Eerste test / Seat Ateca 1.0 TSI : Verrassend piittg
Deze kleine motor imponeert ook hier door zijn uitzonderlijke souplesse.
Van een drukgevoede eenliter-driecilinder in een compacte middenklasser kijkt niemand meer op. Maar een compacte SUV met een 1.0 in de neus, dat doet hier en daar toch nog een wenkbrauw fronsen. Die scepsis blijkt echter onterecht in het geval van de Ateca 1.0 TSI. Deze kleine motor imponeert ook hier door zijn uitzonderlijke souplesse: zelfs in tweede herneemt hij zonder morren vanaf stapvoetse snelheden, en hoewel zijn maximumkoppel officieel pas bij 2.000 o/m vrijkomt, getuigt hij ook onder die drempel van een mooi vol en lineair karakter. Aan de gretige manier waarop hij nadien in de toeren klimt, herken je de levenslust die eigen is aan zijn driecilinderarchitectuur. In de praktijk heeft de Ateca met deze basismotor dan ook geen moeite om het verkeer bij te benen. Alleen op steile hellingen en/of zwaar beladen zit hij sneller op zijn tandvlees dan de 1.4 TSI van 150 pk. Maar als dieselalternatief is hij geslaagd: met ons testverbruik van amper 6,3 l/100 km – nota bene opgetekend na zowat een hele week aanschuiven in regenfiles – zul je al heel wat moeten rijden eer je het prijsverschil met de 1.6 TDI (2.670 euro) terugverdient. Staar u wel niet blind op de scherpe basisprijs van de Reference-versie, want die is behoorlijk karig uitgerust.
- Soepele, gewillige en discrete motor
- Laag verbruik
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Prestaties in beladen toestand
- Bedrieglijk lage prijs
- Automaat of 4x4 niet verkrijgbaar
In dit artikel : Seat, Seat Ateca
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands