Niets is onveranderlijk. Dat bewijst Audi vandaag door zijn allereerste (straatlegale) sportwagen op de markt te brengen zonder quattro-vierwielaandrijving. Een van de redenen daarvoor is uiteraard om het gewicht te drukken en het rijgedrag meer uitgesproken dynamisch te maken, op maat van liefhebbers van pure stuursensaties. Audi Sport – het voormalige quattro GmbH, dat voor de gelegenheid van naam is veranderd – legt ook veel nadruk op het gelimiteerde karakter van de productie van de R8 RWS – er komen slechts 999 exemplaren – om de aandacht te trekken van verzamelaars… zoals Lamborghini destijds deed met zijn Gallardo LP550-2 Valentino Balboni.
Wat er verandert
De R8 RWS verschilt op technisch vlak uiteraard niet zo sterk van zijn quattro-neef. Hij staat nog steeds op hetzelfde aluminium chassis dat is ontwikkeld om de motor net voor de achterwielen te dragen. Zijn atmosferische 5.2-V10 ontwikkelt ook nog altijd 540 pk en 540 Nm en geeft zijn kracht door via een gerobotiseerde S-Tronic met zeven versnellingen. De centrale overbrengingsarm, het voordifferentieel en de aandrijfassen naar de voorwielen zijn echter geschrapt, waardoor de R8 zo’n 40 kilo afslankt. En om de naald nog wat verder te duwen, hebben de ingenieurs ook de uitrusting tot in het detail herzien. Hoop dus niet op elektrisch verstelbare stoelen in de RWS, op een Bang&Olufsen-multimediasysteem of op andere zware en onnodige zaken die een negatieve invloed kunnen hebben op het dynamische rijgedrag.
Hoe hij rijdt
Onderweg voelt de voortrein van de R8 RWS uiteraard lichter aan. We zijn zeer te spreken over de herwerkte ijking van het stuur – enkel de bekrachtiging, niet de ontdubbeling – waardoor je een precies, stevig en erg aangenaam aanvoelend stuur in handen hebt. Het lichtjes naar achteren verschoven zwaartepunt verandert het evenwicht van de R8 niet wezenlijk en de RWS blijft opmerkelijk gemakkelijk dagelijks bruikbaar. Om deze volgzaamheid te garanderen hebben de ingenieurs uiteraard stevig gesleuteld aan de wieltreinen – stuggere antirolstang en veren vooraan, groter camber achteraan – om een chassis te bekomen dat niet onderstuurd is maar ook niet te zwaar gaat oversturen op de grens. Daarnaast hebben ze ook nog eens de programmering aangepakt van het ESP, zodat je meer speelruimte krijgt tijdens het driften zonder dat de bestuurder dit mooie vangnet volledig verliest. In de Dynamic-modus en met het ESP Sport ingeschakeld ligt een zijstapje van de achteras zo binnen handbereik. En daar profiteer je zo vaak mogelijk van… al moeten we wel zeggen dat het systeem niet zo verfijnd tussenbeide komt als bij Ferrari bijvoorbeeld, al is dat laatste merk wel bijzonder handig op dit domein. Met alles uitgeschakeld is het rijplezier uiteraard nog veel intenser, maar dan moet je (zeer) snel met het stuur zijn om de achterin ingeplante V10 in de juiste richting te houden…
Budget & uitrusting
Er worden slechts 999 R8 RWS’en gebouwd, en niet eentje meer. Audi houdt zich daarentegen wel het recht voor om dat aantal naar eigen goeddunken te verdelen over de Coupé en de Spyder… want die laatste is vreemd genoeg ook als RWS verkrijgbaar. Dit is met andere woorden een verzamelaarsobject, dat meteen een koopje is gezien de 25.800 euro korting die Audi geeft op dit model zonder quattro, dat nog 145.000 euro moet kosten (of 14.000 euro meer voor de Spyder).
De concurrentie
Het moeilijkste wordt ongetwijfeld om bij de dealer te kiezen tussen de R8 RWS en de Quattro… Maar de concurrentie is ook hard. Denk maar aan de nieuwe Aston Martin Vantage (510 pk), waarvoor een prijs van ongeveer 150.000 euro wordt aangekondigd, of de McLaren 540C (540 pk, 166.000 euro) of Mercedes AMG GT-S (510 pk, 141.000 euro). En dan is er nog zijn neef Lamborghini Huracan, die op hetzelfde chassis staat en waar ook een achterwielaangedreven versie van bestaat. Die is veel exclusiever maar ook gevoelig duurder (180.000 euro).
Ons verdict
De Audi R8 RWS is (iets) lastiger, maar ook proportioneel meer bevredigend om te besturen (of zelfs te racen), zodat hij puristen beter zou moeten aanspreken. Zijn zeldzaamheid en zijn specifieke (optionele) rode striping geven hem bovendien een meer uitgesproken sexappeal dan zijn quattro-neef. Voeg daar nog een stevig verlaagd instapkaartje aan toe en alle ingrediënten voor een succesrecept zijn aanwezig. Voor ons graag een Coupé… in het wit, dankjewel.
- Plezierig dynamisch rijgedrag
- Fabelachtige atmosferische V10
- Nog steeds even volgzaam bij dagelijks gebruik
- Zeer beperkte gewichtswinst (50 kilo op papier)
- ESP Sport nog steeds wat te opdringerig
- Meer marketing dan ernst: Spyder mogelijk, Koolstofremmen niet meer beschikbaar…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!