Het concept
Net als bij de Ecosport heeft Ford besloten om opnieuw een model te importeren in Europa dat oorspronkelijk voor een andere markt werd ontwikkeld, namelijk India. De KA+ is in feite een Ford Figo die werd aangepast voor Europa. Hij heeft niet alleen een extra symbool in zijn naam, maar evolueert van een driedeurs in het A-segment naar een vijfzitter met vijf deuren aan de onderkant van het B-segment. Niet alleen een naams- maar ook een segmentkwestie dus. Het Amerikaanse merk wil dat dit nieuwe model de basis-Fiesta vervangt, die bij de vernieuwing volgend jaar wat hogerop klimt in het gamma. De kaarten en rolverdeling worden dus door elkaar geschud.
- Rijcomfort en geluiddemping
- Veel ruimte
- Verhouding prijs/uitrusting
- Lagere afwerkingskwaliteit
- Motor mist pit
- EuroNCAP-resultaten nog niet bekend
Wat er verandert
Een auto die voor India ontworpen is, moet natuurlijk wat verbeterd worden om aan de Europese eisen te voldoen. Zo plaatste Ford in de KA+ nieuwe veren en schokdempers die het koetswerk 10 millimeter verlagen, de stuurkolom uit de Fiesta en nieuwe, zachtere motorsteunen om de trillingen te verminderen. Het subframe vooraan werd stijver en de ophanging achteraan is nieuw. Vanbinnen werd de bekleding verrijkt met chroom, zijn de voorzetels hertekend en klapt de achterbank nu neer in twee delen (40/60). Bepaalde bijzondere kenmerken verraden echter de vreemde oorsprong van deze kleine auto, zoals de afwezigheid van handgrepen op het dak en de saaie tellers met gedateerd design. Gelukkig is het infotainmentsysteem Ford Sync van de partij.
Hoe rijdt hij?
De kleine stadswagens van het merk hebben altijd al bekendgestaan om hun weggedrag. De KA+ is echter een apart geval, in die zin dat hij meer gericht is op een goed rijcomfort. En dat voel je meteen op de weg, waar de auto oneffenheden vrij goed filtert. Het interieur is ook goed geïsoleerd, zelfs bij hogere snelheden. De viercilindermotor (1.2 met 70 of 85 pk) is daarentegen lawaaierig onder belasting. Voortdurend dus, want door zijn ademtekort moet hij constant in de toeren klimmen. Op dat vlak zou de 1.0 EcoBoost-driecilinder zich ongetwijfeld meer op zijn gemak voelen, maar Ford ziet af van deze motor omdat er in dit segment weinig vraag zou zijn naar turbomotoren. Jammer.
Prijs/uitrusting
De KA+ is beschikbaar in twee uitvoeringen gekoppeld aan twee motoren. De instapper heet Essential en begint bij 10.200 euro, met standaard zes airbags (waaronder gordijnairbags), mistlampen vooraan, ESP en elektrische ruiten vooraan. Die is alleen beschikbaar in de versie met 70 pk, terwijl de hogere versie Ultimate alleen geleverd wordt met de motor van 85 pk. Deze variant wordt aangeboden voor 11.700 euro en breidt de uitrusting uit met manuele klimaatregeling, een programmeerbare sleutel en het Ford Sync-systeem. In optie kan de KA+ uitgerust worden met parkeerhulp achteraan, verwarmde zetels, een perimetrisch alarm, automatische klimaatregeling en een snelheidsregelaar. Merk ook op dat een navigatiesysteem ontbreekt op de optielijst, aangezien de meeste klanten volgens Ford hun smartphone gebruiken.
De concurrenten
Met een lengte van 3,9 meter en breedte van 1,9 meter is de KA+ groter dan het model dat hij vervangt, maar kleiner dan de huidige Fiesta. Hij is wel groter en biedt meer plaats aan de passagiers dan de VW up! en Opel Karl, die in hetzelfde prijsgamma zitten. Dankzij zijn lange wielbasis beschikt de KA+ over veel ruimte en een koffer van 270 liter, wat maar 20 liter minder is dan in de Fiesta.
Ons verdict
De KA+ heeft meerdere troeven die er een valabel aanbod van maken op de markt. Zijn motor mocht zeker wat pittiger zijn en de afwerkingskwaliteit staat niet helemaal op niveau, maar deze kleine stadswagen onderscheidt zich door zijn rijcomfort en comfortabele binnenruimte.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!