De gevestigde constructeurs slagen er niet in een elektrische auto te leveren aan de prijs van een vergelijkbaar exemplaar met verbrandingsmotor, de Chinezen wel. SAIC springt in dat gat in de markt met deze MG 4, een compacte middenklasser van een goede 30.000 euro, oftewel de prijs van een basis-VW Golf.
Daarvoor krijg je de versie met de 51 kWh-batterij, in theorie goed voor 350 kilometer bereik. Enkele duizenden euro's duurder is de 64 kWh-variant, die 450 kilometer ver moet geraken. Een erg scherp aanbod, dat in het beste geval de bekende Europese en Aziatische autobouwers aanspoort om ook goedkopere EV's te gaan bouwen.
Koetswerk en afmetingen
Doordat er geen motor voorin ligt, is de snuit kort en zit de stuurhut bijna boven op de vooras. MG’s ontwerpers hebben een hoop hedendaagse kneepjes toegepast om het quasi-eenvolumekoetswerk wat zwier te geven. Zoals de zwarte bekleding op de C-stijl, waardoor het dak visueel onthecht is van de rest van het koetswerk, de zwarte sierstukken onderaan de portieren, om het riante plaatwerk te maskeren, en de spitse accentlijnen her en der.
Markant is de lichtjes negatief afhellende kofferklep, getooid met de obligate ledstrook over de ganse breedte van de auto. De oranje kenkleur valt op, maar discretere tinten zijn beschikbaar. Een zwart gelakt dak is verkrijgbaar op de topversie, Luxury genaamd.
>> Lengte: 4287 mm - breedte: 1836 mm - hoogte: 1504 mm
Interieur en kofferruimte
Door de lange wielbasis en de ver naar voren geplaatste voorruit is er bewegingsruimte binnenin. Achterin voelt het echter wat meer benepen door de kleine zijruiten en achterruit, terwijl je voorin wel een goed zicht rondom hebt.
De inrichting is wel erg geriefelijk, met tussen de voorstoelen zelfs ruimte voor een handtas. Je telefoon kan je op een speciaal daarvoor voorzien tafeltje leggen, al mocht de rubberen bekleding het ding wel iets beter op zijn plaats houden.
Om kosten te besparen is het aantal toetsen tot een minimum beperkt, waaronder de verplichte knoppen voor de ontwaseming en de vier knipperlichten. Zo goed als alles bedien je via het hoog gemonteerde aanraakscherm van 10,2 duim, waarop het soms moeilijk mikken is. Enkele eenvoudige afstellingen aan de airco of stoelverwarming eisen al meteen veel aandacht op. Dat er hier en daar een knullige vertaalfout in de software zit, helpt de indruk evenmin. De programmatuur kan wel vanop afstand bijgewerkt worden, dus wie weet verbetert het mettertijd.
Verder is dit een prettige plek om in te vertoeven, met een nette afwerking en een goede zitpositie. De stoelen geven voldoende steun en je kan het stuur uitgebreid verstellen. De achterbank kan je in twee delen neerklappen.
Specificaties en prestaties
De MG 4 neemt een nieuw modulair elektrisch platform in gebruik dat de motor en de aandrijving achteraan draagt en dat gebouwd is op een batterijpakket van amper 11 centimeter hoog. Die nieuwe architectuur kan dienen voor auto’s van minder dan 4 tot bijna 5 meter lang, oftewel van het A- tot het D-segment. Er komt zelfs een roadster aan, om in 2024 MG’s eeuwfeest te vieren.
De basisversie komt met een accu van 51 kWh, in combinatie met een motor van 125 kW. De duurdere variant heeft een batterij van 64 kWh. Die krijgt ook een sterkere motor van 150 kW. Later volgt nog een versie met twee motoren, eentje vooraan en eentje achteraan, en een energieopslag van 77 kWh.
Rijbereik en oplaadmogelijkheden
We noteerden een verbruik van circa 20 kWh/100 km, wat eerder hoog is voor een EV van dit formaat. De testrit vond wel plaats in koude temperaturen en op winterbanden.
Wellicht doe je in de zomer iets beter, maar voorlopig kunnen we daarmee een rijbereik van 250 à 300 kilometer uitrekenen voor de 51 kWh-accu, en 300 à 400 voor die van 64 kWh. Dat is absoluut bruikbaar voor een auto van dit formaat, temeer omdat je kan snelladen tot respectievelijk 117 en 135 kW.
Rijgedrag
De achterwielaandrijving en de goede gewichtsverdeling, laag en centraal, zorgen voor een uitmuntend weggedrag, met een korte draaicirkel, een uitstekende balans en een direct en intuïtief rijkarakter.
Voor elk type bestuurder is dit een soepele auto, zowel voor een gezapige rit naar de supermarkt als voor wie weleens met wat meer zwier een bocht wil aansnijden en wil bijsturen met het gaspedaal. Het nieuwe platform is duidelijk ook een deugdelijke basis: voldoende stijf, wat de chassisafstelling ten goede komt, met een schokdemping die zijn werk doet.
Belgische prijs MG 4
De MG 4 is te koop vanaf 30.785 euro. De versie met de grotere accu gaat de deur uit voor 3.500 euro extra en de Luxury-topversie kost nog eens 2.000 euro meer.
Die laatste heeft onder andere een semiautomatische piloot (MG Pilot), een 360-gradencamera, stoel- en stuurverwarming en een warmtepomp in de plaats van een energieslurpend verwarmingselement.
De meeste actieveveiligheidssystemen zijn ook op de basisversie standaard, net als het multimediasysteem (weliswaar zonder navigatie, wifi en met vier in de plaats van zes luidsprekers). De exemplaren met de grotere batterij krijgen ook automatische luchtsleuven in de grille, die zich afsluiten wanneer het kan, om de luchtweerstand te verlagen.
Een garantie van 7 jaar is altijd inbegrepen.
>>> Overzicht Belgische prijzen MG 4
MG 4 – verdict AutoGids
De Chinese reïncarnatie van MG maakt betere auto’s dan het Engelse origineel uit de vorige eeuw. De 4 maakt elektrisch rijden weer een stukje toegankelijker voor een groot publiek, met eenzelfde prijs als een basale VW Golf, terwijl de gebruikskosten aan de huidige energietarieven lager liggen. Dat je hiermee waar voor je geld krijgt, is echter maar een deel van het verhaal; los van de prijs is dit simpelweg prima elektrisch vervoer voor alleenstaanden, koppels en zelfs kleine gezinnen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!