrij hoog. De achterbank neerklappen is echter kinderspel en het bagagescherm neemt opgevouwen nauwelijks plaats in wanneer je het niet nodig hebt.
-
Connectiviteit
Bluetooth is standaard, maar fervente Android Auto- of Apple CarPlay-liefhebbers blijven in de kou staan. Een navigatiesysteem is niet te krijgen op de basisversie, maar standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau. De bediening via een touchpad is minder nauwkeurig dan met een draaiknop, maar gaat vlotter dan met de ‘muis’ die Lexus voordien gebruikte. Het basisinfotainmentscherm valt met 7 duim wat klein uit. Met Lexus Connected Services krijg je enkele onlinediensten.
-
Budget
Een Lexus kost uiteraard wat meer dan een Toyota, maar de vergelijking met de Duitse premiummerken weet de UX wel te doorstaan, zeker als je rekening houdt met de standaarduitrusting. Alleen kun je de Lexus niet à la carte samenstellen, wat een dure aangelegenheid kan worden. De algemene garantie is vreemd genoeg korter dan bij Toyota (drie in plaats van vijf jaar), maar op het hybridegeheel geniet je wel vijf jaar, en op de batterijen zelfs tot tien jaar.
Met de UX biedt Lexus een originele en over het algemeen erg geslaagde hybride cross-over voor mensen die niet per se de hele tijd een grote koffer nodig hebben. Van de minpuntjes is er in de praktijk geen enkele onoverkomelijk, tenzij misschien bij de aankoop, doordat je als gevolg van het typisch Aziatische uitrustingsbeleid meteen flink in de buidel moet tasten voor extra uitrusting – en dan meteen ook opgezadeld wordt met andere uitrusting waaraan je niet per se behoefte had. Maar allicht zal dat voor Lexus-klanten minder een probleem vormen dan voor kopers van de Toyota C-HR, en daarvan zien we er toch ook best wat rondrijden op onze wegen. Met de introductie van de UX ziet het er dan ook naar uit dat Lexus zijn streefdoel zal kunnen halen om in 2020 in West- en Centraal-Europa zo’n 100.000 auto’s te verkopen, al was het maar omdat wellicht ook heel wat eigenaars van de niet meer zo jonge CT de overstap zullen maken naar deze cross-over.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!