Eerste test / BMW M 550d xDrive
Tot spijt van de puristen houdt een sportieve berline met diesel en vierwielaandrijving vandaag perfect steek. Dat vindt althans BMW M, dat zijn M5 intern gaat bekampen met de M550d xDrive.
M GmbH, de sportieve dochterafdeling van BMW, start een nieuwe divisie: M Performance. Die wil dagelijks bruikbare auto's bouwen met een erg hoog prestatiepotentieel. De eerste telg van de nieuwe divisie is de M550d xDrive, die alles verenigt wat 'echte' stuurmannen verfoeien: een automaat, vierwielaandrijving en zelfs een dieselmotor... In de neus van de M550d xDrive ligt dezelfde, 2.993 cc grote zes-in-lijn als in de 530d en 535d. Maar de drieliter braakt er in de 550d liefst 380 pk en een onvoorstelbare 740 Nm uit.
Volgens BMW sprint de M550d xDrive vanuit stilstand naar 100 km/h in 4,7 seconden en flitst hij het kilometerpaaltje na 23,7 seconden voorbij. Ter illustratie: de 180 pk sterkere M5 (560 pk en 680 Nm uit een 4.4-V8 met twee turbo's) heeft voor diezelfde oefening respectievelijk 4,4 en 21,9 seconden nodig. De M5 blijft dus koning, maar moet toch zijn best doen om zijn broer met 'mazoutstoof ' op achterstand te rijden. En dat is dan nog in optimale omstandigheden, op droog asfalt. Wanneer de wegen er glad bij liggen, is de kans groot dat de M550d de machtige M5 op een hoopje rijdt, aangezien hij met zijn standaard vierwielaandrijving in dergelijke omstandigheden bevoordeeld is in vergelijking met de achterwielaangedreven benzinekrachtpatser. Het verschil is dat de dieselbom het comfort van de inzittenden wat meer wil vrijwaren. Hij is dus logger, minder levendig en meer onderstuurd in extreme situaties, maar de dagelijkse bruikbaarheid vaart er wel bij.
M Performance beleeft met de M550d xDrive een opmerkelijk debuut. De auto doet wat zijn bedenkers zeggen: hij biedt verbluffende prestaties gecombineerd met een mooie dagelijkse bruikbaarheid dankzij de vierwielaandrijving en het relatief lage verbruik. Aan een M5 kan hij nog niet tippen - daarvoor is hij niet dynamisch genoeg - maar met de nieuwe belasting op het voordeel van alle aard zou de M 550d zijn grote broer qua verkoopcijfers wel eens kunnen verpletteren door zijn 25.000 euro lagere aanschafprijs en zijn CO2-uitstoot van 165 g/km tegenover 232 g/km voor de M5.
U kunt de Eerste Test van de BMW M550d xDrive nalezen in AutoGids 845 van 21/3/2012.
In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks
Tests
Onze tests
De concurrenten
Jaguar XF 3.0 V6 280kW Aut. 4x4 S
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands