Het moest er eens van komen, een M-auto met een op zijn minst deels elektrische aandrijving. Er komen de volgende jaren zelfs modellen waarin helemaal geen benzinetank meer zal steken. Die heeft de BMW XM natuurlijk wel nog, een exemplaar van 69 liter zelfs. In combinatie met de afstand die een volle batterij toelaat om elektrisch af te leggen, zorgt dat voor een vanzelfsprekend groot rijbereik. Tenminste, als je de moeite doet om (heel) regelmatig een laadpaal op te zoeken.
Maar een M wordt ook nog om andere redenen gekocht. De looks en de prestaties, daar hebben we het dan over. Wat het eerste betreft, na de M1-sportwagen uit de beginjaren is deze BMW XM eindelijk nog eens een model dat niet op een bestaande auto uit de BMW-stal is gebaseerd. De M3 is een sportieve variant van de 3-Reeks, de M5 rondt het aanbod van de 5-Reeks langs boven af en ook de andere M’s zijn allemaal afgeleid van wat ‘bravere’ auto’s uit de grote catalogus van het merk.
Van de BMW XM bestaat er echter helemaal geen variant zonder M. Of het dan eigenlijk wel een echte is? Ach, alleen al die hybride aandrijving maakt dat de ware fan nu misschien al heftig met zijn of haar hoofd van nee zit te schudden. Maar het maakt deze test natuurlijk alleen maar interessanter.
Koetswerk en afmetingen BMW XM
Over de esthetische kwaliteiten van de BMW XM kunnen we lang uitweiden of net heel kort zijn, dat geldt trouwens al een tijdje voor zowat alle modellen van de Beierse constructeur. Sinds de komst van de trouwens ook weer vrij snel vertrokken ontwerper Chris Bangle durven én mogen de designers in München best wel ver gaan, het levert vooral nog voortdurend nieuwe en vaak ook grotere varianten van de bekende nieren in het radiatorrooster op.
Ook de door de constructeur zelf extravagant genoemde BMW XM komt met toch weer heel aparte, van goudkleurige randen en een contourverlichting voorziene exemplaren. Ze hebben, zoals het een M past, ook horizontale lamellen. Je bent meteen fan of je wordt het misschien nooit, maar onverschillig laten ze wellicht niemand.
Voor de hybride BMW XM ging men zelfs nog een stapje verder, met bijvoorbeeld ook een grote voorbumper met immense luchtinlaten, koplampen in twee lagen en deurklinken en achterlichtblokken die als het ware een eindje uit het koetswerk steken. Opvallend zijn ook de relatief kleine afmetingen van de derde zijruit in de flanken, die moeten bijdragen tot het coupésfeertje dat de ontwerpers blijkbaar toch wilden creëren.
Vrij uniek en zoals gezegd ook gedurfd en zelfs een beetje provocerend, dat is het zeker wel allemaal. Dat wordt de BMW XM nog wat meer als je voor de alweer van een heel opvallend design voorziene velgen met maat 23 kiest – de standaardmaat is 21 duim. Nog een laatste opmerkelijk detail: boven aan de achterruit is links en rechts het BMW-logo gegraveerd. Dat is dan weer een knipoog naar de M1 van weleer.
Wie de BMW XM ondertussen al in het echt zag, zal het misschien toch met ons eens zijn dat hij er dan beter uitziet dan op foto. In profiel durven we hem zelfs haast mooi noemen, een mening die je dan wel alleen zal kunnen delen als je echt houdt van dit soort grote SUV’s.
>> Lengte: 5.110 mm, breedte: 2.005 mm, hoogte: 1.755 mm
>> Gewicht: 2.785 kg (droog)
Interieur en kofferruimte BMW XM
Het interieur is al zowat even indrukwekkend als het exterieur. De BMW XM is met zijn lengte van 5.110 millimeter wel nog iets korter dan de dan ook van zeven zitplaatsen voorziene X7, maar de passagiers op de heel comfortabele, schitterend beklede en links en rechts als het ware een eind in de zijkanten van de auto doorlopende achterzetels beschikken over een echt enorme beenruimte en zelfs een heus loungegevoel.
Er is geen open dak voorzien, wel een bijzonder kunstzinnig gevormd en met 100 led-eenheden én verschillende kleuren te verlichten plafond met een soort van driedimensionale prismastructuur. De BMW XM kan met een neergeklapte achterbank tot een flinke 1.825 liter bagage slikken, ondanks de vrij hoge koffervloer.
Er is geen open dak, wel een kunstzinnig gevormd en met 100 led-eenheden én verschillende kleuren te verlichten plafond.
De BMW XM komt met een visueel uit één stuk bestaand en lichtjes gebogen scherm, in werkelijkheid is het een combinatie van exemplaren van 12,3 en 14,9 duim. Het lijkt vrij sterk op het dashboard uit de al eventjes bekende X7, maar is door enkele sportief aandoende details toch wat meer op de bestuurder gericht. Zo is het relatief kleine en goed in de handen liggende stuurwiel zelfs voorzien van de bij de kenners zeker al bekende én ook hier weer rode M1- en M2-knoppen voor een heleboel geprogrammeerde afstellingen.
