Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A1 Sportback

De A1 Sportback brengt meer met zich mee dan twee extra deuren. Audi nam de gelegenheid te baat om twee nieuwe motoren te introduceren, waarvan één met uitschakelbare cilinders.

Prijs
NB

Het silhouet van deze nieuwe koetswerkvariant van de A1 is niet volledig overgenomen van de driedeurs die we ondertussen al twee jaar kennen en waar al 118.000 exemplaren van werden verkocht. De Sportback heeft een langer dak (+ 80 millimeter), dat bovendien minder steil afloopt en aansluit op een rechtere achterruit. De vijfdeurs is bovendien 6 millimeter breder dan de driedeurs. De driedeurs had al vijf interessante viercilinders, die allen drukgevoed en direct ingespoten zijn. We namen de moeite om ze allemaal te testen op de testroutes rond het Spaanse Gerona. Op de slingerbaantjes aan de voet van de Pyreneeën verricht het evenwicht van het onderstel wonderen, net zoals het relatief lage gewicht.

Deze eerste test van de A1 met vijf deuren was ook een gelegenheid om kennis te maken met twee nieuwe motoren, die uiteraard ook in de driedeurs zullen worden aangeboden. Laat ons beginnen bij de 2.0 TDI met 143 pk en 320 Nm. Wij testten hem met manuele zesbak op een veeleisend tracé zonder dat we iets konden aanmerken op het plezier en de geluiddemping van deze diesel. Zijn enige nadeel is dat hij veel meer kilo's op de vooras legt dan de andere motorversies, en dat voel je. Ook het hoge koppel (320 Nm) wordt wat veel van het goede voor de voortrein. We haspelden dit uitdagende parcours dus liever af met de nieuwe 1.4 TFSI 140, die is uitgerust met cylinder on demand-technologie. Dat systeem schakelt de helft van de cilinders uit bij zwakke en matige belasting of wanneer de auto bergaf rolt in vrijloop. Het werkt samen met de zevenversnellingsbak met dubbele koppeling S-Tronic en met het stop-startsysteem.

Misschien even interessant als de twee extra deuren is dat de lancering van de A1 Sportback nieuwe motoren in het gamma brengt. De grootste nieuwigheid is de 1.4 TSI 140, die dankzij zijn cylinder on demand- technologie gemiddeld 0,4 l/100 km minder verstookt bij de normcyclus zonder ooit het rijplezier in tweeën te kappen... een belofte die we maar wat graag tijdens een wegtest willen nagaan.

U kunt de Eerste Test van de Audi A1 Sportback nalezen in AutoGids 842 van 8/2/2012.

In dit artikel : Audi, Audi A1

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker