Eerste test / Ford Tourneo Courier
Met de komst van de Courier is de Tourneo-familie van Ford compleet. De laatste in de rij is met zijn 4,16 meter weliswaar de kleinste van de drie, maar hij koestert niettemin grote ambities.
Terwijl de bestelwagenuitvoeringen bij Ford als Transit door het leven gaan, heten de varianten voor personenvervoer allemaal Tourneo. In die laatste familie is nu nummer drie voorgesteld: de Courier, een compacte vijfzitter, die wel de grootste in zijn klasse wil zijn. Hij komt nu in de kleinste klasse meedingen, die van de drieling Citroën Nemo, Fiat Qubo of Peugeot Bipper. Vergeleken met die rivalen is de nieuwe Ford wel de grootste en (logischerwijs) ook de ruimste binnenin. De Courier is namelijk een vijfzitter die achter de tweede zitrij nog 708 liter stouwruimte heeft (tot tegen het dak geladen). Als je de achterbank in twee ongelijke delen neerklapt, beschik je zelfs over 1.656 liter laadvolume. Niet slecht voor een auto die nog geen 4,20 meter lang is...
Je zit aangenaam hoog in de Courier, maar de stoelen zijn misschien wat vlak voor een goede steun, terwijl het dashboard naar hedendaagse Ford-gewoonte wat rommelig overkomt, met een te klein en te ver opgesteld multimediascherm. Tijdens deze korte testrit in en rond het Taunusgebergte (in de buurt van Frankfurt) konden we rijden met de 1.6-diesel en de kleine 1.0 EcoBoost. De eerste heeft natuurlijk zijn koppel mee om vlot vooruit te kunnen, maar de lustig brommende driecilinder op benzine viel bij ons het meest in de smaak. Met die EcoBoost moet je wel wat vaker schakelen, maar dat gebeurt met de nodige snelheid en zonder veel inspanning.
De jongste en kleinste people mover van Ford rijdt uitstekend, biedt behoorlijke prestaties en is aangenaam ruim, met een lage laadvloer. Met zijn afmetingen zit de Tourneo Courier wel zowat tussen de kleinste klasse en de middenmoters in, zodat hij ook een beetje prijziger is dan zijn compactere concurrenten: wanneer hij binnenkort bij ons in de showroom staat, moet de minst dure variant (een eenliter-benzine in Ambiente-uitvoering) 15.400 euro kosten. Dat is niet weinig in dit segment, maar je krijgt er ook heel wat voor terug.
U kunt de Eerste Test van de Ford Tourneo Courier nalezen in AutoGids 903 van 11/6/2014.
In dit artikel : Ford, Ford Tourneo
Tests
Onze tests
De concurrenten
Renault Kangoo 5d Energy dCi 75 Zen
Nissan Note dCi 90 Acenta
Citroën Berlingo Multispace 5d 1.5 BlueHDi 100 MAN6 Feel M
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands