Twintig jaar geleden herlanceerde BMW als nieuwe eigenaar van het merk Mini een model dat zijn pijlen richtte op het toentertijd verlaten segment van de premiumstadsauto’s. Het was het begin van een succesverhaal waaruit in de loop der jaren een echt gamma zou groeien, met verschillende koetswerkversies. Begin 2021 hebben de Mini 3-Deurs en 5-Deurs een aantal wijzigingen ondergaan om hun leiderschap in het segment opnieuw te bevestigen.
Koetswerk en afmetingen
Voor modeljaar 2021 krijgt het Mini-duo standaard ledkoplampen (die optioneel adaptief zijn), een hertekende grille, nieuwe luchtinlaten, een nieuwe achterbumper met daarboven de inmiddels beroemde Union Jack-achterlichten (die voortaan standaard zijn in plaats van optioneel), nieuwe velgen en nieuwe koetswerkkleuren.
De personaliseringsmogelijkheden werden nog verruimd, zoals blijkt uit het nieuwe Multitone dak met kleurverloop. Effect gegarandeerd, al zal het niet ieders smaak zijn. Mini heeft overigens ongetwijfeld gelijk om volop de kaart van de personalisering te trekken, wetende dat de gemiddelde klant van het merk extreem veel geld spendeert aan optiepakketten. Ook al omdat alles, of bijna alles, hier optioneel is.
Interieur en kofferruimte
Ook het interieur heeft een lichte facelift ondergaan, die vooral voelbaar is in de materiaalkeuze en kwaliteitsindruk. Uiteraard is de grote ronde ‘wijzerplaat’ in het midden van het dashboard nog altijd van de partij, maar die kan voortaan pronken met een prachtige afwerking in ‘pianozwart’ (behalve op de basisversie). Eveneens gebleven is het wat claustrofobische gevoel dat van dit interieur uitgaat. Het is een gevolg van de combinatie tussen laag ingeplante (maar zeer aangename) stoelen en een hoge gordellijn, maar ook van de smalle voorruit en de beperkte knieruimte achterin – en dan reden wij nog met de vijfdeurs, die een langere wielbasis heeft dan de driedeurs.
Voorin is de rijhouding perfect en voel je je snel thuis. Naast het hertekende multifunctionele lederen stuurwiel, dat voor het eerst verwarmbaar is – enkel als optie natuurlijk – valt op dat Mini bijna volledig afstapte van verchroomde oppervlakken, ten gunste van een overvloed aan accenten in zwarte hoogglans. Het geheel is aangenaam en personaliseerbaar dankzij de verschillende interieurverlichtingssferen die kunnen worden ingesteld.
De ergonomie van het multimediasysteem lijkt zeer intuïtief en logisch. Met de draaiknop op de middenconsole in de stijl van BMW’s iDrive kun je door de menu’s navigeren zonder je ogen van de weg te halen, of toch bijna. Het is oneindig veel beter dan een systeem dat volledig is gebaseerd op aanraakbediening. Tot slot blijft het volume van de koffer ongewijzigd: van 278 tot 941 liter in onze vijfdeurs, afhankelijk van de configuratie van de achterbank. Een verstelbare koffervloer maakt de laaddrempel wat minder hinderlijk.
Specificaties en prestaties
De motorisaties worden behouden. Net zoals voor de facelift kan je de Mini 5-deurs krijgen als One, Cooper en Cooper S. De Cabrio kan je ook bestellen als John Cooper Works, de driedeurs als JCW en als Electric.
Voor deze eerste kennismaking konden we beslag leggen op een Mini 5-Deurs Cooper. Diens krachtbron evolueerde niet: het gaat nog altijd om een 136 pk sterke driecilinder van 1,5 liter, die enkel de voorwielen aandrijft. Deze drukgevoede benzinemotor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of optioneel aan de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling Steptronic (voor 1.890 euro extra). Voor deze 5-Deurs Cooper claimt Mini een spurtje van 0 tot 100 km/u in 8,4 of 8,3 seconden (respectievelijk voor de handgeschakelde of automatische versie) en een topsnelheid van 207 km/u (ongeacht de transmissie). De combinatie van de kleine drukgevoede driecilinder en de gerobotiseerde versnellingsbak verleent de Mini ook in de praktijk een heel aangename levendigheid... ondanks zijn gewicht van meer dan 1.350 kilogram.
Rijgedrag
Onze Mini 5-Deurs Cooper was voorzien van de gestuurde ophanging met verschillende rijmodi, die afzonderlijk 410 euro kost, maar in dit geval was inbegrepen in de Yours-uitvoering (goed voor een meerprijs van 4.800 euro). Zelfs in de meest comfortabele of ‘groene’ modus is het wegcontact echter niet bepaald zijdezacht, met een filtering die voor verbetering vatbaar is. Het is gelukkig niet zo karikaturaal als in de eerste Mini’s van de moderne tijd, maar toch nog best ‘schokkend’.
Anderzijds biedt deze Mini veel rijplezier dankzij zijn precieze rijgedrag, zijn levendigheid en zijn feedback. Bij zware belasting konden we echter meermaals een lichte vorm van tractieverlies vaststellen als de voorwielen gedraaid waren – zelfs op droog asfalt. We kunnen ons voorstellen dat dat euvel op een natte ondergrond ernstiger kan zijn.
Belgische prijs Mini 5-deurs (facelift 2021)
Een koopje is een Mini nooit geweest. De basisuitvoering Essential van de geteste Mini 5-Deurs Cooper kost 24.100 euro (handgeschakeld), en dan moet je het stellen met stalen vijftienduimvelgen met wieldeksels. Wil je een (enigszins) waardige uitrusting, dan moet je het een niveau hoger gaan zoeken, bij de Classic, die 2.450 euro duurder is. Weet echter dat de topversie Yours eigenlijk een absolute must is voor wie optimaal wil genieten van de charme van een Mini en zijn typische luxekarakter. Meerprijs: 4.800 euro.
De drempel van 30.000 euro komt zo al snel in zicht, en die eindprijs kan nog flink oplopen als je je laat gaan in de personaliseringsmogelijkheden. Maar goed, blijkbaar hebben de Mini-klanten daar geen probleem mee.
>>> Mini 5-deurs: ontdek alle modellen, versies en prijzen
Min 5-deurs - verdict AutoGids
De facelift voor de Mini 3-Deurs en 5-Deurs brengt fundamenteel niets nieuws. De update is in de eerste plaats cosmetisch van aard en sommige opties werden standaard (al blijft de optielijst lang). Los daarvan heeft de Mini echter nog niets aan hooghartigheid ingeboet en evenmin iets aan functionaliteit gewonnen. Al bij al kun je over de visuele aanpassingen discussiëren, maar feit is dat de Mini nog altijd kan uitpakken met een sterke persoonlijkheid en meer premium is dan ooit. Een beetje zoals een zelfverklaarde snob. Maar als dat een bewuste keuze is, waarom eigenlijk niet?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!