Concept
De Porsche Cayenne en Cayenne Coupé verwelkomen een nieuwe topversie. En dat is een plug-inhybride. Het aandrijfgeheel kennen we uit de Panamera en combineert de 550 pk 4 liter-V8 uit de Turbo met een elektromodule, goed voor een syteemvermogen van liefst 680 pk en gecombineerd maximumkoppel van 900 Nm. De 110 pk sterke elektromotor wordt geïntegreerd in de Tiptronic-transmissie en garandeert een emissieloos rijbereik tot 40 kilometer.
De Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé heeft aan 3,8 seconden genoeg om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten en haalt een topsnelheid van 295 km/u. In puur elektrische modus haalt de plug-inhybride Porsche een top van 135 km/u. Het gemiddelde benzineverbruik bedraagt 3,8 liter per 100 kilometer, toch volgend de NEDC-cyclus. Dat vertaalt zich in een CO2-uitstoot van een 90 gram.
De onder de laadvloer verstopte lithium-ionbatterij heeft een capaciteit van 14,1 kWh. De hoogvoltagebatterij kan in 2,4 uur volledig opgeladen worden met de standaard geïntegreerde 7,2 kW-wisselstroomlader (bij gebruik van een 400-voltaansluiting met een zekering van 16 ampère). Aan een klassiek stopcontact vraagt het laadproces een zestal uur (met een spanning van 230 volt en 10 ampère). Het opladen kan je plannen via het Porsche Communication Management (PCM) of de Porsche Connect-app.
Rijgedrag
Zoals het een topmodel past, komt de Cayenne Turbo S E-Hybrid met zowat alle toeters en bellen. Mag ook wel, want de Coupé verandert pas van eigenaar vanaf dik 183.000 euro. De actieve PDCC-rolstabilisatiesysteem (Porsche Dynamic Chassis Control), het PTV Plus-sperdifferentieel op de achteras (Porsche Torque Vectoring Plus) en het koolstofkeramische PCCB-remsysteem (Porsche Ceramic Composite Brake) zijn dan ook standaard, net zoals de verbrede wielkasten die zich vullen met Aero-velgen van 21 inch, de adaptieve luchtvering (met drie kamers) en de adaptieve PASM-ophanging (Porsche Active Suspension Management). De meesturende achteras blijft optioneel.
Onderweg maakt de hybride aandrijflijn indruk met de gesmeerde manier waarop de V8, de elektromotor en de transmissie samenwerken. Een technologische krachttoer die rijcomfort verzoent met verpletterende acceleraties. Druk op de boostknop op het stuur en de Cayenne Turbo S E-Hybrid ontbindt zijn duivels, wat resulteert in waanzinnige hernemingen. Toch voor een SUV die een lengte van bijna 5 meter combineert met een gewicht van dik 2,5 ton.
Maar die massa weegt wel op de rijdynamiek. Als E-Hybrid blijft de Cayenne Turbo Coupé een verrassend kwieke SUV, maar de plug-inhybride module voegt wel 350 kilogram toe. En die voel je, vooral tijdens snelle richtingsveranderingen en onder het remmen. Dat extra gewicht zorgt er ook voor dat het benzineverbruik snel toeneemt zodra de batterijen leeggezogen zijn. En dat kan snel gaan.
Verdict
Het plug-inhybride aandrijfgeheel is een meesterwerkje, maar de meerwaarde blijft beperkt. Als Turbo is de Cayenne zowat even snel als de Turbo S E-Hybrid, maar dan rijdt deze SUV wel een stuk aangenamer.
Zonder die 350 additionele kilo's die de elektromodule toevoegt, kan deze Porsche beter overweg met slechte wegen en snijdt hij scherper door het achterland. Zonder daar zoveel extra benzine voor in ruil te vragen, tenzij je in elektromodus door de stad kan zoemen en korte afstanden combineert met regelmatige oplaadbeurten. Alleen fiscaal is deze variatie een stuk interessanter, natuurlijk.
In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!