Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X4: De beste mix?

Geschreven door Laurent Blairon op

In het zog van de nieuwe BMW X3 klimt de X4 een trapje hogerop. Daardoor komt hij dichter aanleunen bij zijn grote broer, de X6. En wordt hij op slag de meest begerenswaardige X uit het huidige BMW-gamma?

65.100 €

Het concept

We spreken hier over een gloednieuwe X4, maar in tegenstelling tot de eerste generatie, die in 2014 debuteerde, speelt hier geen verrassingseffect meer. Van een stilistische revolutie is geen sprake, maar waarom zouden ze in München ook nodeloos risico nemen? Van de vorige generatie werden tenslotte om en bij 200.000 exemplaren verkocht – dat komt neer op één X4 per drie verkochte X3’s. Toch zijn er ook duidelijke verschillen tussen de twee generaties. De X4 is zijn zware, ovaalvormige trekken kwijt, en ruilt die in voor zachtere lijnen. Voortaan straalt de X4 meer présence uit, en bovendien klieft hij vlotter door de lucht ondanks een toegenomen frontale oppervlakte.

Nog wat het uiterlijk betreft, staan we toch even verbaasd te kijken wanneer we de nieuwe X4 schuin van achteren bekijken. De parallellen met het uiterlijk van de Mercedes GLC Coupé vanuit die hoek zijn overduidelijk en maken overal de tongen los. De indruk wordt nog versterkt door BMW’s beslissing om de nummerplaathouder een nieuwe plek te geven en om te opteren voor een dubbele uitlaat. Straf, want eigenlijk is het omgekeerd, en was het Mercedes dat met zijn GLE en GLC Coupé BMW kopieerde. 

Wat er verdandert

Na amper vier jaar carrière maakt de BMW X4 al plaats voor een opvolger, die alle technologie van de recente X3 overneemt. Hij krijgt dus ook een nieuw platform (OKL), dat hij deelt met de 5-Reeks, de 6-Reeks Gran Turismo en de 7-Reeks. Bij die basis hoort een ophanging met vooraan dubbele driehoeken en achteraan een meerarmige as met vijf armen per wiel. Aangezien de X4 nog altijd bedoeld is als de knappere en sportievere uitvoering van de X3, krijgt hij standaard op alle modellen de M Sport-ophanging, het variabele Sport-stuur en de xDrive-vierwielaandrijving in combinatie met de achttrapsautomaat Steptronic.

Wat de xDrive-aandrijving betreft, kijken we hier naar de jongste evolutie met gedeelde elementen uit de 5-Reeks en 7-Reeks (cardanas, differentieel achteraan) en met zoveel aluminium in de constructie als maar kan, om op die manier het gewicht en de efficiëntie te verbeteren. Bovendien heeft BMW hier een 50/50-gewichtsverdeling bereikt, het ideaal voor een auto met sportieve ambities, ook al is dat een SUV. De adaptieve ophanging met drie programma’s blijft weliswaar een optie (775 euro).

Ten opzichte van zijn voorganger wint de nieuwe X4 8,1 centimeter in de lengte (waarvan 5,4 centimeter voor de wielbasis) en 3,7 centimeter in de breedte. Het dak ligt 0,3 centimeter hoger, wat weinig lijkt op het eerste gezicht. Maar het feit dat de daklijn veel minder gekromd is, maakt een wezenlijk verschil voor het hele uitzicht en de ruimte-indruk achterin. Op de achterbank had BMW trouwens het meest goed te maken, want grote inzittenden hadden daar qua hoofdruimte het meest te klagen in vergelijking met de X3, om nog maar te zwijgen van het feit dat de achterbank te laag stond en de knieruimte aan de krappe kant was. Dat is bij dezen rechtgezet (zie kader).

Hoe hij rijdt

Qua motoren zet de nieuwe X4 bij het begin van zijn loopbaan vooral in op tweeliters. Bij de benzinemotoren zijn er de 20i, goed voor 184 pk, en de 30i met 252 pk. Het dieselaanbod bestaat uit de 20d met 190 pk en de 25d met 231 pk. Er bestaan ook fiscaal vriendelijker alternatieven met respectievelijk 163 en 211 pk. BMW heeft momenteel maar één drieliter in het aanbod, de M40d met 326 pk. Eind dit jaar komt daar nog de M40i bij, met een drieliter op benzine van 360 pk. Alle benzinemotoren zijn uitgerust met een partikelfilter, de dieselmotoren krijgen zowel een partikelfilter als een nabehandeling van de uitlaatgassen met AdBlue-additief.

