Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Subaru Solterra (2022): Daadkracht

Geschreven door Hans Dierckx op

De eerste elektrische Subaru is eigenlijk een Toyota. De Solterra is dezelfde auto als de BZ4X, maar komt wel enkel met vierwielaandrijving.

52.995 €

De andere helft van de tweeling probeerden we onlangs al eens uit, nu is het de beurt aan de Subaru Solterra. In wezen is het dezelfde auto als de BZ4X van alliantiepartner Toyota, op enkele details na. Hetzelfde verhaal dus als bij de eveneens gezamelijk gebouwde GR86 en BRZ (die laatste is bij ons niet langer te koop).

Wel is het ditmaal Toyota dat de fabricage voor zijn rekening neemt, en ook het platform komt van hen. Het gaat om de zogenaamde eTNGA-architectuur, in dit geval steevast voorzien van 2 motoren. Dat is meteen het voornaamste verschil, want de BZ4X kan je ook als voorwielaandrijver krijgen, met dus enkel vooraan aan motor.

Koetswerk en afmetingen

De snoet en koplampen verschillen van die van de Toyota, verder zal je geen verschil zien tussen de Solterra en BZ4X. Hun hoekige vijfdeurskoetswerk doet beroep op hedendaagse vormelijke details om zijn grootte wat te verhullen, let bijvoorbeeld op de scherpe plooien in de portieren en de zwarte wielkasten, die vooraan op een vreemde manier doorlopen tot in de neus.

Met een lengte van net geen 4,7 meter meet de Solterra zich met de populaire Skoda Enyaq.

>> Lengte: 4690 mm - breedte: 1860 mm - hoogte: 1650 mm

Interieur en kofferruimte

Zoals bij alle EV's is de ruimtelijke ordening beter dan bij auto's met verbrandingsmotoren, met in de vloerplaat een accu en in dit geval zowel voor- als achteraan een compacte motor.

Het interieur is dan ook ruim en geriefelijk, met erg veel beenruimte achterin en handige grote opbergvakken tussen de voorstoelen. Hier geen verschillen met het zustermodel, alleen dan de aanwezigheid van peddels achter het stuur om de remenergierecuperatie mee bij te regelen. Eveneens specifiek voor de Subaru is een Power-functie, waarmee je iets agressiever accelereert, en de Harman/Kardon-luidsprekers, die standaard zijn op de Sky Package-versie.

Specificaties en prestaties

Beide motoren genereren 109 pk, oftewel 80 kW. De Japanners beloven dat je met de accu van 71,4 kWh in het beste geval 454 kilometer ver geraakt.

De Solterra geraakt in 6,9 seconden aan 100 km/u.

Rijbereik en oplaadmogelijkheden

Helaas was onze testrit kort en niet op de openbare weg, waardoor we onmogelijk al een realistisch verbruiks- en autonomiecijfer konden noteren. Op basis van onze ervaring met andere EV’s van dit formaat kunnen we echter voorspellen dat het allicht eerder 350 à 400 kilometer zal zijn.

Toyota berekent overigens dat hun voorwielaandrijver 40 kilometer verder geraakt dan de 4x4-versie, gezien het lagere verbruik.

AC-laden kan voorlopig enkel via een monofaselader, het vermogen van de interne lader is 6,6 kW. Tegen eind dit jaar beloven de Japanners echter een driefaselader. Snelladen aan gelijkstroom kan tot 150 kW.

Rijgedrag

Net als bij de Toyota merk je dat de structurele bouw bijzonder stijf, wat in combinatie met het lage zwaartepunt en de lange wielbasis voor een erg geruststellende stabiliteit zorgt.

De twee motoren, allebei 80 kilowatt sterk, verdelen hun vermogen bovendien op een vloeiende en natuurlijk aanvoelende manier, zonder abrupte overgangen van voor naar achter.

Dat de auto iets meer dan 2 ton weegt, voel je enkel aan de wat stugge schokdemping. Die van de Subaru is overigens nog iets stijver afgeregeld dan die van de Toyota; goed om weten voor wie twijfelt tussen een van deze twee.

Belgische prijs Subaru Solterra

Een exacte prijs is nog niet bekend, maar het zal om circa 55.000 euro gaan. Dat is in elk geval zo’n 5.000 euro meer dan wat Toyota aanrekent voor zijn voorwielaangedreven variant. De prijs van de BZ4X met 4x4 kennen we nog niet.

Subaru Solterra – verdict AutoGids

Na een zeer beperkte testrit moeten we voorzichtig zijn met conclusies. Het lijkt erop dat Toyota en Subaru het EV-terrein met opgeheven hoofd kunnen betreden, de Solterra is net als de BZ4X een solide en afgewerkt product, zoals we van hen gewend zijn. De ervaring leert ons wel dat EV’s met meerdere motoren grote stroomverbruikers zijn. In dat opzicht lijkt de voorwielaangedreven Toyota ons de betere keuze, ook al omdat hij goedkoper is.

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Subaru, Subaru Solterra

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker