Eerste test / Abarth 500C
Dé grote nieuwigheid van de Abarth 500C is niet zijn soepele 'targadak' of zijn lichtjes gestegen vermogen, maar wel zijn gerobotiseerde MTA-versnellingsbak met schakellepels achter het stuur.
Behalve zijn soepele schuifdak verschilt de Abarth 500C maar weinig van de Abarth 500 die begin vorig jaar op onze wegen werd losgelaten. Het vermogen van zijn 1.4-turbomotor steeg van 135 naar 140 pk, terwijl het ongewijzigde maximumkoppel van 206 Nm nu al paraat staat bij 2.000 in plaats van 3.000 toeren per minuut. Hiermee haalt de Abarth 500C volgens de fabrieksgegevens exact dezelfde topsnelheid als zijn gesloten broer (205 km/h), maar zijn spurtje van 0 tot 100 km/h duurt met 8,1 seconden langer. We kunnen alleen maar de bevindingen uit onze wegtest van de gesloten Abarth 500 (in AG 766) bevestigen, behalve dat je dankzij het open dak van de C beter kunt genieten van de schitterende motorsound...
Een kleine 2.500 euro extra is correct voor een elektrisch bedienbaar 'targadak', een gerobotiseerde vijfbak en nog enkele details (zoals bixenonlampen en achteruitrijsensoren), maar 21.200 euro is geen peulenschil voor een opgepepte Fiat 500C 1.4 met Abarth-trim. Behalve de te hoge rijhouding is het kartgevoel echter helemaal aanwezig.
In dit artikel : Abarth, Abarth 500
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
MINI Mini Cabrio One (75 kW)
Citroën DS 3 Cabrio 1.6 VTi 120 SoChic
Volkswagen Beetle Cabrio 1.2 TSi Beetle
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands