- Score redactie /20
De VW Touareg is een beetje het lelijke eendje van het premium SUV-segment. Een auto die onder de radar blijft, in de schaduw van populaire jongens zoals de BMW X5 en de Mercedes GLE. Het was ooit anders. Denk maar aan de eerste generatie, die je kon bestellen met een koppelrijke V10 TDI en als machtige W12. Dat waren tijden. De Touareg staat nog steeds in de VW-catalogus, waar hij een rustig leven in de marge leidt. Eind vorig jaar gunde Volkswagen zijn dikke SUV een facelift, meteen de ideale gelegenheid om nog eens achter het stuur te kruipen. En dat met de dieselversie, begot.
Leuk VW Touareg TDI
De rode lichtstrip achteraan de vernieuwde VW Touareg is mijn ding niet, want dat verlichte VW-logo vind ik meer kitch dan kunst. Dat neemt niet weg dat deze 4,90 meter lange Volkswagen een knappe verschijning blijft, discreet maar elegant. Nog wordt nog aangenamer wanneer je instapt. Het interieur is gastvrij, met veel bewegingsruimte voor de inzittenden. Achter het stuur krijg je het gevoel naar het einde van de wereld te kunnen rijden, ongeacht de weersomstandigheden of de ondergrond. En je hoeft niet naar je bagage te kijken, want er is stouwruimte genoeg. De Volkswagen Touareg is een auto die avontuur ademt.
En dat gevoel wordt enkel versterkt door de dikke dieselmotor in de neus. De 3 liter-V6 combineert een vermogen van 286 pk met een maximumkoppel van zo maar eventjes 550 Nm. De zelfontbrander is enthousiast en soepel, verbruikt bovendien minder dan 8 liter per 100 kilometer (ondanks de vier personen aan boord, de winterbanden en mijn zware voet). Bovendien kan je bijna 1.000 kilometer rijden zonder te moeten tanken, een zaligheid wanneer je regelmatig met elektrische auto's op stap bent.
Jammer VW Touareg TDI
Je moet wel over een dikke beurs beschikken. De vernieuwde VW Touareg kost minstens 86.790 euro, een bedrag dat verder aandikt door de fiscale strafmaatregelen die dieselmotoren tegenwoordig opgelegd krijgen. Aan onze testwagen hing een prijskaartje van meer dan 111.000 euro, dat is toch een hoop geld voor een Volkswagen. Akkoord, daarvoor krijg je een heleboel auto. Maar op de tweedehandsmarkt is een Touareg nog altijd geen X5 of GLE.
Als je dan toch een van de vele opties moet kiezen, dan kan je eigenlijk iet om de luchtvering met gestuurde dempers heen, een optie van 2.300 euro. Een VW Touareg is altijd comfortabel, maar het mag altijd iets meer zijn. Vooral omdat die optie ook het weggedrag en de off-roadmogelijkheden verbetert. Voor mij bijkomstig, maar voor anderen essentieel: je kan de VW Touareg niet langer bestellen met zeven zitplaatsen.
Dus VW Touareg TDI
De Volkswagen Touareg is een SUV voor fijnproevers. Het uiterlijke vertoon blijft ondergeschikt aan talenten die er echt toe doen, zoals de trekkracht van de heerlijke TDI-krachtbron, de mooie balans tussen rijcomfort en wegligging, het overtuigende trekvermogen en de geruststellende terreincapaciteiten. Dit is een auto die je meer en meer gaat waarderen met elke kilometer die je rijdt. Juist jammer dat Wolfsburg zo'n hoge inkomprijs vraagt voor dit geweldige feestje...
Verwante testen
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Touareg
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!