In de Formule 1 presteert Aston Martin momenteel uitstekend. Oudstrijder Fernando Alonso rijdt met de AMR23 de pannen van het dak, enkel de door regerend wereldkampioen Max Verstappen bestuurde Red Bull blijft buiten schot. Wat lukt op de piste, wil Aston Martin nu ook doen op de openbare weg: beter doen dan Ferrari.
Geholpen door de dikke portefeuille van Lawrence Stroll kon de Britse autobouwer een heleboel Italiaanse ingenieurs overhalen om het warme Maranello te ruilen voor het druilerige Gaydon, transfers die de Vantage en de DBS Superleggera duidelijk deugd hebben gedaan. Maar het is de nieuwe DB12 die écht oorlog wil gaan maken.
Koetswerk en afmetingen Aston Martin DB12
De Britten zijn voor de nieuwe Aston Martin DB12 weliswaar niet van een wit blad papier vertrokken, maar toch is 80 procent van de auto helemaal nieuw. Het koetswerkontwerp wordt gedomineerd door de voorzijde, die de typische Aston Martin-designtaal wat opblaast. De karikatuur wordt maar net vermeden, met dank aan de scherp getekende koplampen, het slanke silhouet en de wulpse achterzijde.
De Aston MartinDB12 blaast je visueel niet van je sokken, daarvoor mist het geheel designdurf en blijft de visuele link met de andere modellen van Aston Martin te groot. Maar het is wel een erg mooie verschijning geworden, van een schoonheid die je niet in één keer overrompelt, maar je stapje voor stapje inpalmt.
Natuurlijk spendeerde deze sportwagen flink wat tijd in de windtunnel, niet alleen om de stroomlijn te verbeteren, maar vooral om de koeling van de aandrijflijn en de remmen te optimaliseren. En om de windgeluiden rond het koetswerk tot een minimum te beperken, besognes die onder meer geleid hebben tot nieuwe zijspiegels.
>> Lengte: 4.725 mm, breedte: 2.060 mm, hoogte: 1.295 mm
Interieur en kofferruimte Aston Martin DB12
Voor de grote revolutie moet je binnen in de nieuwe DB12 zijn, want Aston Martin jaagt op de luxueuze weelde die een Continental GT biedt. De vormgeving, de assemblage en de materialen van het dashboard getuigen van een erg hoog niveau… maar een Bentley is het (nog) niet. Erg trots zijn ze bij de Britse constructeur ook op het nieuwe infotainmentsysteem, dat de inmiddels voorbijgestreefde Mercedes-interface vervangt. Het gaat om een volledig in eigen beheer ontwikkeld besturingssysteem dat een strakke vormgeving combineert met een heleboel digitale mogelijkheden. Dankzij over the air-updates zou de multimediamodule bovendien altijd bij de tijd moeten blijven.
Het centrale aanraakscherm oogt erg knap en dankzij een aantal fysieke sneltoetsen voor de belangrijkste functies wijst ook de bediening zich snel uit. Maar de beloofde rekenkracht blijft achter en de slimme features haperden in onze testauto… waardoor die nieuwe interface tussen mens en machine een bron van irritatie wordt. Volgens Aston Martin zal het systeem nog verschillende updates ondergaan, zodat het helemaal op punt staat wanneer de Aston Martin DB12 in productie gaat.
De digitale tellerpartij is niet erg mooi gepositioneerd en de richtingaanwijzers maken een verschrikkelijk geluid, maar verder is het aangenaam toeven in de Aston Martin DB12. Met stoelen die voldoende steun bieden, zonder je in een al te sportieve houding te dwingen. Achterin is het behelpen, want de achterbank laat zich makkelijker omschrijven als een noodoplossing. Maar je kunt er wel wat extra spullen kwijt, voor het geval de kofferinhoud van 262 liter niet zou volstaan.
>> Kofferinhoud: 262 liter
Specificaties en prestaties Aston Martin DB12
Het aandrijfgeheel van de Aston Martin DB12 behoudt zijn Duitse roots. Het motorcompartiment vult zich met de bekende vierliter-V8 van AMG-signatuur, al heeft Aston Martin het met de hand gebouwde blok wel een eigen draai proberen te geven. Daarbij werd vooral gestreefd naar een emotionele rijervaring, een doel dat de ingenieurs wilden bereiken door in te zetten op de motorrespons – een stokpaardje van Ferrari, overigens.
De in Affalterbach geboren krachtbron verwelkomt daarom grotere turbo’s, een aangepast nokkenasprofiel, een geoptimaliseerde compressieverhouding en een verbeterde koeling. En dat resulteert ook in extra power. Bij 6.000 toeren per minuut ontwikkelt de biturbomotor een piekvermogen van 680 pk, tussen de 2.750 en de 6.000 omwentelingen komt het maximumkoppel van 800 Nm vrij. Dat zorgt ervoor dat de Aston Martin DB12 aan 3,6 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 325 km/u kan halen.
Emotie bespeelt natuurlijk al je zintuigen, ook je gehoor. En dat valt toch wat tegen. Geef je de Aston Martin DB12 stevig de sporen en lopen de temperaturen op, dan gaat de uitlaatlijn knetteren. Maar van een echte soundtrack is geen sprake, in de uitstekend geïsoleerde cockpit hoor je hoogstens een sportief, wat monotoon geluid.
>> 4.0T-V8: 680 pk en 800 Nm >> 0-100 km/u in 3,6 secs en 325 km/u topsnelheid
Rijgedrag Aston Martin DB12
Het onderstel van de DB11 wordt grotendeels gerecupereerd, maar ondergaat wel een heleboel wijzingen met het oog op extra rijdynamiek. Zo neemt de spoorbreedte voor- en achteraan toe met respectievelijk 6 en zelfs 22 millimeter, wat er samen met de versterkte structuur voor moet zorgen dat de neiging tot onderstuur afneemt.
Een geslaagde oefening, want het indrukwekkende smoelwerk van de DB12 hapt hongerig naar de apex en houdt zijn lijn voorbeeldig aan, waarbij je als bestuurder optimaal profiteert van de eerlijke feedback van de lineaire stuurinrichting. Deze Aston Martin verandert ook erg snel van richting, maar het hyperkinetische kantje van een Ferrari ontbreekt.
De Aston Martin DB12 is vlot 4,70 meter lang en weegt bijna 1,7 ton, maar gaat na een tijdje wel wat compacter aanvoelen. Echt krimpen doet deze sportwagen echter niet. Je bent je altijd bewust van de breedte van het koetswerk, waardoor je snel wat extra veiligheidsmarge gaat inbouwen. Een gezonde reflex, maar een beetje jammer gezien het dynamische potentieel.
Het stijvere chassis, de 48/52-gewichtsverdeling over de assen, de adaptieve Bilstein-schokdempers, de (optionele) koolstofceramische remmen en de rond gesmede 21-duimvelgen gewrongen Michelins Pilot Sport S5-rubbers zorgen namelijk voor extra aanvalslust op slingerende bergwegen.
Zonder echte toegevingen op het vlak van comfort, want de nieuwe Aston Martin DB12 behoudt dat wat zweverige, relaxte gevoel dat een echte GT kenmerkt. Enkel op pokdalig asfalt en bij spoorvorming merk je wat onbehagen in de ophanging.
Belgische prijs en leveringen Aston Martin DB12
De commercialisatie van de nieuwe DB12 staat op de agenda voor dit najaar. Aston Martin hanteert een indicatieve prijszetting van 228.782 euro, een bedrag dat meteen aantoont hoe Gaydon zijn nieuwe sportwagen tegenover de directe concurrentie positioneert: de Ferrari Roma en de Mclaren GT zijn iets goedkoper, de Bentley Continental GT V8 en de Maserati Granturismo Trofeo op enkele euro's na even duur. In deze klasse hangt het uitendelijke kostenplaatje vooral af van de opties en de personaliseringsmogelijkheden.
Verdict AutoGids Aston Martin DB12
De Aston Martin DB12 is een erg coherente Aston Martin geworden, een geslaagde bundel van talenten die een GT nodig heeft om te schitteren. Het beste van de Vantage en de DBS Superleggera, zo zou je hem kunnen omschrijven.
Hoewel de nieuwe interface nog niet kon overtuigen, zet de algemene interieurambiance flinke stappen – al speelt Bentley toch nog een niveautje hoger. Het weggedrag is vrank en vrolijk, maar ontbeert de lichtvoetigheid van een McLaren GT. Haters hebben het dan over een compromis, wij houden het bij een geslaagde mix van twee uiteenlopende werelden. Sierlijk, sportief en stijlvol, veel meer kun je toch niet wensen?
- Geen Bentley
- Geen Ferrari
- Geen McLaren
- Interface vraagt updates
- Haperingen versnellingsbak
- Emotie blijft wat achter
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!