We bevinden ons tussen Milaan en Turijn, meer bepaald in Balocco, waar het test- en ontwikkelingscentrum van de Stellantis-groep is gevestigd. De plek is bijna net zo goed beveiligd als het Vaticaan, met slagbomen en veiligheidsagenten die de ingang bewaken. Abarth heeft ons hier uitgenodigd om kennis te maken met zijn nieuwe model op batterijen en die 500e te vergelijken met zijn benzinebroertje.
Koetswerk en afmetingen Abarth 500e
Het spreekt voor zich dat deze elektrische Abarth werd afgeleid van de Fiat 500 op batterijen. In tegenstelling tot die donor is hij wel enkel leverbaar als gesloten driedeurs en als Cabrio (voor een meerprijs van 3.000 euro), en dus niet in de 3+1-versie met het extra achterdeurtje. De Abarth 500e is te herkennen aan zijn naam op het gesloten radiatorrooster en het schorpioenlogo met bliksemschicht achter de portieren, bedoeld om zijn elektrificering te onderstrepen.
Zoals het een echte Abarth betaamt, komt deze 500e gespierder voor de dag dan de Fiat waarvan hij is afgeleid. Hij is getooid met een volledige koetswerkkit, met hertekende bumpers, zijschorten, een diffusor achteraan en titaniumgrijze buitenspiegelkappen. Ook de velgen (17 of 18 duim) zijn specifiek voor de nieuwe Abarth 500e.
Ook het onderstel van de Fiat 500 werd herzien, met stevigere veer-dempercombinaties. Achteraan werden de trommels van de Fiat vervangen door remschijven. En tot slot is deze Abarth 500e geschoeid met speciaal ontwikkelde Bridgestone Potenza-banden.
>> Lengte: 3673 mm - breedte: 1682 mm - hoogte: 1518 mm
Interieur en kofferruimte Abarth 500e
Binnenin de nieuwe Abarth 500e is de sfeer bewust donkerder en zit je uiteraard in sportstoelen. Op de topversie Turismo zijn deze stoelen bekleed met een mix van leder en alcantara, en hetzelfde geldt voor het dashboard en het stuurwiel.
Voor het overige is de auto op dezelfde manier ingericht als de elektrische Fiat 500, met mooi uitziende en verzorgde materialen die veel hoogwaardiger aandoen dan die van de oude 500 met verbrandingsmotor, waarvan de Abarth-versies – de 595 en 695 – trouwens nog tot eind dit jaar te koop blijven.
>> Koffer: 185 liter
Specificaties en prestaties Abarth 500e
De Abarth 500e onderging echter niet alleen een specifieke stijlbehandeling, hij is ook krachtiger dan zijn Fiat-neef. De synchrone motor met permanente magneet, die zich nog steeds vooraan onder de motorkap bevindt, werd geoptimaliseerd (met name de omvormer) om meer vermogen en koppel te genereren: 155 in plaats van 118 pk en 235 in plaats van 220 Nm.
Deze unit, geleverd door GKN, biedt nog meer potentieel, maar de ingenieurs bevestigden ons dat er momenteel geen krachtiger versies in de pijplijn zitten… al deed hun grijns het tegendeel vermoeden. Afwachten maar.
Deze krachtbron is nog steeds gekoppeld aan een enkelvoudige reductie, maar de overbrengingsverhouding is hier korter gekozen dan bij Fiat (van 9,6:1 naar 10,2:1) voor nog scherpere acceleraties en hernemingen. Resultaat: de nieuwe Abarth 500e sprint in 7 seconden van 0 naar 100 km/u. Zijn topsnelheid is echter beperkt tot 155 km/u.
>> 155 pk en 235 Nm >> 0-100 km/u: 7,0 seconden en topsnelheid: 155 km/u
Rijbereik en oplaadmogelijkheden Abarth 500e
Om de motor van stroom te voorzien doet Abarth een beroep op de grotere Samsung-batterij uit de Fiat 500 (42 kWh bruto, 295 kilogram), die nog altijd watergekoeld is en in de vloer onder de voor- en achterstoelen is ingebouwd. Deze batterij werd herwerkt om het prestatieverlies bij ontlading te beperken: tussen een 100 procent en 50 procent opgeladen batterij zou de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u maar met 35 honderdsten van een seconde achteruitgaan.
De one pedal-modus, waarmee je volledig tot stilstand kunt komen zonder het rempedaal aan te raken, draagt bij tot een anticiperende rijstijl, met een brandstofverbruik dat tijdens onze gemoedelijke rit varieerde tussen 15 en 20 kWh/100 km. In normale rijomstandigheden resulteert dat in een rijbereik van ongeveer 215 kilometer. Daarmee toont de elektrische Abarth 500e zich iets minder zuinig dan zijn Fiat-broertje, als gevolg van zijn kortere brugverhouding en zijn koetswerkkit die wat meer wind vangt.
>> Normverbruik: 17,2-18,1 kWh/100 km >> Rijbereik (WLTP): 253-264 km >> Maximaal laadvermogen (DC): 85 kW
Rijgedrag Abarth 500e
Om te bewijzen dat hun elektrische Abarth 500e wel degelijk sneller is dan hun benzinemodel, hadden de Italianen op een van de Balocco-pistes een klein duel georganiseerd met de Abarth 695, met de 1.4-turbo met 180 pk en handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Op circuit met de Abarth 695
We beginnen met de benzineversie, op een doorweekt circuit. We betreuren nog steeds de ‘barkrukachtige’ rijhouding, met een te hoge stoel en een te horizontaal geplaatst stuur (dat niet in de diepte verstelbaar is). Anderzijds werkt de Record Monza-uitlaat (de echte in dit geval) als een echte gangmaker en moedigt hij ons onmiddellijk aan om het tempo op te voeren.
