Eerste test / Citroën DS5 2.0 BlueHDi 180
De Citroën DS5 mag de nieuwe 2.0 BlueHDi met 180 pk inwijden, die zich met zijn Adblue-katalysator van zijn schoonste kant laat zien en wordt bijgestaan door een verbeterde automaat.
Het is moeilijk om bij Citroën een model te vinden dat beter als vaandeldrager kan dienen dan de DS5. Dat komt goed uit, want dat model mag tegelijk de nieuwe 2.0 BlueHDi met 180 pk, een herwerkte automaat en een verbeterde ophanging inwijden. Die laatste kreeg dempers die de schokken beter kunnen opvangen, wat goed nieuws is voor het rijcomfort, dat tot dusver te stug werd bevonden. De top-tweeliter van de HDi-familie wint 20 pk in zijn jongste BlueHDi-versie, zodat hij nu goed is voor 180 pk, terwijl zijn koppel 400 Nm bedraagt. Daarmee kan de Aisin AW-automaat van de derde generatie, die grondig werd herwerkt, het beste van zichzelf geven, vooral door minder energie te verbruiken dan de manuele versnellingsbak.
Meer vermogen en koppel, een lager verbruik, een verbeterde automaat en een ophanging die eindelijk naar behoren filtert: de Citroën DS5 is met de jaren gerijpt en verbeterd...
U kunt de Eerste Test van de Citroën DS5 2.0 BlueHDi 180 nalezen in AutoGids 899 van 16/4/2014.
Verwante testen
02-05-2012
2In dit artikel : Citroën, Citroën DS 5 , DS, DS DS 5
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands