De facelift van de Audi A4 is in grote lijnen discreet gebleven. De meerderheid van de wijzigingen zijn vooral op technologisch vlak gebeurd, en dan vooral aan de rijhulpsystemen en aan de integratie van een nieuw MMI. Maar de grootste verandering is gebeurd bovenaan het gamma: de S4 schrapt zijn 2,9 liter grote benzinemotor ten voordele van de 3.0 V6 TDI. Een merkwaardige beslissing op een moment dat diesel niet langer een heilig aura geniet, en al zeker niet voor een gevestigde sportieveling.
- Lees ook onze test over de S4 TFSi
Apothekersrekening
In werkelijkheid is de reden voor deze verandering heel eenvoudig. Tegen 2021 moet het gamma van elk merk een gemiddelde CO2-uitstoot kennen van 95 g/km. Dus proberen constructeurs aan de ene kant te recupereren wat ze elders verliezen om het geheel uit te balanceren. Dat gaat dan ten koste van de S4, die – ongetwijfeld om nog ruimte te laten voor de RS4 – moest overstappen op een dieselmotor met een lagere uitstoot. Iets meer dan 10 g CO2/km maakt een wereld van verschil. En als teken van de tijd merken we op dat deze verandering niet gebeurt op de andere wereldmarkten (bijvoorbeeld de VS), waar de S4 zijn benzine-V6 behoudt.
Toch nog 347 pk
Dat neemt niet weg dat Audi wou dat zijn S4 een bom bleef. De motoringenieurs bogen zich daarom over de drukgevoede 3.0-V6, die hier in zijn inspanningen wordt bijgestaan door een hybride systeem van 48 volt. Resultaat: een mooie 347 pk en, vooral, 700 Nm. Dat volstaat voor machtige prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden, nauwelijks 0,2 seconden trager dan de oude benzineversie. De topsnelheid is ook hier begrensd op 250 km/u.
Krachtig
Uiteraard wordt de S4 niet saai met zijn dieselmotor: de acceleraties zijn krachtig en volhardend. Er zijn veel reserves en de prestaties zijn aanwezig. Anderzijds begrijpen we nog steeds niet waarom de achttrapsautomaat in de normale rijmodus zo traag reageert bij het vertrekken vanuit stilstand of bij hernemingen. Alle recente Audi’s confronteren ons met ditzelfde onaangename probleem. Wanneer we ernaar vragen, leren we dat deze aanpak te maken heeft met de WLTP-norm. Kan zijn, maar waarom worden andere merken dan niet getroffen door dit fenomeen?
Onderweg blijft de S4 verbluffend comfortabel en stabiel. Met dank aan de vierwielaandrijving Quattro, die de auto ook bijstaat op bochtige stukken. De statische basiskoppelverdeling ligt op 40/60 en helpt hem aan een meer natuurlijk gedrag en bij het overwinnen van het extra gewicht van de dieselmotor op de vooras. Dat laatste heeft onvermijdelijk de neiging om onderstuur te veroorzaken. Zoals gebruikelijk rijdt deze Audi net, zuiver en proper gewassen achter de oren, met geen enkel verraderlijk trekje en een foutloze stabiliteit. Alleen is het geluid dat wordt geproduceerd in de Sport-modus veel te kunstmatig, ja zelfs karikaturaal.
Het is niet omdat de S4 op diesel rijdt dat hij zuinig is als een gezinswagen. Ons gemiddelde kwam namelijk uit op 9,4 l/100 km, wat toch wel heel veel is gezien de normale en redelijke snelheden die we hebben aangehouden voor het grootste gedeelte van ons testparcours. Maar wat wil je ook: al die luxe weegt ook wat.
Ons verdict
Bij zijn overstap op diesel verliest de S4 nagenoeg niets aan prestaties terwijl hij helpt om het CO2-budget van Audi uit te vlakken. Toch moet hij wat van zijn rijplezier opgeven met deze dieselmotor. De V6 TDI is namelijk zwaarder en heeft ondanks zijn hoge koppel onvermijdelijk minder karakter dan de oude benzine-V6. Met zijn prijskaartje van 68.930 is de S4 Avant bovendien geen budgetmodel. En het is nog maar afwachten of de dieselmotor op termijn weer in de gratie zal komen, want anders kan je met deze auto nog heel veel geld verliezen.
- Krachtige en performante dieselmotor
- Foutloze afwerking
- Compromis dynamiek-rijcomfort
- Weinig reactieve 8-trapsautomaat
- Toch nog hoog verbruik
- Herverkoopwaarde op lange termijn?