PSA, de groep waarvan Peugeot en Citroën deel uitmaken, zit in geen al te beste papieren. Daarom heeft nieuwe sterke man Carlos Tavares - de voormalige nummer twee van Renault - een plan uitgevaardigd voor de volgende jaren waarbij de PSA-groep wordt uitgebreid met een derde pijler. Vandaag mochten we kennismaken met de nieuwe Citroën die al die doelstellingen het best belichaamt, de C4 Cactus. Nieuw zijn onder meer de Airbumps, zijdelingse stootkussens die bestaan uit luchtgevulde blaasjes en parkeerschade moeten voorkomen. Een tweede nieuwigheid is de passagiersairbag voorin die niet in het dashboard is ingewerkt, maar wel in het dak. Op die manier kan het dashboard origineler worden vormgegeven én tegelijkertijd ook compacter worden gehouden.
Voor deze kennismaking met de C4 Cactus opteerde de Franse constructeur voor Amsterdam. Al bij het instappen word je verrast door het origineel vormgegeven dashboard met zijn twee digitale schermen, dat een beetje doet denken aan dat van de BMW i3. Op het scherm voor de bestuurder wordt wel levensgroot (en uiteraard digitaal) aangegeven wanneer je van versnelling moet veranderen, maar een toerenteller is er niet meer bij. En dat is toch een gemis... De standaardvoorstoelen doen wat denken aan sofa's- mede door hun bekleding. Je zit er echter tamelijk recht op, en dat geldt ook voor de achterbank, waar je nauwelijks zijdelingse steun geniet. De C4 Cactus is uiterlijk dan wel compact met zijn 4,16 meter, binnenin biedt hij de ruimte van een gewone C4 en een koffer die minimaal 358 liter kan bevatten en met de achterbank neergeklapt 1.170 liter. Die achterbankleuning bestaat wel slechts uit één stuk. Om gewicht te besparen, zo klinkt het in de persbabbel. Maar een dergelijk offer brengen om 6 kilogram te winnen is volgens ons geen goede beslissing... Het schakelen zou beter mogen: vlotter en nauwkeuriger, met minder lange schakelwegen.
De nieuwe C4 Cactus is een heel charmante auto geworden en je trekt er heel wat aandacht mee op de weg - een moeder en dochter in een VW-busje drumden ons knalgele testexemplaar uit puur enthousiasme haast van de weg - maar of hij nu de grote vernieuwer is die Citroën heeft aangekondigd, daar zijn we nog niet helemaal uit... De Franse constructeur beloofde ook zeer concurrerende prijzen, maar met een prijs van 14.850 euro voor een absolute basisversie en 20.000 euro en meer voor een Cactus die er wat leuk uitziet, kun je bezwaarlijk van een koopje spreken. En hoewel de auto lichtvoetig rijdt en twee erg aangename krachtbronnen in het vooronder heeft liggen, zou het zit- en veercomfort weer wat meer Citroen 'oude stijl' mogen zijn. Was het tenslotte Citroën zelf niet dat refereerde aan de 2PK als grote voorbeeld?
U kunt de Eerste Test van de Citroën C4 Cactus nalezen in AutoGids 904 van 25/6/2014.
In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Cactus