Concept
In het voorjaar kwam Seat met groot nieuws: Cupra, het logo van zijn meest sportieve modelvarianten, zou een zelfstandig merk worden. De officiële verklaring was dat een aantal mensen iets meer “uniek, gesofisticeerd en performant” zoekt dan wat Seat kan bieden. Of om de marketing speak naar mensentaal om te zetten: sommige klanten tellen vlotter meer geld neer voor een model van een apart sportmerk dan voor een Seat-met-sportieve-accessoires.
Gezien het verleden van het Cupra-logo, dat eerst op Seats rallywagens kleefde en daarna op de meest dynamische versies van de Leon en de Ibiza, hadden we een vrij radicale sportwagen verwacht. Dat is even anders uitgedraaid: de eerste telg van Cupra is… de Ateca, een brave SUV die technisch nauw verwant is aan de Volkswagen Tiguan en Skoda Karoq. Ay, caramba!
Maar laat ons Cupra het voordeel van de twijfel gunnen. Zo is de visuele persoonlijkheid van de Ateca behoorlijk getransformeerd. Met agressievere voor- en achterbumpers, vier uitlaatpijpen, grote zijschorten, een extra vouw in de motorkap en negentienduimvelgen met als optie een koperkleurige rand weet deze compacte SUV zich toch wat te onderscheiden van de vele andere modellen in zijn segment. In het interieur valt vooral de ‘koolstofvezel’ afwerking van het dashboard op, en op het digitale instrumentenpaneel kan de toerenteller groot in het midden worden geplaatst. Als optie kan je voorin suggestief ogende kuipstoelen laten monteren.
Maar het belangrijkste nieuws zit onder de motorkap, want daar ligt dezelfde 2.0-turboviercilinder als in een hele resem sportieve modellen uit de VW-groep (Audi S3 en TT-S, VW Golf R en… Seat Leon Cupra). Die ontwikkelt liefst 300 pk en 400 Nm en sleurt deze 4,38 meter korte SUV in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Niet slecht voor een SUV, ook al werkt VW volgens de geruchten aan een even grote Tiguan R met een 2.5-turbovijfcilinder van 400 pk... Maar goed, sportiviteit is (veel) meer dan gewoon als eerste wegschieten bij het verkeerslicht.
Rijgedrag
Cupra monteert daarom standaard adaptieve schokdempers en gigantische geventileerde remschijven met een diameter van 340 millimeter (op de vooras). Verder ligt deze sportieve Ateca 1 centimeter dichter bij het asfalt en is de ijking van de veren en antirolstangen aangepast aan de sportieve roeping van Cupra. Toch valt tijdens de eerste kilometers, op drukke snelwegen, vooral op hoe comfortabel de ophanging is. Of je als rijmodus nu Comfort, Sport of het zelfverklaarde radicale Cupra kiest, de auto zweeft over de weg en filtert oneffenheden uitstekend. Enkel rolgeluiden komen de rust aan boord verstoren, als gevolg van de brede en sportieve banden (245/45 R19).
Tijd voor het soort oefening waarvoor deze Cupra Ateca is gemaakt: een potje volgas knallen over een uitdagende slingerweg. Daarbij valt op dat de motor over zijn hele toerenbereik gul is en nog prettig klinkt ook – zonder artificiële klankversterking uit de luidsprekers – maar dat de DSG-versnellingsbak bij momenten te traag reageert. Veel spijtiger is dat het stuur zo goed als geen feedback geeft en dat de vierwielaandrijving niet kan verhinderen dat de voorwielen vaak wanhopig krabbelen op zoek naar trekkracht.
De Cupra Ateca kan rekenen op een behoorlijk goede verhouding tussen prijs, prestaties en uitrusting: iets meer dan 43.000 euro is niet overdreven voor een auto van 300 pk die volop de kaart trekt van exclusiviteit en prestaties. Kortom, de prijs is zeker een sterk argument
Verdict
We koesterden voor Seats nieuwe dochtermerk Cupra vrij grote verwachtingen, zeker omdat de gelijknamige versie van de Seat Leon zo’n uitstekende auto is. En net daarom valt de Cupra Ateca wat tegen. In plaats van een sportieve en gefocuste auto blijkt het eerste product van dit sportieve merk eerder een – weliswaar uitstekende – comfortabele middenklasse-SUV die zich enkel onderscheidt door een dikke motor en wat visuele accessoires. En dat maakt er een beetje een valse start van…
In dit artikel : Seat, Seat Ateca , Cupra, Cupra Ateca
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!