Het concept
Eigenlijk hebben we hier te maken met een SAC (Sports Activity Coupé), maar dat verandert weinig aan de onstilbare honger die het SUV-publiek demonstreert. De X4 is al redelijk populair, dus de vraag naar een meer dynamische versie bleef niet uit. Met de X4 M Competition komt BMW in het vaarwater van de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio of de Porsche Macan. De concurrentie is dus zeer stevig, maar M gaat uiteraard nooit een uitdaging uit de weg.
Wat er verandert
BMW liet zich weer van zijn meest Duitse kant zien en maakt er zich allerminst makkelijk vanaf. Het motorblok van de X4 M Competition is een volledig nieuwe zespitter, meer bepaald een 3 liter-zes-in-lijn met 510 pk en 600 Nm. Verder werd het onderstel verstevigd, en de X4 M Competition profiteert ook mee van de M xDrive die hij leent van de M5. Daarmee wordt het vermogen zo veel mogelijk naar de achterwielen gestuurd.
De krukas werd dit keer gesmeed, met een grotere torsiestijfheid tot gevolg. En de cilinderkoppen komen uit een 3D-printer, wat geometrische vormen toelaat die niet mogelijk zijn met traditionele gietprocessen. Tot slot zijn ook de koelinstallatie en de olietoevoer flink opgewaardeerd.
Hoe hij rijdt
Rijdt hij zoals een M? Ja en nee. Het is onredelijk om te verwachten dat dit een M4 wordt die gewoon wat hoger op zijn poten staat. Toch is de X4 M Competition een sterk staaltje bouwkunde. De stijvere stabilisatorstangen, de adaptieve dempers, de M xDrive van de M5 én het elektronische gestuurde M-differentieel op de achteras maakt dat de X4 nu zonder schroom een race-SUV genoemd mag worden.
Toch blijft hij onderhevig aan de wetten van de fysica. Zijn gewicht van 2 ton laat zich niet zomaar wegcijferen, zeker niet in de bochten. We hebben hem getest op het circuit en we moeten toegeven dat het een zeer capabel wapen is - in de juiste handen. Perfecte rijlijnen en een setje banden zijn een vereiste om hier het onderste uit de kan te halen. Dat BMW het heeft nagelaten om vierwielsturing en actieve antirolstangen te monteren (wegens te duur) helpt ook niet.
Budget
Er hangt natuurlijk een prijskaartje vast aan de X4 M Competition. Het Competition-pack, om te beginnen, is 4.000 euro duurder dan de gewone X4 M. Je krijgt er specifieke 21-duimers, sportstoelen, wat zwarte exterieurdetails en een sportuitlaat voor in de plaats - die uitlaat klinkt trouwens fantastisch. De uitlaat kan je ook apart bestellen, indien je dat zou willen. Helaas verandert dit niets aan het feit dat het Competition-pack een spijtig marketingverhaal is. De gewone opties zijn al duur genoeg, en voor die basisprijs (92.800 euro) koop je een kleine SUV én een leuke sportwagen.
Ons verdict
Eerlijk, we zijn wat op onze honger blijven zitten. De X4 M Competition is een heel goede auto, maar de finesse van een Porsche Macan of Alfa Stelvio Quadrifoglio kan hij niet volgen. Er blijft wat logheid sluimeren in het geheel, wat toch wat teleurstellend is voor een M Competition. Waar we wel naar uitkijken: die nieuwe zescilinder. Daar gaan we ongetwijfeld nog leuke momenten mee beleven.
- Geweldige motor
- Zeer dynamisch voor een SUV
- Mooi geluid
- Te log voor een Competition
- Duur
- Uiterlijk is discutabel
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!