Voor deze eerste kennismaking trokken we naar de Amerikaanse staat North Carolina en kregen we een X4 30i in handen. Diens koppel van 350 Nm garandeert al behoorlijke prestaties, maar het blijkt toch nog onvoldoende om dit onderstel in verlegenheid te brengen… of van echte sensaties te kunnen spreken. Deze coupé-SUV blijft altijd onverstoorbaar aan het asfalt gekleefd. Het rijgedrag kan worden omschreven als efficiënt, geruststellend, nauwkeurig en relatief snedig, waarbij de Steptronic-achttrapsautomaat zijn steentje bijdraagt. Dat de nieuwe X4 50 kilogram lichter is geworden, word je aan het stuur niet echt gewaar. Wat je wél voelt, is zijn bredere pose, door de langere wielbasis en de grotere spoorbreedte achteraan. Daardoor gaat hij zelfverzekerder om met lastwissels. Het beter communicerende stuur dan vroeger doet de rest en maakt het mogelijk om nauwkeuriger je koers aan te houden.

Het meest verbazingwekkende is échter het gemak waarmee je snel kunt rijden met deze X4. Hij weegt 2 ton, maar de geluidsisolatie – zowel de X3 als de X4 beschikt over geluidwerend glas voor de voorruit, en dat kun je optioneel ook laten installeren voor de zijruiten – en het dikke leder en de zachte plastics gommen elke sensatie weg. De zachte sfeer in het interieur nodigt uiteindelijk vooral uit om het rustig aan te doen – wat op de streng gecontroleerde wegen van North Carolina zeker geen slecht idee is. Met de M40d is dat trouwens een heel andere zaak (zie kader). De twintigduimwielen met laagprofielbanden brengen soms een wat droge filtering mee, maar de ophanging biedt wel een overtuigend compromis tussen dynamisme en comfort. Na drie uur testrijden stapten we in elk geval nog fris als een hoentje uit.

Budget/uitrusting

De basisprijs wijzigt niet tegenover het vorige model, wat betekent dat de X4 ongeveer 3.000 euro duurder is dan een gelijkaardig uitgeruste X3. Voor een 20i moet je op 49.300 euro rekenen, de 30i kost nauwelijks meer dan de oude X4 28i die hij vervangt. Bij de diesels zien we de prijs van de 20d wel stijgen van 49.350 euro naar 52.250 euro. De 25d zal 55.900 euro kosten, terwijl je voor 5.000 euro meer recht hebt op de 30d. Van die laatste start de productie in de VS wel pas in augustus op. We kennen ook al de prijs van de M40d, de voorlopige topper van het gamma: 73.400 euro. De basisuitrusting is behoorlijk. We onthouden vooral dat de X4 altijd xDrive-vierwielaandrijving krijgt en een automatische versnellingsbak, net als een gemotoriseerde achterklep. Zoals zo vaak plakt er een stevig prijskaartje op de interessantste opties. De eerste vraag is daarbij welk uitzicht je de X4 wil geven. Er is keuze uit vier aankledingslijnen: Advantage, xLine, M Sport en M Sport X, met een prijskaartje van 1.000 tot bijna 6.000 euro, afhankelijk van de motor.

Ons verdict

BMW haalt de eerste X4 van de weg nog voor hij oud is kunnen worden. Zijn opvolger rijdt efficiënter en is tegelijk praktischer en ruimer. Daardoor komt hij nog wat meer aanleunen bij zijn grote broer, de X6. Wat ons uiteindelijk de bedenking ontlokt: is dit niet de beste synthese van het huidige X-gamma van BMW? Minder massief dan de X5 en X6, en een stuk knapper en efficiënter op de weg dan de X3. We laten er de liefhebbers van de premium-SUV’s graag zelf over debatteren...

In dit artikel : BMW, BMW X4

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker