Eerste test / Fiat Qubo Trekking
Fiat leidt van zijn Qubo een Trekking-versie af, met een uitgesproken roeping als vrijetijdsauto. Een kleurrijk model, dat in tegenstelling tot de panda echter een gewone voorwieltrekker blijft.
Bestelbreaks, intelligente en minder dure alternatieven voor eenvolumers, hoeven helemaal geen saaie voertuigen te zijn. Dat bewijs wordt nog maar eens geleverd met de Qubo Trekking. Het recept is vertrouwd: een nieuw palet aan kleuren (allemaal flashy) en wat esthetische ingrepen (een dikkere voorbumper, donkere ruiten achteraan, verchroomde dakstangen, een met 10 millimeter verhoogde ophanging en Mud+Snow-banden) volstaan om deze brave bestelbreak om te vormen tot een auto met een stoere look die klaar is om holle wegen het hoofd te bieden. Je mag deze Qubo echter niet nemen voor meer dan hij is, want hij heeft geen vierwielaandrijving. Om zich te behelpen op een losse ondergrond kan de Qubo Trekking alleen rekenen op een elektronisch 'sperdifferentieel': het Traction+, dat werkt via de remmen. Met zijn hogere ophanging en steviger schokdemping profileert de Qubo zich als een uitstekende berggeit, die dankzij zijn Traction+ zowel zijn mannetje staat in de sneeuw als op slijkerige wegen... Op voorwaarde dat de helling niet te sterk is en dat de sporen niet te diep zijn.
De praktische Qubo trekt de kaart van de verleiding in deze Trekking-versie, met zijn look en Traction+. Zijn prijs is nog niet bekend, maar we hopen dat Fiat de gezinsvriendelijke filosofie van het model zal respecteren...
U kunt de eerste test van de Fiat Qubo nalezen in autogids 785 van 25/11/2009.
Tests
Onze tests
De concurrenten
Toyota Verso-S 1.4 D-4D DPF Lounge
Renault Kangoo 5d Energy dCi 90 Intens
Peugeot Bipper Tepee 5d 1.3 HDi 75pk FAP Outdoor
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands