Eerste test / Audi S6
Gedaan met de hoogtoerige Lamborghini-V10: de nieuwe Audi S6 stapt over op een ‘compacte’ biturbo-V8, deze keer met Bentley-verwantschap. Dat zijn de voordelen van een grote familie...
Net als de grote S8, die twee nummers geleden aan bod kwam, wordt ook Audi’s nieuwe S6 (en de daar- van afgeleide S7 Sportback) niet langer aangedreven door een 5.2-V10 uit de Lamborghini Gallardo, maar doet hij een beroep op een nagelnieuwe 4.0-V8 met twee twin scroll-tur-bo’s (één per cilinderrij), die doorheen de hele VW-groep zijn opwachting zal maken. Zo kan Audi toch nog een beetje naar een edelmerk verwijzen, want niet Lamborghini, maar Bentley doet een beroep op dezelfde krachtbron. Nu ja, dezelfde: terwijl deze V8 in de Continental GT een vermogen en koppel van 507 pk en 660 Nm levert en in de S8 van 520 pk en 650 Nm, houdthijhetinde S6 bij ‘slechts’ 420 pk en 550 Nm. Die bescheidenheid is er enerzijds om het verschil te maken tussen de S6 en de veel duurdere S8 en Bentley, maar ook omdat er later nog een extra krachtige RS6 volgt, die ongetwijfeld alle voormelde cijfers nog zal overklassen.
Tests
Onze tests
De concurrenten
BMW 5 Reeks Berline 550i xDrive (330 kW)
Mercedes-Benz E-Klasse Berline E 500 Avantgarde
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands