- Score redactie /20
In een tijd waarin iedereen zweert bij onaantastbare SUV's en cross-overs en waarin constructeurs de loftrompet steken over elektrische auto's, kon de kans om een week achter het stuur te kruipen van een traditionele vierdeursberline met een diesel onder de motorkap me niet onverschillig laten. De A-Klasse Berline is de klassieke koetswerkvariant van de vijfdeurs-A-Klasse zonder het lifestylekantje van de CLA en CLA Shooting Brake, terwijl de combinatie van een dieselmotor en een automaat een van de traditionele sterke punten van Mercedes is.
Leuk Mercedes A 220d Berline
Wie mij kent, weet dat ik een voorliefde heb voor auto's met een eenvoudig, evenwichtig en elegant design. Voor mij zijn de twee koetswerkvormen die het best aan die beschrijving voldoen, de vierdeursberline en de coupé met drie echte volumes. De Mercedes A-klasse Berline valt in die eerste categorie. Hoewel hij de tijdloze finesse mist van een vierdeurs-Mazda 3, kan deze baby-C-Klasse prat gaan op een lijn die misschien niet verrast, maar wel in de smaak valt, en die mettertijd elegant en aangenaam zal blijven. Hij behoudt het karakter van de vijfdeurs, maar voegt een meer praktische dimensie toe met zijn aparte, grotere bagageruimte. In het geval van mijn testexemplaar voegen details zoals de sterren op het radiatorrooster, de zwarte achteruitkijkspiegels en de valse ring rond de velgen een duidelijk 'kostbaar' tintje toe. Dezelfde aandacht voor detail is terug te vinden in het interieur, met een goed gecombineerde bekleding, een kwalitatieve assemblage en een alles bij elkaar geslaagde ergonomie. Ik ben vooral te spreken over de alcantara-achtige bekleding van de stoelen, waarvan de ondersteuning onberispelijk is.
Als iemand die een beetje ‘old school’ is, vond ik het geweldig dat de testauto was uitgerust met een 'normale' cruisecontrol, met andere woorden, zonder afstandsregeling. Wat een genot! Op de snelweg je geprogrammeerde snelheid kunnen aanhouden zonder 50 meter op voorhand te moeten opschuiven om een vrachtwagen of een trager voertuig in te halen omdat je anders het risico loopt dat de auto automatisch gaat vertragen, zorgt voor onmiskenbare gemoedsrust en comfort, terwijl tegelijkertijd het brandstofverbruik wordt geoptimaliseerd omdat de auto in sommige omstandigheden niet opnieuw moet hernemen om opnieuw zijn kruissnelheid te halen. Soms zijn de eenvoudigste dingen het best! Over nuttige hulpsystemen gesproken, ik heb ook de verkeerslichtweergave erg gewaardeerd toen ik de eerste keer aan een kruispunt kwam. Deze visuele hulp is bijzonder praktisch en welkom in een auto waarin het zicht naar voren geen troef is. Eenvoudig, maar goed!
Voor de rest doet deze Mercedes A-Klasse zijn naam eer aan en biedt hij eersteklas zit- en ophangingscomfort in dit segment. Hij moedigt je duidelijk aan om vlot te rijden, geholpen door het volle karakter van zijn 2,0 liter grote turbodiesel die nooit koppel of vermogen tekortkomt – 190 pk en 400 Nm – zelfs niet met vier inzittenden aan boord en een goed gevulde kofferbak. De hellingen van onze Ardennen schrikken hem niet af en inhalen gebeurt in alle sereniteit. Een en ander draagt bij aan het algehele comfort van een auto die redelijk goed geluidgedempt is en waarvan de binnenruimte niets te wensen overlaat voor een klein gezin. Mijn dochters hadden genoeg ruimte achterin op hun kinderzitje en we konden genieten van een eenvoudig te regelen en kwalitatief audiosysteem. Nog een goed punt voor tijdens lange ritten!
Jammer Mercedes A 220d Berline
Hoewel deze Mercedes A-Klasse 220d Berline over het algemeen niets te wensen overlaat en zijn ster op de grille waardig is, is hij niet zonder gebreken. Toegegeven, zijn dieselmotor heeft voldoende reserves en komt zuinig voor de dag – mijn gemiddelde verbruik bedroeg 4,9 l/100 km op een gemengd, heuvelachtig parcours, vaak beladen – maar hij kan zijn 'agrarische' architectuur niet verbergen zodra hij wordt belast, zowel na een koude start als op bedrijfstemperatuur. Dan begint hij te kletteren en te klapperen, wat een beetje een smet is in dit afgescheiden en gedempte universum. Bovendien wordt hij niet geholpen door de gerobotiseerde versnellingsbak met acht verhoudingen, die soepelheid en/of onderscheidingsvermogen mist bij het hernemen of bij lage snelheden. En dit geldt ongeacht de gekozen rijmodus. Jammer, maar niets onoverkomelijk.
Dat geldt ook voor de opening van de achterdeuren, die niet ver genoeg gaan om gemakkelijk en comfortabel toegang te bieden tot de zitbank, vooral niet als je de gordel van een kind in een aangepast zitje moet vastmaken. We zitten hier natuurlijk nog steeds in het C-segment, en dat hoor je ook. Aan het geluid bij het sluiten van de deuren, maar nog meer aan de bijna metaalachtige klank van het sluiten van de bagageruimte. Dat detail zou niemand storen in een auto uit de jaren 90 of zelfs 2000, maar hier hebben we het over een Mercedes uit 2023 met een prijskaartje vanaf 47.190 euro.
Een laatste detail, bijna anekdotisch en waarschijnlijk erg persoonlijk, maar ik ben niet overtuigd door de gemengde analoge en haptische bediening op het stuurwiel. Niet dat het niet goed gedaan is, maar ik vind het soms afleidend of irritant. Een kwestie van gewoonte denk ik.
Dus Mercedes A 220d Berline
Deze Mercedes A 220d bevestigt mijn overtuiging: een compacte vierdeursberline is nog altijd een erg relevante optie, die de moeite waard is om in te rijden en economisch coherent is in vergelijking met de overvloed aan cross-overs en SUV's, die weliswaar modieuzer, maar vaak minder zinvol zijn. De Mercedes A 220d is comfortabel, krachtig en af en toe zelfs leuk om in te rijden. Hij is zijn ster waardig en lijkt bijna betaalbaar gezien zijn afkomst.
Natuurlijk moet je je neerleggen bij het geratel van de diesel en het minder kwalitatieve gevoel van de deuren en het kofferdeksel. Maar over het algemeen zijn dat kleine tekortkomingen. Persoonlijk zou ik er met plezier mijn daily driver van maken, maar dan wel in de 200d-versie, die bijna 2.000 euro goedkoper is voor dezelfde afwerking…
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz A-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!