Concept
Zowel de BMW X3 als de X4 kregen een facelift in 2021, een vernieuwingsoperatie die ook de sportieve M-versies opfrist. Dan hebben we het in de eerste plaats over de nieuwe koplampen, fijngeknepen exemplaren die het herwerkte radiatorrooster lijken te accentueren. Er is geen sprake van konijnentanden, zoals dat wel het geval is bij de nieuwe BMW M3 en M4. Maar de onvermijdelijke niertjes zijn wel gegroeid. Op de M-versies krijgen ze dubbele spijlen.
De BMW X4 M krijgt ook een nieuwe voorbumper, met aerodynamisch geoptimaliseerde koelsleuven voor een betere ventilatie van zowel het aandrijfgeheel als de remmen. Maar die esthetische aanpassingen zijn moeilijk te zien op ons pikzwarte testexemplaar. Nu goed, aan de stoere pose en de met twee dubbele uitlaten getooide achterdiffusor zie je wel meteen dat je met een M-variant te maken hebt. De zwarte designtoetsen en de klank van de uitlaatlijn geven weg dat het een Competition is.
Ook binnenin blijven de wijzigingen beperkt. De facelift van de X3 en X4 krijgt een opgewaardeerd interieur met een vernieuwd infotainmentsysteem, in de BMW X4 M Competition levert dat een centrale display van 12,3 inch op. Ook de digitale tellerpartij, eveneens 12,3 duim groot, krijgt meer mogelijkheden. Uiteraard is de standaarduitrusting van de M-topversie een stuk genereuzer dan die op de minder krachtige modelvarianten: sportstoelen met verlicht M-logo, een audio-installatie van Harman Kardon en noem maar op... Het M-sportstuur met dikke velg en rode sneltoetsen hoeft inmiddels geen introductie meer.
Rijgedrag
De BMW X4 M was het eerste model met de nieuwe S58-krachtbron, de drukgevoede zes-in-lijn die vervolgens furore zou maken in de BMW M3 en M4. In de Competition is het 3 liter-blok goed voor een piekvermogen van 510 pk, het maximale koppel werd inmiddels opgetrokken van 600 naar 650 Nm - middels een nieuwe krukas. Die power wordt op de vier wielen gezet via een achttrapsautomaat. De M xDrive-vierwielaandrijving komt met een actief gestuurd sperdifferentieel tussen de achterwielen, maar beschikt nog steeds niet over een 2WD-driftmodus. Nu goed, ook zonder verbrand je sneller rubber dan je bandencentrale kan zeggen.
Aan snelheid geen gebrek. Geholpen door een elektronische lanceerfunctie sprint de vernieuwde BMW X4 M Competition in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u, toch 0,3 tellen sneller dan voor de facelift. De topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 250 km/u, maar weer verlegd naar 285 km/u als je bijbetaalt voor het M Driver's Package. En onderweg voelt de BMW X4 M precies aan zoals de cijfers suggereren: verdomd snel.
Jawel, je voelt dat de BMW X4 M meer dan 2 ton op de weegschaal zet. Inderdaad, de benzine vliegt erdoor zodra je de zes-in-lijn op zijn staart trapt. En natuurlijk rijdt een BMW M4 Competition Coupé een stuk beter dan deze SUV. Maar zijn natuurlijke evenwicht, geholpen door zowel software als hardware, zorgt er op de een of andere manier voor dat je al die power toch op de weg gezet krijgt. Je hebt wat plaats nodig om het volledige potentieel te bevrijden, maar de beloning is navenant.
Verdict
De facelift brengt de BMW X4 M Competition weinig bij, al heeft dat ons onderweg geen seconde gestoord. Wellicht omdat we volop bezig waren dit wild aan de teugels trekkende beest onder controle te houden. Want ondanks het SUV-koetswerk is dit een echte M, met een gewillige motor, beresterke prestaties en een speels onderstel. Verpakt in een koetswerk dat je dagelijks gebruiken kan.
- Machtige motor
- Levendig onderstel
- Dagelijkse bruikbaarheid
- Zwaargewicht
- Beperkte update
- Overdaad aan instellingen
Verwante testen
16-11-2021
20
27-04-2021
Korte tests
BMW M3 Competition - geweldenaar met manieren
AutoGids test de nieuwe BMW M3. Lees onze review van de 510 pk sterke Competition.
6
25-03-2021
Eerste tests
BMW M4 Coupé : Meesterlijk
Beoordeel een boek nooit zomaar op zijn kaft. Want het uiterlijk van de nieuwe BMW M4 mag dan al...
15
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!