En het chassis leeft. Hard remmen bij het ingaan van de bocht laat de achterkant al snel uitbreken, want hoewel het ESP niet kan worden uitgeschakeld, laat het wel een kleine sliphoek toe alvorens in te grijpen. De voortrein toont zich levendig, maar zoekt naar grip bij het uitkomen van de bochten. Om een stevig ritme aan te houden moet je werken, op de ouderwetse manier. Dat geeft voldoening, en je stapt uit met een grote glimlach op je gezicht.
Op circuit met de Abarth 500e
Hoe anders gaat het er toe in de elektrische Abarth 500e! Bij vol gas laat de klankgenerator een monotoon geluid horen, een beetje zoals de zeurende uitlaatklank van een grote scooter met CVT-transmissie. Anderzijds zit je hier perfect aan het stuurwiel, dat in beide richtingen verstelbaar is. Je hoeft ook niet te vechten met de auto bij elke snelle bocht: het remgedrag is stabieler, de vooras is serener en de bochtsnelheden liggen zelfs hoger, zeker in deze natte omstandigheden.
Dat is te danken aan de langere wielbasis (+24 millimeter) en de bredere sporen (+60 millimeter) van de elektrische Abarth, die maken dat hij stabieler op de weg ligt dan zijn broer met verbrandingsmotor. De batterij in de vloer verlaagt ook het zwaartepunt, terwijl het gewicht evenwichtiger verdeeld is: 57/43 procent over voor- en achteras tegenover 63/37 procent voor de benzineversie.
Kortom, de Abarth 695 is dan wel 400 kilo lichter, krachtiger en sneller in een rechte lijn (0 tot 100 km/u in 6,7 seconden en een topsnelheid van 225 km/u), op dit circuit is hij toch een volle seconde langzamer per ronde! Je hebt zelfs geen stopwatch nodig om aan het stuur het verschil in efficiëntie te merken. Uiteraard waren de organisatoren zo uitgekookt geweest om te kiezen voor een erg bochtig parcours (‘Alfa Misto’, voor degenen die het circuit van Balocco kennen), dat zich perfect leent voor elektrische auto's.
Op een snel circuit met lange rechte lijnen zou de batterij-aangedreven Abarth 500e, met zijn elektronisch begrensde top van 155 km/u weinig verhaal hebben tegen de 695. Bovendien smelt zijn rijbereik in deze extreme omstandigheden als sneeuw voor de zon: minder dan 100 kilometer. Al moeten we daarbij vermelden dat de 695 op benzine wat dat betreft ook geen referentie is, met een verbruik van 20 l/100 km volgens de boordcomputer en een brandstoftank van 35 liter…
Op de openbare weg
Na de circuituitstap is het tijd om de openbare weg op te zoeken. Het eerste wat daar opvalt, is dat deze 500e naar Abarth-normen verrassend comfortabel is. Zijn schokdemping is weliswaar stug, maar zeker niet slopend voor je rug. Ze houdt koetswerkbewegingen perfect in bedwang zonder bij de minste dwarsnaad de vullingen uit je tanden te rammelen of overmatig te stuiteren bij hobbels.
Belgische prijs Abarth 500e
De basisversie van de Abarth 500e begint bij 37.790 euro, een fikse 10.000 euro meer dan de 595 met 165 pk sterke benzinemotor of 8.000 euro meer dan de 695 met 180 pk. De elektrische variant is echter veel beter uitgerust (met een automatische airco, navigatie, diverse rijhulpsystemen, enzovoort). Anderzijds biedt hij geen personaliseringsmogelijkheden; de enige losse optie is de metaalglanslak.
Voor de bekleding van leder en alcantara, het panoramadak (op de hatchback), de klankgenerator, de achteruitrijcamera of de 18-duimvelgen moet je bij de topversie Turismo zijn, die … 4.000 euro meer kost. Bovendien boet deze chique variant van de nieuwe Abarth 500e ook nog eens 10 kilometer aan rijbereik in door zijn grotere velgen.
>> Overzicht Belgische prijzen Abarth 500e
Abarth 500e – verdict AutoGids
De Fiat-ingenieurs zijn erin geslaagd om van hun elektrische 500 een kleine sportwagen af te leiden die leuk en nauwkeurig rijdt. Maar hoewel deze Abarth 500e zich in de bochten evenwichtiger en efficiënter toont dan zijn broers met benzinemotor, verloor hij het stemgeluid en het onstuimige temperament die de Abarths tot nog toe zo meeslepend maakten.
Deze nieuwe versie vlakt de sensaties uit, en dat zal traditionele Abarth-klanten ongetwijfeld teleurstellen. De anderen kijkt nu al uit naar een confrontatie met een nieuw ras van bommetjes onder hoogspanning, zoals de komende Mini Electric en de Alpine A290.
- Leuk sportwagentje
- Uitgevlakte sensaties
In dit artikel : Abarth, Abarth 500
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!