Eerste test / BMW 540i xDrive : Het zescilindergevoel
het plezier van de zespitter schuilt vooral in zijn verfijning en discretie.
U vindt dat een grote BMW een zescilinder moet hebben? Dan zal de nieuwe 540i u wel kunnen verleiden. Met zijn 3.0-turbobenzinemotor van 340 pk trekt hij in 5 seconden op van 0 naar 100 km/h en haalt hij een top van 250 km/h. Het plezier van de zespitter schuilt echter vooral in zijn verfijning en discretie. Bovendien nodigt de 540i gezien zijn hoge niveau van algemeen comfort nooit uit om te rijden als een woesteling. Het M-sportonderstel en de vierwielaandrijving van onze testauto geven echter zoveel vertrouwen dat je gerust nog een honderdtal pk’s extra zou willen… In ieder geval blijft deze 540i fiscaal gezien nog betaalbaar, met een CO2-normuitstoot van 159 g/km als xDrive. In de praktijk kun je makkelijk onder de 10 l/100 km blijven, maar reken eerder op 11,5 liter bij een nerveuzere rijstijl. Naast zijn wegcapaciteiten verraste onze 540i xDrive ons ook met zijn rijkelijke uitrusting (met name op het vlak van veiligheid) en zijn nieuwe snufjes, zoals zijn aanraakmultimediascherm, de gebarenbediening van bepaalde functies of de Display Key om op afstand de airco te activeren of zelfs de auto op een smalle plek te parkeren. Het enige minpuntje is het prijskaartje: de basisprijs bedraagt ongeveer 64.000 euro, en met wat opties zit je zo aan 100.000 euro…
- Krachtige en zachte motor
- Hoogstaand comfort
- Rijkelijke uitrusting
- Sensaties onderdrukt
- Erg hoge prijs
- Te discrete lijn
In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
Jaguar XF 3.0 V6 250kW Aut. Prestige
Mercedes-Benz E-Klasse Berline E 400 Elegance
Audi A6 3.0 TFSI 245kW S tronic Quattro
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands