Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de plug-inhybride Jeep Grand Cherokee 4xe?

Geschreven door Frédéric Kevers op

De nieuwe Jeep Grand Cherokee komt enkel naar Europa als plug-inhybride 4xe. Want vond AutoGids-medewerker Frédéric leuk en wat jammer na een weekje testrijden met de Amerikaanse SUV?

99.500 €
  • Score redactie /20

Ik ben altijd al een fan geweest van de Jeep Grand Cherokee. Van de eerste twee generaties, de ZJ en de WJ. En vooral van de woeste SRT-variant, die het eigenzinnige karakter van de Amerikaan nog eens extra in de verf zette door een wat rudimentaire basis te combineren met een pk-zwangere V8-krachtbron. Al paste een diesel eigenlijk altijd al het best bij de 'American Way of Driving' waarvoor de Grand Cherokee eigenlijk staat. Nu komt de jongste generatie van deze Jeep enkel als plug-inhybride 4xe naar Europa...

Leuk Jeep Grand Cherokee

Met zijn kenmerkende grille, trapeziumvormige wielkasten en klassieke proporties blijft de vijfde generatie van de Jeep Grand Cherokee onmiddellijk herkenbaar. De Amerikaan heeft attitude, het koetswerk staat er zonder echt agressief of nodeloos opzichtig te zijn. Ik zou nooit voor de wat smakeloze combinatie van een wit koetswerk met een zwart dak gekozen hebben, zoals dat het geval was voor de testwagen waarmee ik een weekje mocht rondrijden. Maar onderweg wordt het wel duidelijk dat de Jeep Grand Cherokee niemand onverschillig laat en verrrassend veel positieve reacties oogst. Ik ben geen SUV-fanaat, maar deze terreinwagen kan mij krijgen.

Ik wist dat het koetswerkontwerp van de nieuwe Jeep Grand Cherokee me zou bevallen, maar de echte verrassing volgde binnenin. Want in vergelijking met zijn voorganger heeft de Amerikaanse SUV niet een, niet twee, maar meteen drie stappen vooruit gezet. Niet alleen wat de uitstraling betreft, maar ook qua technologie heeft deze Jeep het prima voor elkaar: een blik op het knappe infotainmentsysteem zegt genoeg. De afwerkingskwaliteit van de Grand Cherokee, toch altijd een dingetje bij auto's uit de US of A, is nog net goed genoeg. De McIntosh-geluidinstallatie verdient een speciale vermelding: hoewel ik geen fan ben van countrymuziek, klonk Chris Rea geweldig.

Een van de grootste kwaliteiten van de Jeep Grand Cherokee is zijn zin voor avontuur, want onder de wat verfijnde verpakking schuilt nog steeds een echte terreinwagen. Een in de hoogte verstelbare vering, een korte gearing voor de versnellingsbak en speciale off-roadmodi, je wordt haast gelukkig wanneer je een verlaten zandberg of een onverharde veldweg kruist. En dat hoeft geeneens ten koste van de natuur te gaan, want ook in de elektrische modus trekt de Amerikaan uitstekend zijn streng. Alleen oppassen met de banden: zodra er wat modder in het spel is, verliest de Jeep Grand Cherokee veel van zijn mogelijkheden. Niet in het minst omdat hij 2,5 ton op de weegschaal zet.

Review 2023 Jeep Grand Cherokee 4xe Summit

Jammer Jeep Grand Cherokee

De plug-inhybride aandrijflijn van de Jeep Grand Cherokee 4xe bleek nochtans een voortdurende reden tot klagen. Toegegeven, het is fijn om helemaal elektrisch door de binnenstad te rollen. Alleen spartelt de regeneratieve werking van de remmen voortdurend tegen en bedraagt het effectieve rijbereik zelden meer dan 30 kilometer. Bovendien moet je minstens 2,5 uur rekenen om het batterijpakket weer op te laden. Je moet dan ook vaak aan de stekker gaan hangen om daadwerkelijk te profiteren van de PHEV-aandrijflijn. Ik besloot mijn testweek met een gemiddeld verbruik van meer dan 11 liter per 100 kilometer. Slik.

Officieel combineert de Jeep Grand Cherokee 4xe een systeemvermogen van 375 pk met een maximumkoppel van 637 Nm, toch als er nog wat stroom in de batterij zit. Maar eens onderweg krijg je nooit de indruk dat er echt zoveel power onder het gaspedaal schuilt. Moet de aandrijflijn het zonder elektrokracht rooien, dan klinkt de viercilindermotor als een tractor. Dat agrarische gevoel wordt verder versterkt door de zoekende automaat en door de slome gasrespons, waardoor het rijplezier verdampt.

En dat voor die prijs. De Jeep Grand Cherokee 4xe kost minstens 93.000 euro en kan als "valse hybride" (met een C02-uitstoot van meer dan 50 g/km) nog nauwelijks aanspraak maken op fiscale voordelen. Bekijk het kostenplaatje en je kan enkel besluiten dat Stellantis niet goed nagedacht heeft vooraleer de Amerikaan als PHEV op de Europese markt te brengen. De versie met 3,6 liter-V6 lijkt me beter, zelfs 5,7 liter-V8 krijgt mijn voorkeer op deze 4xe-versie.

Review 2023 Jeep Grand Cherokee 4xe Summit

Dus Jeep Grand Cherokee

Ik ben altijd dol geweest op deze Jeep en aan de vorige generaties heb ik dierbare herinneringen overgehouden. De vijfde generatie van de Grand Cherokee zet die traditie gedeeltelijk voort. Bravo voor zijn stoere verschijning, hoogstaande comfort en zijn avontuurlijke insteek. Alleen die aandrijflijn... De prestaties en het rijplezier blijven immers achter. Misschien kan een zesde, volledig elektrische opvolger de vlam opnieuw aanwakkeren.

Verwante testen

In dit artikel : Jeep, Jeep Grand Cherokee

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker