Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford B-Max

In november lanceert Ford de B-Max: een kleine eenvolumer met klassieke zwaaideuren vooraan en schuifdeuren achteraan, maar zonder B-stijl. Als dat maar goed komt qua structuurstijfheid...

Prijs
NB

Tijd om de proef op de som te nemen, dachten we. Niet om de crashveiligheid van de B-Max te testen - want dat laten we liever over aan de specialisten ter zake - maar wel om na te gaan of hij even dynamisch rijdt als de projectverantwoordelijken beloven. En laten we u maar meteen geruststellen: deze kleine eenvolumer rijdt als een echte Ford. In ieder geval veel lichtvoetiger dan zijn ruim 150 kilogram zwaardere rivaal, de Opel Meriva. Ondanks zijn relatief hoge en korte koets worden de rolneigingen in de Ford bijzonder goed in toom gehouden zonder dat het onderstel oncomfortabel strak werd afgesteld, terwijl het stuur verrassend snedig aanvoelt. Achterin valt de beenruimte behoorlijk goed mee, maar de rugleuning is te kort en staat te verticaal opgesteld om comfortabel te zijn.

Tijdens de internationale presentatie reden wij met de 120 pk-variant van deze ver- rassende downsizingkrachtbron, die dit jaar onder meer werd uitgeroepen tot International Engine of the Year en perfect tot zijn recht komt in deze subcompacte eenvolumer: hij heeft voldoende vermogen in huis, zijn maximumkoppel is haast altijd beschikbaar (van 1.400 tot 4.500 o/m) en hij produceert een toffe driepittersound. Veel beter dan bijvoorbeeld de 1.6 TDCi, die veel zwaarder op de voortrein weegt, snel kortademig wordt en onder belasting een minder aangenaam geratel uitstoot.

We weten het eigenlijk nog niet goed: is de combinatie van zwaai- en schuifdeuren (die overigens onafhankelijk van elkaar geopend of gesloten kunnen worden) in een 1,5 meter brede opening zonder middenstijl een ei van Columbus of gewoon een goede poging om origineel uit de hoek te komen? De toekomst zal het uitwijzen. In ieder geval lijken de Ford-ingenieurs er perfect in geslaagd om de koetswerkstructuur van de B-Max zo stijf te houden dat de rijdynamiek van zijn Fiesta-onderstel geenszins in het gedrang komt. Het resultaat is een bijzonder vermakelijk eenvolumertje, ondanks enkele ergonomische missers.

U kunt de Eerste Test van de Ford B-Max nalezen in AutoGids 857 van 5/9/2012.

In dit artikel : Ford, Ford B-Max

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker