Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A5

Op het eerste gezicht lijken de Audi's A5 en S5 maar lichtjes geëvolueerd, maar onderhuids brengt hun facelift heel wat nieuwigheden met zich mee, niet het minst qua motoren en onderstel.

Prijs
NB

De A5 neemt technologie over van de grote A6. Daarbij hoort zijn arsenaal aan veiligheidsmaatregelen zoals de slaperigheidsdetector, de spoorassistent en de dodehoeksensoren, naast de adaptieve snelheidsregelaar waarvan de automatische remfunctie onder 30 km/h actief is om aanrijdingen met voetgangers te vermijden. Ook de MMI-interface is volledig herwerkt. Het systeem biedt voortaan een harde schijf van 60 gigabyte die muziek kan opslaan en een telefoonboek, terwijl de internetverbinding maakt dat het navigatiesysteem een beroep kan doen op de kaarten van Google Maps en tot acht toestellen kan laten surfen op een eigen Wifi-netwerk.

De nieuwe middenconsole omvat een rechtstreekse bedieningsknop voor het Audi Drive Select, dat het mogelijk maakt te kiezen tussen de diverse onderstelconfiguraties zonder dat je daarom via het MMI moet gaan. De A5 - en de S5 - kiezen voor een nieuwe, elektromechanisch bekrachtigde stuurinrichting (dubbele tandheugel zoals op de VW Golf). We hoopten dat dit nieuwe stuur ook het weggevoel zou verbeteren. Maar de balans is maar matig. De weerstand neemt bij het afdraaien weliswaar meer uitgesproken toe dan voordien, maar de feedback van het stuur is nog steeds te veel uitgevlakt. De A5 blijft wel een verbazend gemakkelijk en eenvoudig te mennen auto, terwijl de geluiddemping nog steeds een van zijn grote kwaliteiten is.

De A5 evolueert zoals verwacht. Zijn lijn - die zijn grootste troef blijft - is subtiel gemoderniseerd, terwijl zijn technologische inhoud is verrijkt met motoren en uitrusting die bij de meest bijdetijdse horen. De A5 is er dus alleen maar op verbeterd, behalve dan qua prijs, want ondanks een rijkere standaarduitrusting lijkt een stijging met zo'n 4.000 euro wel erg veel.
/10/2011.

In dit artikel : Audi, Audi A5

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker