Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X2 vervolledigt het X-gamma

Geschreven door Julien Matagne op

BMW hakt 8 centimeter van de X1 af om zijn nieuwste speeltje te creëren, de X2. Het is een compacte cross-over geworden met een gespierde en originele look. Eens zien of hij kan waarmaken wat hij met zijn uiterlijk belooft.

Prijs
NB

Het concept

De BMW X2 is voor de X1 wat de X4 en de X6 voor de X3 en de X5 zijn. De nieuwkomer meet zich een fris design aan zonder daarom af te wijken van de typische stijlkenmerken van BMW. De X2 oogt gedrongen, staat hoog op de poten en pakt uit met scherpe en hoekige lijnen, die nog meer tot hun recht komen met de gerekte led-koplampen en nieuwe, opvallende kleuren. Een knappe mengelmoes die wat breekt met het Beierse classicisme.

Wat er verandert

Omdat hij 8 centimeter korter is dan de X1 verliest de X2 35 liter kofferuimte, zodat hij blijft steken op 470 liter, of 1.355 liter met de achterbank neergeklapt. Hij behoudt dezelfde wielbasis en heeft dus even veel binnenruimte. Het interieur innoveert en verleidt door zijn materialencombinatie: plastics en stoffen met een structuur die doet denken aan het originele decor van de elektrische stadsauto i3. Het dashboard is naar de bestuurder gericht en de volledig analoge instrumenten zijn tot het minimum herleid: een toerenteller, een snelheidsmeter, een boordcomputer en een brandstofpeilmeter.

Hoe hij rijdt

Motorisch gezien wordt de X2 verwend. Zijn tweeliterdiesel (190 pk, 400 Nm) in combinatie met de achttrapsautomaat en xDrive-vierwielaandrijving is misschien wel een van de beste aandrijflijnen in zijn segment. In zijn topversie M Sport X staat hij op 19-duimvelgen (20 duim als optie) in combinatie met een sportophanging met een 1 centimeter lagere bodemvrijheid en, mits bijbetalen, adaptieve schokdempers. Het nec plus ultra, want het geeft hem een bijzonder gebalanceerd rijgedrag. Het stuur draagt bij aan deze levendige aard terwijl de voortrein steeds getrouw reageert. De X2 gaat vlak door de bocht en behoudt zijn elan tot aan het uiterste van zijn kunnen.

Budget & uitrusting

De X2 kost in zijn basisversie sDrive18i met voorwielaandrijving en benzinemotor 32.100 euro, of 1.500 meer dan de X1. Dat is de prijs die je betaalt voor zijn originele design, dat het koffervolume opoffert. Hij blijft daarmee nog steeds minder duur dan de extravagante Range Rover Evoque. Hij is nog verleidelijker en gezelliger in zijn M Sport-versie, maar kost dan nog eens 6.500 euro extra. En zijn 19-duimvelgen vergen dan uiteraard een veel groter bandenbudget.

Concurrentie

Bij BMW rijdt één klant op drie de showroom buiten met een X-model. De constructeur doet er dus goed aan om dit gamma zo breed mogelijk te maken zodat het cliënteel niet naar de concurrentie moet uitwijken. De X2 is compacter dan de X1 en versterkt de aantrekkingskracht van BMW om beter te kunnen rivaliseren met de Range Rover Evoque of de meer klassieke Audi Q3, Mercedes GLA of Jaguar E-Pace.

Ons verdict

De X2 neemt niet de extreme daklijn over van de X4 en X6, maar biedt een verfrissend en meer compact alternatief voor de X1. Hij boet verder nochtans niets aan binnenruimte in en offert slechts 35 liter van de koffer op. Hij onderscheidt zich vooral door zijn dynamische rijgedrag in de M Sport (X)-versies. Dan is hij levendig, snedig en erg flitsend, terwijl hij toch comfortabel blijft. Wij zijn er gek op…

In dit artikel : BMW, BMW X2

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker