De eerste generatie van de Kia Niro, gelanceerd in 2016, kwam in 3 gedaanten: zelfopladende hybride, oplaadbare hybride (PHEV) en volledig elektrisch. Alle drie hebben ze een stevige opknapbeurt ondergaan en rusten ze op een vernieuwd platform, hoewel aan de aandrijflijn en de specificaties van deze cross-over eigenlijk weinig is veranderd.
Koetswerk en afmetingen
De nieuwe Kia Niro oogt een stuk moderner dan de vorige, die nogal gauw verouderd overkwam. Let bijvoorbeeld op de C-stijl, die niet enkel te krijgen is in een contrasterende kleur (200 euro voor zwart, 400 voor grijs), maar waarachter ook nog eens een luchtsleuf verwerkt zit die de aerodynamica bevordert. Daarop aansluitend zitten uitgestrekte achterlichtblokken die uitbundig doorlopen in de flanken.
Zoals bij wel meerdere hedendaagse auto’s zijn de koplampen van de nieuwe Kia Niro gescheiden, met slanke leds in het verlengde van de bovenste grille, en daaronder grotere blokken met een ingewikkelde ledsignatuur. Onder aan de deuren bewaren grote accentoppervlakken de visuele balans tussen het plaatwerk en de ruiten.
Met een lengte van 4,42 meter kan je de Kia Niro nog het best vergelijken met populaire middenklassecross-overs als de Toyota C-HR en de Nissan Qashqai.
>> Lengte: 4420 mm - breedte: 1825 mm - hoogte: 1560 mm
Interieur en kofferruimte
Binnen in de nieuwe Niro zit je prettig. Zoals gewoonlijk bij Kia is de ergonomie helder, met een goede balans tussen het aanraakscherm en fysieke knoppen. De afwerking blijft evenwel net onder het niveau dat we van de Koreanen gewend zijn. Sommige toetsen voelen nogal licht aan, de bekleding van de middentunnel is erg krasgevoelig en op de deuren zit onaangenaam harde kunststof.
Wel gaat het hier om een plastic zonder vluchtige organische stoffen (VOS). Het plafond van de Kia Niro is dan weer bekleed met een materiaal dat deels is gemaakt uit oud behangpapier, terwijl het afdekscherm in de koffer uit gerecycleerde vezels bestaat.
Die bagageruimte van de Kia Niro EV is bruikbaar, maar wel kleiner dan bij de hybrideversies. De achterste zitplaatsen zijn geschikt voor volwassenen; er is net voldoende beenruimte en je kan je voeten onder de voorstoelen duwen, wat niet altijd het geval is in geëlektrificeerde auto’s. Opvallend: de USB-sleufjes voor de achterste passagiers bevinden zich aan de zijkant van de rugleuningen van die voorstoelen.
Specificaties en prestaties
Deze generatie van de Kia Niro staat op de K3-architectuur, een evolutie van het fundament van de Ceed.
Dat is al een behoorlijk multifunctionele onderbouw, want net als in de vorige Niro zijn er drie types aandrijflijn te krijgen: gewoon hybride (HEV), oplaadbaar hybride (PHEV) en volledig elektrisch (BEV).
Die EV-variant van de nieuwe Kia Niro heeft een batterij van 64,8 kWh , goed voor een rijbereik van 460 kilometer. De elektromotor van 150 kW voert hem van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden.
Rijbereik en oplaadmogelijkheden
Een rijbereik van 460 kilometer, dat betekent dat je in de praktijk mag rekenen op 350 à 400.
De interne lader heeft een capaciteit van 11,2 kW via wisselstroom. Op gelijkstroom kan je laden tot maximaal 80 kW. Dat is niet indrukwekkend, maar de Koreanen beloven wel een consistente laadcurve, onder andere door het al rijdend op temperatuur brengen van de accu, om hem vlotter weer vol te kunnen laden.
Rijgedrag
Het rijgedrag ligt in de lijn van de vorige generatie, alles is wat fijner geslepen, maar niet fundamenteel veranderd. Het maakt van de Niro een perfect zorgeloos en verfijnd vervoermiddel, zonder veel spankracht.
De lage centrale plaatsing van de batterij en de onafhankelijke achterophanging maken hem weliswaar vaardig in het bochtenwerk, maar de afstelling van de stuurinrichting is, ondanks enkele architecturale veranderingen aan de stuurbekrachtiging, niet van dien aard dat sportievere bestuurders er echt rijgenot uit zullen puren.
Belgische prijs Kia Niro EV
De basisversie van de Kia Niro, Pure gedoopt, kost 43.990 euro. Voor dat geld krijg je onder andere een snelheidsregelaar, bluetooth, parkeersensoren achteraan, lichtmetalen velgen van 16 duim, een centrale airbag en een handenvrijsleutel.
Het Pulse-niveau kost 3.500 euro meer en gooit daar een navigatiesysteem met groter scherm (10,2 in de plaats van 8 duim) bovenop, een verstelbare rugleuning achteraan, stoel- en stuurverwarming, een semiautomatische piloot en stoelen die voor de helft met kunstleder bekleed zijn. Pas vanaf het hoogste uitrustingsniveau, oftewel Pace, krijgt de Kia Niro ook de digitale tellerpartij, net als elektrische stoelen, volledig bekleed met kunstleder.
À la carte samenstellen gaat niet. Enkel een open dak is beschikbaar, en daarnaast twee pakketten, waarin onder meer een head-updisplay, een Harman Kardon-hifisysteem en een parkeerfunctie met afstandsbediening vervat zitten. Metaalkleur kost 700 euro, en voor de achterstijl in contrasterende lak vraagt Kia nog eens 200 of 400 euro extra.
>>> Overzicht Belgische prijzen Kia Niro
Kia Niro – verdict AutoGids
De nieuwe Kia Niro ziet er een stuk blitser uit, maar blijft vooral een rationele auto. Met als grootste troef de verhouding tussen prijs en elektrisch rijbereik. Jammer wel van de beperkte snellaadmogelijkheden, die niet te vergelijken zijn met die van de EV6. Verder is dit een verfijnde elektrische cross-over die je op weinig ongemakken kan betrappen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!