De opzet is overduidelijk, je mag er absoluut niet meer aan twijfelen dat deze hybride BMW XM een rasechte M is. Zelfs de klank draagt daartoe bij, het sportuitlaatsysteem met continu verstelbare kleppen en zeshoekige dubbele uitlaatpijpen maakt bij stevige acceleraties meteen duidelijk met wat soort superauto je onderweg bent.
Luxe is er natuurlijk evengoed in overvloed, op de optielijst van de BMW XM kan je ook nog (onder meer) Vintage-leder voor een deel van het dashboard en de deurpanelen en een Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound-systeem met een versterker van 1.500 watt en vier extra luidsprekers in het dak aanvinken.
>> Koffervolume: 527-1.820 liter
>> Wielbasis: 3.105 mm
Specificaties en prestaties BMW XM
Met een (eenfasig met 7,4 kW) volledig opgeladen batterij van 25,7 kWh kan je in het beste geval 82 kilometer volledig elektrisch rijden. WLTP-gewijs kan de BMW XM trouwens een CO2-uitstoot van slechts 33 gram per kilometer voorleggen, een heel gunstig resultaat dat te danken is aan een normverbruik van 1,5 liter per 100 kilometer.
Een flink eind puur elektrisch door de stad of om het even waar zoeven, het kan dus ook in de praktijk wel. Met de M Hybrid-knop op de middenconsole schakel je de Electric-rijmodus in, tot maximaal 140 km/u rijd je de BMW XM dan zonder lokale emissies. Een samen met filmmuziekcomponist Hans Zimmer ontwikkelde IconicSounds Electric zorgt voor een passend genoemde begeleiding van de 'groene' aandrijving. Als in de Hybrid-modus en met de instellingen Sport of Sport Plus de V8 en de elektromotor samenwerken, wordt een soort boostgeluid geproduceerd, dat geeft dan aan dat er elektrische assistentie is.
De grote uitdaging voor BMW bestaat er nu echter vooral in het publiek mee te krijgen in dat nieuwe en dus groenere verhaal. Het gecumuleerde vermogen en koppel van de nog altijd 4,4 liter grote V8 en de elektrische motor bedraagt 653 pk en 800 Nm en maakt er het krachtigste M-model tot op heden van. Je leest het goed, de benzinemotor van de BMW XM is wel degelijk nog een achtcilinder.
Die levert in zijn eentje al een fraaie 489 pk, de in de M Steptronic-achttrapstransmissie geïntegreerde elektromotor is 197 pk sterk. Maar het kan nog gekker, in de Label Red-variant wordt de pret met 748 pk en 1.000 Nm zelfs nog wat een heel pak groter. Dat is dus een soort Competition-versie, alleen heeft BMW er nu een andere naam voor bedacht. Die ook nog wat sportiever of zelfs agressiever aangeklede Label Red komt pas na de zomer op de markt en is er tijdens ons testprogramma nog niet bij.
In 4,3 seconden rijd je met de 'gewone' XM desgewenst al 100 km/u en met het optionele M Driver’s Package verhoogt BMW de elektronisch tot 250 km/u gelimiteerde topsnelheid tot 270 km/u. De Label Red zal de bekende oefening naar 100 zelfs in 3,9 seconden doen, veel straffer kan het toch nog maar moeilijk worden.
>> Aandrijving: 4,4 liter-V8 + elektromotor, M xDrive-vierwielaandrijving, M-Steptronic-achttrapsautomaat
>> Power: 653 pk, 800 Nm
>> Prestaties: 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden, topsnelheid van 250 km/u
>> Verbruik en CO2-uitstoot: 1,5 liter per 100 km en 33 gram per km
Rijgedrag BMW XM
Dergelijke cijfers zeggen veel over de mogelijkheden van de aandrijving, maar ze maken van zo’n BMW XM natuurlijk nog geen sportwagen. Een M-klant verwacht naast topprestaties ook een heel efficiënt onderstel en een geweldige rijdynamiek, ook al lijkt ons dat nog altijd een pak belangrijker voor een M2 Coupé, M3 of M5 dan voor een grote en zware XM. Daar zien we in het weekend immers niemand een leuk circuitje mee opzoeken, laat ons dus maar voorzichtig concluderen dat het kunnen beschikken over de echte M-kwaliteiten voor zo’n auto eerder een kwestie van prestige dan van reële noden is.
En toch, op het zelfs van tientallen haarspeldbochten voorziene testparcours in de bergen ten noorden van Phoenix raken we al snel en best wel stevig onder de indruk van de wegligging van de BMW XM. Met een goedgevulde tank en twee goed gevoede mannen aan boord weegt de leeg al meer dan 2,7 ton op de weegschaal zettende auto nog eens enkele honderden kilo’s meer, maar zo voelt hij op geen enkel moment aan. BMW voorziet achteraan in een actief M-sperdifferentieel en probeerde de wagen, net als de minder hoge M’s met xDrive, in de meeste rijomstandigheden het karakter en dus de sensaties van een achterwielaangedreven auto mee te geven. We geloven het graag, maar het is toch de voortrein die de meeste indruk maakt.
Je verwacht je bij zo’n kolos aan een haast onvermijdelijk onderstuur, dat wil nog altijd zeggen dat de auto in een bocht iets liever rechtdoor gaat dan dat hij draait. Van die karakteristiek is bij de BMW XM, als eerste M ook voorzien van een Integral Active Steering gedoopte en dus meesturende achteras, echter weinig of niets te merken. We razen zo snel van bocht naar bocht dat we zelfs het gewicht en de afmetingen van de auto vergeten.
De BMW XM is een echt zwaargewicht, maar zo voelt hij bij een pittige rijstijl op geen enkel moment aan.
Nu ja, eventjes toch. In het begin zorgt de terugkeer van ons (hopelijk) gezonde verstand er wel nog voor dat we de volgende bochten ietwat ‘voorzichtiger’ benaderen, maar gaandeweg stellen we vast dat het niet eens nodig is. Echt indrukwekkend, hoe de BMW XM zich letterlijk laat opjagen. De wetten van de fysica, ze zijn dus echt wel rekbaar. Met dank aan de elektronisch gestuurde schokdempers van de adaptieve M-ophanging en de actieve rolstabilisatie (op 48 volt), die laatste maakt dat je zelfs met de toch wel vrij hoge zitpositie inderdaad nooit storend overhellen ervaart.
Met een van de vele nog echte knoppen op de middenconsole kan je dan ook nog een M-modus selecteren, bij het overschakelen van Road naar Sport worden de interventies van de vele rijhulpsystemen beperkt tot wat voor sportief rijden als nog essentiële functies wordt gezien. Je kan een en ander (het hybridesysteem, het geluid, de Dynamic Stability Control en de schakelkarakteristieken van de transmissie) ook personaliseren en vervolgens met de al vermelde M-toetsen op het stuurwiel activeren.
De besturing is ook zonder dat soort toverkunsten sowieso altijd uitermate direct, de achttrapsautomaat schakelt razendsnel en het samenspel van de benzine- en elektromotor lijkt zo efficiënt dat je tijdens een semi-racesessie evengoed vergeet met een hybride auto onderweg te zijn. Of je je met de BMW XM ook aan echt terreinrijden kan wagen? We hebben het in Arizona nog niet zelf kunnen proberen, maar de M xDrive bevat ook een 4WD Sand-modus voor wat BMW het “rijden over duinen en soortgelijke oppervlakken” noemt. Nee, een Land Rover Defender of Mercedes G zal je er dus zeker niet altijd en overal mee kunnen volgen.
>> Banden en wielen: 275/45 R21 voor- en 315/40 R21 achteraan
Belgische prijs BMW XM
De prestaties en het rijgedrag van de BMW zijn straf, dat geldt natuurlijk evengoed voor de prijzen. De 'gewone' XM moet al minstens 173.900 euro kosten, voor de Label Red is reeds een prijs van 204.300 euro aangekondigd.
BMW windt er natuurlijk ook tegen de Europese autopers (en dus AutoGids) geen doekjes om, deze BMW XM is in de eerste plaats bestemd voor Noord-Amerika, het Midden-Oosten en China. Daar stroomt het autogeld duidelijk nog altijd iets rijkelijker dan bij ons.
>> Overzicht: Belgische versies en prijzen BMW XM
Verdict BMW XM
Ook na een testrit van toch enkele honderden kilometers weten we nog altijd niet echt goed wat we met de BMW XM moeten aanvangen. Het vermoedelijke commerciële succes zal BMW zeker toelaten ook nog een tijdje echte sportwagens te blijven bouwen, ook al krijgen die vroeg of laat dus ook een elektrische aandrijving.
De M2, M3 of M5 'op batterijen' zullen echter altijd wel een ander soort M dan deze BMW XM blijven, maar de ronduit indrukwekkende prestaties, de voor dit soort van vier wielen voorziene kleerkast best wel fenomenale rijdynamiek en zelfs de looks maken dat hij die bekende letter uit de BMW-stal misschien toch wel verdient.
In Europa kan de BMW XM misschien ook wel wat Porsche- en Range Rover-rijders aan het twijfelen zetten. Als die uiteindelijk ook overstag zouden gaan, zitten ze straks in wat we toch wel gerust de strafste plug-inhybride SUV van het huidige marktaanbod kunnen noemen.
- Indrukwekkende prestaties
- Verrassende rijdynamiek (voor een SUV)
- Gunstige verbruikcijfers (in theorie toch)
- Controversiële looks
- Bangelijk duur
- Uitholling M-filosofie?
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!