Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Drie jaar na zijn debuut kreeg de vierde generatie van de Rio in 2020 een tussentijdse facelift. De cosmetische aanpassingen zijn subtiel en beperken zich tot een lichtjes hertekend front, en binnenin zien we een 8 duim groot aanraakscherm. Met zijn 4,06 meter is deze vijfdeurs een van de grotere modellen in deze categorie. Van het dashboard van deze Koreaan word je niet meteen vrolijk, maar zijn interieur is ruim, terwijl de koffer een aanzienlijk formaat van 326 liter heeft. Dingen als een actieve spoorassistent, een automatische noodremfunctie met voetgangerdetectie, een achteruitrijcamera en verwarming voor de stoelen en het stuurwiel behoren tot de mogelijkheden. Let wel: losse opties zijn er nauwelijks, voor extra uitrusting moet je meteen voor een duurder uitrustingsniveau kiezen.
De Rio rijdt geruststellend en complexloos, en ook het comfort blijft meer dan behoorlijk. Het motorenpalet bestaat enkel uit benzines, te beginnen met de atmosferische 1.2 van 84 pk, een viercilinder gekoppeld aan een manuele vijfbak. Heel wat veelzijdiger zijn de twee 1.0-driecilinders met turbo, met ofwel een manuele zesbak of een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. De 120 pk-versie kan rekenen op mildhybride ondersteuning, maar de minder dure 100 pk-variant volstaat ruimschoots.
De Rio pakt uit met een ruim en keurig interieur en vertoont een volwassen rijgedrag. Echt goedkoop is deze Kia niet meer, maar op de basisversie na genieten alle uitvoeringen wel een goede verhouding prijs-uitrusting. De waarborg van zeven jaar blijft een sterk argument.