Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Abarth 500

Abarth, dat in de jaren zestig al bedreven was in het oppeppen van kleine Fiats, heeft zich nu uitgeleefd op de moderne 500. Die krijgt een 1.4-turbo van 135 pk onder de kap...

Onder de motorkap van de Abarth 500 vinden we een drukgevoede 1.4 met vaste turbo die 135 pk levert bij 5.000 o/m en 180 Nm bij 2.500 o/m, of zelfs 206 Nm bij 3.000 o/m als de sportstand is ingeschakeld met behulp van de schakelaar op het dashboard (die ook de bekrachtiging van het stuur vermindert). Vreemd genoeg is de motor gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, terwijl de Fiat 500 1.4 16V van 100 pk standaard beschikt over een zesbak. Voor deze eerste kennismaking op het testcircuit van Balocco leek de combinatie motor-versnellingsbak ons in ieder geval erg coherent, in die zin dat de motor effectief over voldoende adem en souplesse beschikt om het te kunnen stellen zonder zesde versnelling.

Bij de eerste kennismaking klinkt het rauwe en sissende geluid de liefhebber aangenaam in de oren. Jammer genoeg is dat echter wat minder het geval wanneer je eenmaal binnen in de auto zit. Toch pakt het interieur uit met een sportief karakter. De kleine T-Jet klimt gretig in de toeren en gaat maar wat graag door tot tegen de rode zone. Op dynamisch vlak wist de Abarth 500 ons te verbluffen door tegelijk blijk te geven van een grote levendigheid in bochten en een stabiliteit in alle omstandigheden. Zelfs wanneer je hem schandalig mishandelt in een opeenvolging van snelle bochten, reageert dit bommetje altijd erg gezond en geleidelijk op de lastwissels. Met andere woorden, de auto is makkelijk te controleren en gedraagt zich altijd geruststellend.

Aangezien het circuit van Balocco het favoriete speelterrein van de Abarth 500 is en tal van zijn technische afstellingen er werden gevalideerd, moeten we onze eerste - en goede - rijindrukken nog toetsen aan een meer gedetailleerde wegtest. Daarvoor moeten we nog wat wachten, want de Abarth 500 maakt bij ons pas in januari 2009 zijn opwachting. Zijn prijskaartje zou rond de 18.500 euro moeten liggen. Voor de die-hards bood Abarth ook een speciale reeks Opening Edition aan, die opgevoerd is tot 160 pk... maar die 199 exemplaren zijn al verkocht nog voor de start van de productie.

In dit artikel : Abarth, Abarth 500

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars