Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Toyota GR Yaris?

Geschreven door Yeelen Möller op

AutoGids-medewerker Yeelen Möller kreeg onverwachts de kans om de Toyota GR Yaris te testrijden. Vindt hij de hype rond Toyota's pocket rocket gerechtvaardigd?

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Eindelijk. Ein-de-lijk kon ik eens rijden met de Toyota GR Yaris, de auto waar zowat de hele autowereld het unaniem over eens is dat dit een van de beste wagens van het moment moet zijn. Een auto die zowel de autojournalisten, influencers, tuners, rallyliefhebbers en trackdaygangers kan bekoren. En dat op basis van een Toyota Yaris!

Dankzij de vergetelheid van een conculega-journalist kon ik de Toyota GR Yaris de dag zelf nog oppikken voor 6 dagen plezier. Eens zien of hij de hype waard is...

Leuk

Om te beginnen valt het op hoe geslaagd het uiterlijk is van de GR Yaris. De bodykit geeft hem de nodige spieren, de stance is net goed (en niet te laag voor drempels!), de uitlaatpijpjes zijn lekker dik en de parelmoerwitte lak steekt mooi af tegen de donkere velgen en het carbon dak. Maar het is ook de ideale mix tussen opvallend en onopvallend. Leken zullen er niet van opkijken, liefhebbers des te meer. Het is leuk om onderweg te zien wie een autoliefhebber is (en je dus nastaart in de GR Yaris) en wie niet (en je dus met rust laat).

Als een leek je toch opmerkt, dan is het omdat hij of zij je voorbij ziet knallen aan een tempo dat niet bij een Yaris past. Wat een kanon! De driecilinder is erg rustig bij de laagste toerengebieden (stationair is rond de 1.000 toeren, de kans op stilvallen is reëel), maar vanaf om en bij de 3.000 schiet er een vonk in het kruidvat en is het roeren geblazen om de verhoudingen van de relatief korte zesbak op peil te houden. 261 pk, 5,5 seconden naar de 100, je gelooft het meteen als je het beest ontketent. Leuk voor mijn onhandig grote voeten: met de 'iMT' geeft de Toyota GR Yaris automatisch tussengas bij het terugschakelen, zodat ik zelf geen heel-and-toe moet proberen doen bij een of twee keer terugschakelen.

Maar waar de Toyota GR Yaris het meeste indruk maakt, is in de bochten. De grip is fenomenaal, dankzij de plakkerige Michelin-bandjes van de testwagen, maar ook dankzij de vierwieltractie en het relatief lage gewicht. Gelukkig bieden de sportzetels genoeg zijdelingse steun. Zelfs met de meest lompe inputs van mijn handen en voeten is het maar één keer gelukt om het tractiecontrolelampje te doen branden, het was wel warm en droog tijdens de testperiode.

Het leuke is dat je niet altijd het mes tussen de tanden moet hebben in de GR Yaris. Het is ook een perfect bruikbaar stadswagentje, als je met de relatief stijve ophanging kan leven. De sportzetels zitten lekker zacht, met een lengte van amper 4 meter mik je hem gemakkelijk in een parkeervak en er zitten comfortsnufjes als (adaptieve) cruise control, automatische airco, zetelverwarming en Apple CarPlay/Android Auto op. En als je, zoals ik, niet erg van adaptieve cruise control houdt: gewoon het knopje inhouden en je hebt gewone cruise control. De rijstrookassistent zet je op dezelfde manier uit.

Toyota GR Yaris review

Jammer

Er zijn ook enkele nadelen verbonden aan de Toyota GR Yaris gebruiken als daily, zoals ik heb gedaan tijdens 6 dagen. Ten eerste: de koffer is redelijk klein (de vierwielaandrijving neemt ongetwijfeld zijn tol) en de achterbank is zo goed als ontoegankelijk voor mensen met benen. Ook komen er veel rolgeluiden door naar het interieur, zeker als je over slecht wegdek rijdt. Je moet bij elke start ook de rijhulpsystemen opnieuw instellen naar wens (lees: uitschakelen) en de benzinetank is relatief klein. Met een verbruik van ongeveer 8,5 liter sta je na een dikke 400 km weer aan de pomp.

Maar het grootste nadeel, en misschien wel het minst rationele, vind ik wel het gebrek aan motorgeluid. De driecilinder klinkt enorm braaf aan lage snelheden, en als je hem op zijn staart trapt klinkt hij enkel luider, niet beter. Bovendien galmt er nog een portie fake geluid door de boxen, zeker als je de sportknop hebt ingedrukt. Moest het mijn eigen auto zijn, zou ik al snel op zoek gaan om het fake geluid uit te schakelen en een goed sportuitlaatje vinden om een beetje leven uit de uitlaat te krijgen. Gelukkig is de Toyota GR Yaris zo'n populair autootje dat er al heel wat opties bestaan op dat vlak. En maar goed ook, want een beetje extra sound is het enige dat de GR Yaris nodig heeft om elke rit een belevenis te maken.

Toyota GR Yaris review

Dus

Is de Toyota GR Yaris zijn hype waard? Ja, in feite alleen al om het lef dat Toyota heeft getoond om hem uit te brengen - ook al heeft hij nooit aan het WRC kunnen deelnemen zoals oorspronkelijk gepland. De combinatie van een compacte hatchback met 260+ pk, vierwielaandrijving, een manuele zesbak en een uitgekiend chassis is iets dat we moeten koesteren.

Maar wat vond ik er zelf van? Ik had er eerst dubbele gevoelens bij. Aan de ene kant is hij iets te braaf om elke rit speciaal te maken, aan de andere kant maak je iets te veel compromissen om hem als daily te gebruiken. Maar toch heeft de Toyota GR Yaris mij verleid. Zijn looks zijn er boenk op, zijn prestaties zijn simpelweg verslavend en iedereen met een autohart ziet je graag komen. Een sportuitlaatje erop, een beetje softwaregepruts en hij is quasi perfect. Jammer genoeg is hij al uitverkocht in België, maar er staan er genoeg te koop met weinig tot geen kilometers. Sla je slag!

Verwante testen

In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker