Net als Renault voert Dacia regelmatig mechanische updates door. De laatste is interessant, want het is de vervanging van de 1.2 TCe (benzine, dus) door de nieuwe drukgevoede 1.3 die vorig jaar door de Scénic/Grand Scénic zijn geïntroduceerd.
Dacia is dus niet meer het arme zusje van Renault. Het merk wordt nog altijd als ‘goedkoop’ gepositioneerd, maar nu geniet het ook van de nieuwste ontwikkelingen.
De 1.3 in de Duster is beschikbaar in 2 vermogensniveaus: 130 en 150 pk. Het spreekt voor zich dat de instapversie van 130 pk voldoende biedt voor familiaal gebruik, meer dan de driecilinder van 100 pk (999 cc, TCe 100) die wat zwak is qua koppel (160 Nm). De ‘130’ biedt 240 Nm vanaf 1600 tpm en stoot maar 10 g CO2/km meer uit dan de TCe 100 (137 tegenover 128), wat al aangeeft dat zijn verbruik binnen de perken zou moeten blijven.
Veelzijdig en geschikter
De facelift van de Duster van enkele maanden geleden heeft de positionering van het model serieus geboost. De prijs is zeker ook wat gestegen, maar hij heeft ook een betere afwerking binnenin met minder plastic en een betere geluidsisolatie. Onze Duster 1.3 TCe heeft een aangenaam rijgedrag en het ontbreekt hem niet aan vermogen of soepelheid. We verwijten hem enkel een hol karakter van de motor onder de 2000 tpm, waardoor er met de pook moet gespeeld worden om vlot te kunnen hernemen. Verder overheerst de voldoening: goede algemene prestaties en ook echt rustig tijdens lange afstanden. Vroeger moest je je stem verheffen om een gesprek te kunnen voeren. Dat is nu niet meer het geval, de isolatie tegen mechanische en windgeluiden is zeer toereikend. De rijpositie blijft overwegend goed, maar de zetels zouden wat meer steun kunnen bieden en wat dikker bekleed mogen worden. Een pluspunt voor de interface van het navigatie- en multimediasysteem van LG die simpel en efficiënt is, ook al staat het scherm nog altijd wat te laag geplaatst, wat niet ideaal is voor de veiligheid.
Redelijk
De aangename 1.3 TCe wordt ook gekenmerkt door een aanzienlijk lager verbruik dan de vroegere 1.2 TCe. Wat echt goed nieuws is. Ons gemiddelde kwam uit op 8,3 l/100 km. Toegegeven, dat is redelijk veel volgens sommigen, maar het is vrij redelijk voor een model dat niet erg aerodynamisch is. Zo bestonden onze trajecten uit grote stukken snelweg en weersomstandigheden die veel vroegen van de airco. Kortom, het verbruik valt mee, wetende dat er nog wat bespaard kan worden bij gunstigere omstandigheden. Onder de 8 l/100 km is dus zeker mogelijk.
Qua rijgedrag toont de Duster zich wellustig: hij is duidelijk onderstuurd op de limiet, maar blijft veilig onder alle omstandigheden. Het comfort is van hoog allooi met een ophanging die de oneffenheden heel goed filtert. Merk op dat, vergeleken met het oude model, de voortrein duidelijk is versterkt waardoor hij minder snel meegeeft onder belasting. De stuurbekrachtiging voelt daarentegen nog heel kunstmatig aan…
Ons verdict
Met een prijs van €16.890 voor de basisversie Comfort is de Duster TCe 130 een goede metgezel voor elke dag en bevestigt hij dat moderne benzinemotoren even sterk staan als de diesels, die steeds meer geschuwd worden. Er is maar een kleine extra nodig om over de topversie Prestige (€18.090) te beschikken. Met zijn rijgedrag, zijn comfort en – eindelijk! – een waardige geluidsisolatie, blijft de Duster zoals hij was, maar dan beter: onverslaanbaar!
In dit artikel : Dacia, Dacia Duster
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!